Senát Parlamentu České republiky
Valdštejnské náměstí 17/4
Praha 1, 118 01
V Praze, 17. května 2016
Vážené paní senátorky, vážení páni senátoři,
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky schválila 13. dubna na své 44. schůzi ve třetím čtení návrh Zákona o hazardních hrách. Vy tento zákon budete projednávat na další schůzi Senátu. Rádi bychom Vás upozornili na fakt, že v současné podobě ustanovení paragrafů § 82 a § 84 staví podnikatele v elektronických komunikacích do postavení, kdy nebudou moci vyhovět požadavkům některého ze zákonů nebo jiných závazných nařízení v právním řádu této země.
Podle ustanovení tohoto zákona (§82) vzniká povinnost tzv. poskytovatelů připojení k veřejné síti Internet zamezit v přístupu na internetové stránky v seznamu vedeném Ministerstvem financí (§84).
Předmětná povinnost je v návrhu zákona konstruována velice neurčitě a umožňuje více výkladů a technických řešení. Jako podnikatelé v elektronických komunikacích máme na výběr ze dvou možností, popsaných v textu Přílohy 1.
Pokud se rozhodnete, že Zákon o hazardních hrách má přinést povinnost blokovat přístup k nepovoleným hazardním hrám, potom bychom Vás rádi požádali o schválení minimálních změn v návrhu Zákona, které nám umožní účinně naplnit požadavky zákona, nedostávat se do rozporu s další českou i evropskou legislativou a vystavovat se riziku postihu ze strany Českého telekomunikačního úřadu, či případným žalobám zákazníků. Zároveň nijak nemění smysl zákona, a změna zamezí případným sporům vyplývajícím z nedostatečné technické definice po vstupu zákona v platnost.
Návrh změny:
Odůvodnění:
Navrhuje se blokovat domény ve tvaru jména na lokálních DNS (Domain Name System, https://www.nic.cz/page/312/o-domenach-a-dns/) serverech. Způsob tvorby jména domény (podrobněji na odkazu viz níže) umožňuje cílenější omezení přístupu v té úrovni hierarchie doménového stromu, na níž k provozování nepovolené internetové hry dochází. Navržená formulace také umožní provádět omezení přístupu na blokované domény s využitím současné infrastruktury telekomunikačních firem, a to tak, aby byl pro poskytovatele připojení k internetu technicky proveditelný a nekladl na ně vysoké finanční nároky. Dostatečně přesný popis blokování dává povinným subjektům možnost vyhnout se správním řízením vyplývající z Nařízení EK 2120/2015 o síťové neutralitě. Blokování jakéhokoliv obsahu je podle Nařízení možné pouze v případě, kdy to ukládá legislativní opatření.
Příloha 1.
Povinnosti vyplývající ze znění §82 a §84 je možné z technického hlediska vyložit několika zásadně jinými způsoby. On totiž samotný pojem „internetová stránka“ je technicky nesprávný, nic takového neexistuje.