Přijměte prosím informaci, že od 06.01.2023 dochází ke zpřísnění uzavírání spotřebitelských smluv během telefonického hovoru.
Podnikatel má povinnost sdělit na začátku telefonního hovoru spotřebiteli svoji totožnost, případě totožnost jiné osoby, v jejímž zastoupení jedná, a obchodní účel hovoru.
Nově má podnikatel povinnost potvrdit spotřebiteli telefonickou nabídku v textové podobě. To znamená, že mu nabídku zašle například elektronicky e-mailem nebo dopisem. Spotřebitel si tak může na základě získaných informací uzavření smlouvy rozmyslet.
K tomu, aby byla smlouva platně uzavřena, je pak zapotřebí, aby spotřebitel nabídku přijal, a to buď standardně podpisem papírového vyhotovení, nebo jakýmkoliv i neformálním elektronickým způsobem (např. email, SMS). V opačném případě není spotřebitel smlouvou vůbec vázán.
Zákon specificky nestanoví, do kdy může spotřebitel takto obdrženou nabídku přijmout. Mělo by k tomu však případně dojít v přiměřené době. Nabídka může být i časově omezená ze strany podnikatele. Smlouva začne platit teprve poté, co je podnikateli doručeno přijetí nabídky.
Jestliže podnikatel nesdělí spotřebiteli na začátku hovoru svoji totožnost a případě totožnost jiné osoby, v jejímž zastoupení jedná, a obchodní účel hovoru, dopustí se přestupku, za který může být uložena pokuta až do výše 5 000 000 Kč.