Novela Zákona o elektronických komunikacích se objevila mezi Senátními tisky.
Je tedy ve stabilizované formě, takže si můžeme ke změnám v našem střechovém zákoně něco napsat.
Nejprve k organizačním změnám Úřadu.
V průběhu projednávání novely se měnilo složení vedení Úřadu, koncept počítal se zrušení Rady a nahrazením tohoto kolektivního orgánu dvěma místopředsedy. Ke změně v §107 Organizace úřadu nedošlo, Rada nakonec zůstává v podobě, v jaké ji známe. Došlo jen k upřesnění povinností členů Rady.
Pro nás důležitý bude §108, kde se na konci odstavce 2 doplňuje písmeno g), které zní: zveřejňuje jednotný seznam internetových stránek, ke kterým musí poskytovatelé služby přístupu k internetu zamezit přístup (dále jen „jednotný seznam blokovaných internetových stránek“).“.
Na toto ustanovení navazuje nový §115b:
Jednotný seznam blokovaných internetových stránek
(1) Úřad zveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup jednotný seznam blokovaných internetových stránek.
(2) Orgán, jenž vede seznam internetových stránek, ke kterým musí poskytovatelé služby přístupu k internetu zamezit přístup, podle jiného právního předpisu, je povinen předávat údaje týkající se zápisu internetové stránky na takový seznam Úřadu pro účely plnění povinnosti podle odstavce 1.
(3) Rozsah údajů uveřejňovaných v seznamu podle odstavce 1, jakož i rozsah, způsob, formu a podmínky předávání údajů podle odstavce 2 stanoví prováděcí právní předpis.“.
Úřad tedy převezme úlohu jednotného místa, které nám jako povinným osobám usnadní výkon zákonné povinnosti pro blokování obsahu. Napříště i Úřad pohlídá, aby byli požadavky na blokování technicky proveditelné a neformulovali se skytě formou ustanovení v zákonech v jiných oborech, které nesledujeme a nemáme tudíž možnost kvalifikovaného vyjádření (léčiva, veterina).
Rozšiřuje se seznam přestupků v §118, pro nás zejména:
„4. účtuje spotřebiteli za regulovanou komunikaci v rámci Unie ceny přesahující částky stanovené tímto předpisem,
5. předem neinformuje spotřebitele o povaze výhod, o které by přišel volbou jiného tarifu než tarifu stanoveného tímto předpisem,
6. nezmění automaticky tarif spotřebitele na tarif stanovený tímto předpisem v případě, že ceny účtované na základě dosavadního tarifu spotřebitele přesahují částky stanovené tímto předpisem a spotřebitel se do dvou měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona nevyjádří, že si přeje dosavadní tarif ponechat,
7. neumožní spotřebiteli do jednoho pracovního dne od obdržení žádosti přejít z tarifu stanoveného tímto předpisem nebo na tento tarif, nebo
8. nezajistí, aby tento přechod nezahrnoval podmínky nebo omezení týkající se jiných prvků účastnické smlouvy, než je regulovaná komunikace v rámci Unie,“.
ale i další přestupky, spíše však relevantní pro mobilní služby /nevylučuji i některé pevné služby, jako je dostupnost tísňové komunikace/ a předávání informací z databází účastníků podle §97 odst.5, či porušení povinnosti vedení databáze účastníků.
Mění se také podoba §129, kde se vkládají nové § 129a a 129b, které včetně nadpisu znějí:
„§ 129a
Rozhodování účastnických sporů o peněžitá plnění
(1) Úřad rozhoduje spory mezi osobou vykonávající komunikační činnost na straně jedné, a účastníkem, popřípadě uživatelem na straně druhé, který se týká povinnosti účastníka, popřípadě uživatele, k peněžitému plnění, na základě návrhu osoby vykonávající komunikační činnost, pokud se spor týká
a) peněžitého plnění sjednaného v přímé souvislosti se smlouvou o poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací, a to za služby nebo zboží, popřípadě jiná plnění, které nejsou službou elektronických komunikací, ale slouží k jejímu zřízení nebo zrušení, poskytování, provozu, údržbě nebo podpoře, a to včetně koncového zařízení, pokud je součástí balíčku podle § 63c, nebo zřízení koncového bodu sítě,
b) platby provedené na základě příkazu koncového uživatele osobou vykonávající komunikační činnost, jestliže částka platby odpovídá nejvýše 50 EUR a celková částka plateb provedených za 1 měsíc odpovídá nejvýše 300 EUR, a platba
1. slouží k zaplacení za hlasové služby nebo digitální obsah, nebo
2. je prováděna prostřednictvím elektronického komunikačního zařízení za účelem zaplacení za vstupenky nebo jízdenky nebo za charitativním účelem, nebo
c) platby za audiovizuální mediální služby na vyžádání a jiný digitální obsah, pokud je poskytován osobou vykonávající komunikační činnost jako doplňková služba k účastníkem sjednané službě elektronických komunikací, a rovněž úhrady za komunikaci na telefonní čísla s vyjádřenou cenou.
(2) Při podání návrhu a v řízení o sporu ve věci podle odstavce 1 se postupuje podle § 129 odst. 2 obdobně; při doručování v tomto řízení se postupuje podle § 129 odst. 6 obdobně.
§ 129b
Úřad rozhoduje spory podle § 129 a 129a rovněž v případech, kdy se jedná o spor z ručitelského závazku splnění povinnosti účastníka nebo uživatele, pro kterou by jinak osoba vykonávající komunikační činnost vedla spor s tímto účastníkem nebo uživatelem podle §129 nebo § 129a).“.
Úřad tedy bude rozhodovat více sporů, nežli dodnes měl možnost rozhodnout, namísto obecných soudů.
§97 týkající se uchovávání provozních a lokalizačních údajů se mění do podoby, která nám umožní vyjednávat o podobě úhrad ve zcela novém předpisu (NV a další předpisy). Zde je odvedená dobrá práce, která nám dává výchozí podmínky pro obhájení skutečně vynaložených nákladů na zákonné povinnosti.
51. V § 97 odst. 1 úvodní části ustanovení se slova „na náklady žadatele“ nahrazují slovy „na žádost“.
52. V § 97 odst. 5 se slova „hlasovou komunikační službu“ nahrazují slovy „veřejně dostupnou službou elektronických komunikací, s výjimkou interpersonální komunikační služby nezávislé na číslech,“, slova „hlasové komunikační služby“ se nahrazují slovy „veřejně dostupné služby elektronických komunikací“ a slova „ , a to na jeho náklady“ se zrušují.
53. V § 97 odstavec 7 zní:
„(7) Právnické nebo fyzické osobě náleží za plnění povinnosti
a) podle odstavce 1 od oprávněného orgánu, který si zřízení rozhraní pro připojení koncového telekomunikačního zařízení pro odposlech a záznam zpráv vyžádal, úhrada efektivně a účelně vynaložených nákladů na zřízení a zabezpečení rozhraní pro připojení koncového telekomunikačního zařízení pro odposlech a záznam zpráv v určených bodech její sítě,
b) podle odstavce 3 od Policie České republiky úhrada efektivně a účelně vynaložených nákladů na náklady na uchovávání provozních a lokalizačních údajů,
c) podle odstavce 3 od oprávněného orgánu, který o poskytnutí provozních a lokalizačních údajů požádal nebo jej nařídil, úhrada efektivně a účelně vynaložených nákladů na náklady na poskytnutí provozních a lokalizačních údajů,
d) podle odstavce 5 od orgánu oprávněného k vyžádání informace z databáze účastníků veřejně dostupné služby elektronických komunikací úhrada efektivně a účelně vynaložených nákladů na poskytnutí takových informací.“.
57. V § 97 se doplňují odstavce 10 až 12, které znějí:
„(10) Právnická nebo fyzická osoba, která má nárok na úhradu efektivně a účelně vynaložených nákladů podle odstavce 7, je povinna prokázat jejich důvodnost, jinak jí úhrada zcela nebo zčásti nenáleží.
(11) Vláda stanoví nařízením
a) výši a způsob úhrady efektivně a účelně vynaložených nákladů na plnění povinností podle odstavce 1,
b) výši a způsob úhrady příspěvku na plnění povinnosti uchovávat provozní a lokalizační údaje podle odstavce 3, a to i v případě existence společného technického řešení, a
c) způsob prokazování důvodnosti efektivně a účelně vynaložených nákladů.
a) výši a způsob úhrady efektivně a účelně vynaložených nákladů na plnění povinností podle odstavce 1,
b) výši a způsob úhrady příspěvku na plnění povinnosti uchovávat provozní a lokalizační údaje podle odstavce 3, a to i v případě existence společného technického řešení, a
c) způsob prokazování důvodnosti efektivně a účelně vynaložených nákladů.
(12) Výši a způsob úhrady efektivně a účelně vynaložených nákladů na poskytnutí informace z databáze účastníků veřejně dostupné služby elektronických komunikací a na poskytnutí provozních a lokalizačních údajů stanoví prováděcí právní předpis.“.
Zrušují se:
1. Vyhláška č. 462/2013 Sb., o stanovení výše a způsobu úhrady efektivně vynaložených nákladů na odposlech a záznam zpráv, na uchovávání a poskytování provozních a lokalizačních údajů a na poskytování informací z databáze účastníků hlasové komunikační služby.
2. Vyhláška č. 41/2022 Sb., kterou se mění vyhláška č. 462/2013 Sb., o stanovení výše a způsobu úhrady efektivně vynaložených nákladů na odposlech a záznam zpráv, na uchovávání a poskytování provozních a lokalizačních údajů a na poskytování informací z databáze účastníků veřejně dostupné telefonní služby.
Další změny se týkají §63b a 64, upřesňují se podmínky výpovědí smluv a ochrany spotřebitele:
24. V § 63b odstavec 8 zní:
„(8) Zanikne-li závazek ze smlouvy uzavřené na dobu určitou nebo ze smlouvy uzavřené na dobu neurčitou před uplynutím sjednané minimální doby trvání výpovědí nebo dohodou smluvních stran před uplynutím doby trvání, z jiných důvodů než podle odstavce 7, smí být v případě smlouvy uzavřené se spotřebitelem nebo koncovým uživatelem, který je podnikající fyzickou osobou, úhrada požadována pouze, pokud závazek ze smlouvy skončí do 3 měsíců ode dne jejího uzavření, a nesmí být v případě smlouvy uzavřené se spotřebitelem nebo podnikající fyzickou osobou, vyšší než jedna dvacetina součtu
a) měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání závazku ze smlouvy,
b) minimálních sjednaných měsíčních plnění zbývajících do konce sjednané doby trvání závazku ze smlouvy, nebo
c) měsíčních paušálů nebo minimálních sjednaných měsíčních plnění zbývajících do konce sjednané minimální doby trvání závazku ze smlouvy v případě smlouvy uzavřené na dobu neurčitou.“.
39. V § 63b se za odstavec 8 vkládá nový odstavec 9, který zní:
„(9) Výše úhrady podle odstavce 8 se počítá z částky placené v průběhu trvání závazku ze smlouvy. Pokud je poskytována sleva oproti ceníkové ceně, nelze určit výši úhrady z ceníkové ceny. V případě dotovaného koncového zařízení se postupuje podle odstavce 7.“.
Dosavadní odstavce 9 až 12 se označují jako odstavce 10 až 13.
40. V § 64 odst. 1 se za slova „poskytnutou službu“ vkládají slova „ , popřípadě balíček podle § 63c,“ a na konci textu odstavce 1 se doplňují slova „ , popřípadě balíčku podle § 63c“.
41. V § 64 odst. 8 větě první se za slova „poskytnutou službu“ vkládají slova „ , popřípadě balíček podle § 63c“, ve větě druhé se za slova „poskytované služby“ vkládají slova „ , popřípadě balíčku podle § 63c,“ na konci textu věty druhé se doplňují slova „ , popřípadě balíčku podle § 63c“ a ve větě páté se slova „se nelze odvolat“ nahrazují slovy „nelze podat rozklad“.
42. V § 64 odst. 11 větě první se za slova „ceny za službu“ vkládají slova „ , popřípadě balíček podle § 63c,“ a za slovo „služby“ se vkládají slova „ , popřípadě balíčku podle § 63c“, ve větě druhé se za slovo „službu“ vkládají slova „ , popřípadě balíček podle § 63c,“ a za slova „uživatelům služby“ se vkládají slova „ , popřípadě balíčku podle § 63c,“.
43. V § 65 odst. 1 se za slova „poskytování služby“ vkládají slova „ , popřípadě balíčku podle § 63c,“.
44. V § 65 odst. 2 větě první se za slova „poskytnuté služby,“ vkládají slova „popřípadě balíček podle § 63c,“ a ve větě druhé se za slovo „služby“ vkládají slova „ , popřípadě balíčku podle § 63c,“ a za slovo „službě“ se vkládají slova „ , popřípadě balíčku podle § 63c“.
Účinnost zákona se předpokládá od 1. července 2025, s výjimkou:
a) čl. I bodů 72 a 77 (zveřejňování seznamu pro blokování) a části deváté (změny Stavebního zákona, které přesouvají působnost stavebních úřadů u staveb elektronických komunikací), která nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2026,
a
b) čl. XIV až XVII, která nabývají účinnosti dnem následujícím po dni vyhlášení tohoto zákona. Jde o organizačně technická opatření, také ve vztahu ke zpomalené digitalizaci státu.
Výčet změn není taxativní, novela bude mít vliv i na další činnosti Úřadu, mnohdy se netýkající podnikání. Je však třeba věnovat pozornost změnám. Jakmile vyjde novela ve Sbírce, připravíme školení. Bezesporu představíme změny také na konferenci KKDS v Olomouci, kterou plánujeme na 24. duben 25.