Předběžné připomínky VNICTP - NIS2 a regulace dodavatelského řetěžce. Pro členy.
Připomínky k navrhované legislativní úpravě mechanismu prověřování bezpečnosti dodavatelského řetězce
- Úvod
- vyhláška o regulovaných službách;
- vyhláška o nepominutelných funkcích stanoveného rozsahu (dále jen „vyhláška o nepominutelných funkcích“);
- vyhláška o kritériích rizikovosti dodavatele;
- vyhláška o bezpečnostních opatřeních poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností.
- Povinné osoby mechanismu
- v zákonem stanoveném rozsahu řízení kybernetické bezpečnosti[3], a
-
jsou tzv. kritickou částí stanoveného rozsahu – nový ZKB je blíže definuje jako:
- aktiva, u kterých poskytovatel regulované služby v režimu vyšších povinností postupem podle vyhlášky o bezpečnostních opatřeních pro poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností (příloha č. 1 vyhlášky) ohodnotil dopad narušení bezpečnosti informací na stanovený rozsah úrovní vysoká nebo kritická, nebo
- jsou to aktiva, která zajišťují nepominutelné funkce stanoveného rozsahu (tyto upravuje vyhláška o nepominutelných funkcích – vyhláška se primárně soustředí na ICT sektor).
- Stručný postup využití mechanismu dle nového zákona o kybernetické bezpečnosti
- Povinné osoby (tj. primárně povinné osoby v režimu vyšších povinností NEBO osoby takto určené NÚKIB) nahlásí NÚKIB splnění kritérií pro identifikaci regulované služby[4], a to do 30 dnů ode dne, kdy zjistí, že došlo k naplnění k naplnění kritérií (nejpozději do 90 dnů, kdy k naplnění kritérií došlo).
- NÚKIB provede registraci poskytovatele regulované služby, a to:
- na základě nahlášení povinnou osobou;
- na základě vlastního zjištění o naplnění kritérií, neprovede-li registraci povinná osoba ve lhůtě sama.
- NÚKIB shromažďuje a vyhodnocuje informace a údaje spojené s orgánem nebo osobou, které se týkají možné hrozby pro bezpečnosti České republiky, vnitřního nebo veřejného pořádku nebo naplnění kritérií rizikovosti dodavatele.[6] NÚKIB pro tyto účely vychází jak z informací zjištěných v rámci vlastní činnosti, tak z informací, kterými disponují jiné orgány či osoby (tyto poskytují NÚKIB informace a součinnost[7] - vždy na žádost NÚKIBu, NÚKIB si tedy sám volí, zda dotyčný orgán osloví). Při hodnocení kritérií bere NÚKIB v úvahu také utajované a jiné neveřejné a citlivé informace.
- NÚKIB je následně v rámci omezení rizik[9] oprávněn vydat opatření obecné povahy (OOP), ve kterém stanoví podmínky nebo zakáže použití plnění dodavatele bezpečnostně důležité dodávky v kritické části stanoveného rozsahu (pokud zjistí možné významné ohrožení bezpečnost České republiky nebo vnitřní či veřejný pořádek v důsledku vyhodnocení kritérií rizikovosti dodavatele).
- proti opatření obecné povahy není možné podat opravný prostředek (odvolání ani rozklad),
- z podmínek nebo zákazu stanoveného opatřením obecné povahy může NÚKIB povolit výjimku, pokud by plnění OOP mohlo ohrozit poskytování regulované služby (výjimku však nepovolí, pokud by to zcela mařilo účel OOP) - řízení o výjimce probíhá pouze z moci úřední a výsledek se odvíjí od vlastního posouzení NÚKIB.
- Problematické aspekty mechanismu
- Mechanismus není a priori prostředkem k zajištění kybernetické bezpečnosti
- Kritéria rizikovosti dodavatelů nejsou primárně spojena s kybernetickou bezpečností
- Vznik „superúřadu“ NÚKIB a překročení kompetencí NÚKIB jako ústředního správní úřadu
- určení povinných osob mechanismu,
- určení rozsahu mechanismu (sám NÚKIB avizuje, že se mechanismus bude rozšiřovat),
- určení posuzovaných dodavatelů,
- určení kritérií rizikovosti dodavatelů, na jejichž základě budou posuzováni,
- určení koho osloví pro poskytnutí informací pro hodnocení dodavatelů (a koho ne),
- vyhodnocení kritérií rizikovosti dodavatelů na základě vlastního uvážení,
- vydání OOP, proti němuž není přípustný řádný opravný prostředek.
- Vágnost odůvodnění připravované legislativy
- Netransparentnost
- Nereflektování již zavedených bezpečnostní opatření, snižování kompetence povinných osob
- Absence opravného prostředku proti OOP
- Zásadní narušení legitimního očekávání podnikatelů a podnikatelského prostředí
- Nereflektování zásadních finančních dopadů navrhované právní úpravy
- s.6: „Výstup z mechanismu posuzování dodavatelů má sloužit toliko jako jeden ze vstupů do procesu řízení rizik a neměl by pro povinné osoby mechanismu představovat významnou administrativní či jinou zátěž. Navrhovaný mechanismus prověřování je vytvářen s cílem minimalizovat ekonomické náklady pro soukromé subjekty i pro stát na úroveň nezbytnou pro zajištění účelu mechanismu.“
- s.19: „Potenciální významnější náklady povinným osobám mechanismu generuje povinnost dodržovat opatření vydaná NÚKIB. V případě upozornění na riziko spojené s dodavatelem se bude jednat o reflexi identifikované hrozby v analýze rizik, což je opět proces, který je u povinných osob mechanismu již nastavený a fungující. Případný zákaz dodavatele má potenciální vysoký dopad na povinné osoby. Pokud by povinná osoba identifikovaného zakázaného vysoce rizikového dodavatele využívala v bezpečnostně relevantní dodávce, bude muset takového dodavatele ze své infrastruktury vyloučit.“
- Protichůdná a nepodložená tvrzení v důvodové zprávě k zavedení mechanismu v novém ZKB
- Řešení strategických hrozeb dle současné právní úpravy a pozice povinných osob
- Existující legislativa
- zákon č. 34/2021 Sb., o prověřování zahraničních investic a o změně souvisejících zákonů
- zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů
- zákon č. 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí
- Mechanismus navržený NÚKIB v Evropě nemá obdoby