Dovolte, abychom Vás jménem prezidia srdečně pozvali na Valnou hromadu Výboru nezávislého ICT průmyslu z. s. Valná hromada se uskuteční 7. ledna 2025 od 10 h, na adrese U čokoládoven 818/9, 143 00 Praha 12 - Modřany. Prezidium VNICTP v souvislosti s úkoly na minulé Valné hromadě připravilo znění Stanov, které reflektují požadavky Valné hromady. Zjednodušujeme počet členství a systém hlasování na Valné hromadě. Pro vyhovění požadavků členů dosavadní skupiny C, kteří se chtějí více podílet na práci VNICTP s větším zaměřením na podpoře alternativního trhu, navrhujeme založit pobočný spolek Kvalitní Internet VNICTP z. s., který již na webové stránce Kvalitni-internet.cz vyvíjí činnost. Odkaz na návrhy stanov jsou zde: Návrh stanov 2024 pro Valnou hromadu
Vážení kolegové,
v letošním roce je za námi mnoho odvedené práce, pevně doufáme, že jsme pro sektor pozitivním tahounem a těšíme se na další výzvy v nadcházejícím roce. Věříme, že nás bude nadále spojovat odvaha, nezávislost a chuť budovat lepší digitální budoucnost. Jménem celého prezidia Vám přejeme příjemné prožití vánočních svátků a hlavně hodně zdraví do nového roku. Dovolte, abychom Vám zaslali některé aktuality a nejdůležitější činnosti Výboru nezávislého ICT průmyslu. Podrobnější zprávy najdete na intranetu po přihlášení.
Regulace ČR
------------------------
19.11.2024 Aktualizace Národního akčního plánu pro chytré sítě 2025 – 2030 (Aktualizace NAP SG) Dokument Aktualizace NAP SG je rozdělen do několika částí. V první části je popsána organizační struktura aktualizovaného NAP SG. V druhé části jsou definovány strategické cíle NAP SG, které představují klíčové kroky k modernizaci a efektivnímu řízení elektroenergetické infrastruktury. V rámci třetí části jsou popsány relevantní oblasti aktualizovaného NAP SG. V návaznosti na zmíněné oblasti byla ve čtvrté části vypracována zadání jednotlivých projektů NAP SG, která byla formulována tak, aby odpovídala novým potřebám elektroenergetického sektoru se zaměřením na chytré sítě. Hlavním cílem v oblasti chytrých sítí pro následující období je umožnit rozsáhlou integraci nových technologií ve výrobě, přenosu, distribuci i spotřebě energie prostřednictvím odpovídajícího rozvoje síťové infrastruktury.
Regulace EU
---------------------------
4.11.2024 Komise harmonizuje pravidla pro podávání zpráv o transparentnosti podle zákona o digitálních službách Evropská komise přijala prováděcí nařízení, které uvádí pravidla a šablony pro podávání zpráv o transparentnosti poskytovateli zprostředkovatelských služeb podle zákona o digitálních službách (DSA). Nové prováděcí nařízení standardizuje formát, obsah a období podávání zpráv pro tyto zprávy o transparentnosti, podrobně popisuje jejich postupy moderování obsahu a obsahuje konkrétní kategorie informací.
13.11.2024 Komise zahajuje konzultaci o Internet Governance Tato cílená konzultace je součástí přípravy Komise na summit OSN v roce 2025 (WSIS+20), který přezkoumá architekturu správy internetu. Tento krok je reakcí na žádost Rady o strategii EU pro multistaker governance internetu, jejímž cílem je zajistit společný postoj EU na mezinárodních fórech. Cílem je zajistit internet, který zůstane otevřený, bezplatný, cenově dostupný, neutrální, bezpečný a globálně propojený. Konzultace je otevřena od 13. listopadu do 31. prosince 2024.
13.11.2024 Výsledky konzultací se zúčastněnými stranami pro průběžné hodnocení programu Digitální Evropa Výsledky zdůrazňují klíčovou roli programu při naplňování současných i budoucích potřeb zúčastněných stran, přičemž například více než 90 %
zdůrazňovalo důležitost investic společnosti DIGITAL do kybernetické bezpečnosti a 89 % respondentů také zdůraznilo důležitost investic společnosti DIGITAL do digitálních dovedností. 85 % příjemců uvedlo, že jim DIGITAL umožnil přístup k digitálním technologiím a dovednostem, které dříve neměli.
15.11.2024 Komise zveřejňuje hodnocení čl. 17 odst. 6 směrnice (EU) 2019/790 Směrnice (EU) 2019/790 o autorském právu a právech s ním souvisejících na jednotném digitálním trhu (směrnice DSM) zavedla nová pravidla pro používání obsahu chráněného autorským právem na platformách pro online sdílení s cílem podpořit rozvoj trhu s licencemi mezi nositeli práv a online poskytovatelé služeb sdílení obsahu (OCSSP). Článek 17 stanoví zvláštní režim schvalování a odpovědnosti vztahující se na OCSSP. Ustanovení čl. 17 odst. 6 omezuje rozsah zvláštního režimu odpovědnosti pro některé nové OCSSP s malým obratem: OCSSP, které jsou veřejnosti v EU dostupné méně než tři roky a jejichž roční obrat je nižší než 10 milionů EUR. Tento pracovní dokument útvarů Komise předkládá posouzení zvláštního režimu odpovědnosti použitelného na nové OCSSP s malým obratem a malým počtem uživatelů na základě informací získaných od členských států a zúčastněných stran.
28.11.2024 Komise přijímá technické normy pro přeshraniční evropské peněženky digitální identity Čtyři prováděcí předpisy stanoví jednotné standardy, specifikace a postupy pro technické funkce peněženek, jako jsou datové formáty potřebné pro přeshraniční používání digitálních dokumentů a opatření k zajištění spolehlivosti a bezpečnosti peněženek. Stanovení jednotných standardů a specifikací umožní každému členskému státu vyvíjet peněženky způsobem, který je interoperabilní a akceptovaný v celé EU a zároveň chrání osobní údaje a soukromí. Bude také zabudován panel ochrany osobních údajů, který poskytuje úplnou transparentnost toho, jak a s kým jsou informace z peněženky sdíleny. Páté prováděcí nařízení stanoví specifikace a postupy pro vybudování robustního rámce pro certifikaci eID peněženek, který zajišťuje, že jsou bezpečné a chrání soukromí a osobní údaje uživatelů.
28.11.2024 Komise vyzývá 23 členských států, aby plně provedly směrnici NIS2 Evropská komise se rozhodla zahájit řízení o nesplnění povinnosti zasláním formální výzvy 23 členským státům (Bulharsku, Česku, Dánsku, Německu, Estonsku, Irsku, Řecku, Španělsku, Francii, Kypru, Lotyšsku, Lucembursku, Maďarsku, Maltě, Nizozemsku, Rakousko, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Slovinsko, Slovensko, Finsko a Švédsko) za to, že plně neprovedly směrnici NIS2 (směrnice 2022/2555). Členské státy měly provést směrnici NIS2 do vnitrostátního práva do 17. října 2024.
29.11.2024 Výroční zprávy jednotlivých zemí o otevřeném internetu od národních regulačních orgánů — 2023. Zprávy národního regulačního úřadu jsou každoročně poskytovány Komisi a Orgánu evropských regulačních orgánů pro elektronické komunikace (BEREC). Sedmý soubor zpráv pokrývá časový rámec od 1. května 2022 do 30. dubna 2023.
11.12.2024 Veřejný debriefing BEREC o výsledcích 61. řádného zasedání BEREC. Na níže uvedených adresách najdete video z debriefingu k výsledkům 61. řádného zasedání BEREC.
Článek v časopisu EURO, ve kterém jsme jako Hospodářská komora i jako VNICTP byli osloveni
Zveřejňujeme připomínky / Vyjádření Výboru nezávislého průmyslu k dokumentu „Návrh strategie správy kmitočtového spektra
Dovolte, abychom Vás upozornili, že Evropská komise spustila minulý týden novou veřejnou konzultaci ke správě internetu. Konzultace má podobu dotazníku s 18 otázkami, které se tematicky týkají zapojení zúčastněných stran do správy internetu v EU, transformace globálních organizací zúčastněných subjektů, nových technologií atd.
https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/TargetedConsultionOnInternetGovernannce
Veřejná konzultace bude trvat do 31. prosince 2024.
Ve spolupráci s NIX.cz
Vyšel v Úředním věstníku EU Akt o kybernetické odolnosti (celým názvem Nařízení EP a Rady (EU) 2024/2847 ze dne 23. října 2024 o horizontálních požadavcích na kybernetickou bezpečnost produktů s digitálními prvky a o změně nařízení (EU) č. 168/2013 a (EU) 2019/1020 a směrnice (EU) 2020/1828). Zkráceně se tato nová regulace týká výrobců „produktů s digitálními prvky“). Produktem s digitálními prvky se rozumí softwarový nebo hardwarový produkt a jeho řešení pro zpracování dat na dálku včetně softwarových nebo hardwarových komponent, které jsou uváděny na trh samostatně.
Sektor byl požádán, zda bychom nevypomohli ČÚZK k případné novele vyhlášky č. 393/2020 Sb., o digitální technické mapě kraje. Cílem při posuzování by měla být vysoká míra racionálnosti. V příloze je dopis od ČÚZK s naznačeným postupem.
V intranetu najdete podnět k rukám předsedy Českého telekomunikačního úřadu ve věci požadavků na blokování přístupu k doménám níže.
https://webshare.cz/#/; https://www.sledujteto.cz/; https://www.sdilej.cz/; https://prehrajto.cz/;
https://fastshare.cz/; https://www.edisk.cz/; https://datoid.cz/; https://www.hellspy.cz/.
Zároveň sdílíme odpověď, kterou zaslala na podobnou výzvu společnost Vodafone. Můžete ji považovat za vzorovou.
V souvislosti s vydáním "Průvodců k nařízení DSA" Českým telekomunikačním úřadem zasíláme tento krátký informativní email, který v příloze obsahuje pro některé z Vás důležité informace.
Nařízení Digital Services Act (DSA), které vstoupilo v platnost v Evropské unii a ovlivňuje všechny digitální platformy a online služby. Nařízení DSA má za cíl zlepšit bezpečnost online prostředí a chránit práva uživatelů, přičemž se zaměřuje na větší odpovědnost pro poskytovatele online služeb, včetně webhostingu, tržišť a blokování nelegálního obsahu.
Hlavní body, které se týkají podnikatelů, zahrnují:
- Odpovědnost za obsah: Platformy budou muset aktivně monitorovat a odstraňovat nelegální obsah a zabraňovat šíření dezinformací.
- Transparentnost a bezpečnost: Poskytovatelé služeb budou muset zpřístupnit jasné informace o svých zásadách a postupech, včetně algoritmů a reklamy.
- Ochrana uživatelů: Platformy budou mít povinnost poskytovat nástroje pro hlášení škodlivého obsahu a chránit uživatele před nelegálními činnostmi.
V České republice bude na nařízení DSA navazovat zákon o digitální ekonomice, který se nyní nachází v legislativním procesu a který mimo jiné stanoví působnost orgánů veřejné správy odpovědných za kontrolu povinností dle nařízení DSA a odpovědnost za přestupky spočívající v porušení tohoto nařízení. Nařízení DSA ukládá členským státům, aby určily koordinátora digitálních služeb, jakožto nezávislý a nestranný orgán, který bude dohlížet na dodržování povinností podle nařízení DSA ze strany subjektů s hlavní provozovnou v daném členském státě. V České republice byl tímto úkolem pověřen Český telekomunikační úřad.. Vedle něj bude dozor v záležitostech online reklamy vykonávat Úřad pro ochranu osobních údajů (dále jen „ÚOOÚ“).
Pro více informací nebo pomoc s implementací doporučení nařízení DSA, pokud se Vás týká, neváhejte nás kontaktovat.
V rámci kulatého stolu byl diskutován aktuální stav transpozice směrnice NIS 2, a to jak z pohledu členských států EU, tak České republiky, ve které má být výsledkem nový zákon o kybernetické bezpečnosti. Diskutovalo se především o dodavatelských řetězcích a prověřování jejich bezpečnosti, povinnostech poskytovatelů strategicky významných služeb, o návrhu vyhlášky o neopominutelných funkcích stanoveného rozsahu a také o tom, jaké kroky činit v rámci přípravy na novou legislativu v různých typech organizací a firem.
1. DILIA/mezitímní dohoda: Dne 25.11.2024 byla uzavřena mezitímní dohoda mezi HKČR a DILIA. V návaznosti na tuto „velkou“ mezitímní dohodu pak členové jednotlivých asociací uzavírali s DILIA vedlejší mezitímní dohody (tyto kopírovaly podmínky „velké“ mezitímní dohody).
2. DILIA/soudní řízení/žaloba na určení sazby 2024: Shrnujeme, že začátkem listopadu 2024 podala HKČR proti DILIA žalobu na určení sazby pro rok 2024.
3. DILIA/námitky proti návrhu sazebníku pro rok 2025: Došlo k projednání podaných námitek proti návrhu sazebníku kolektivního správce DILIA pro rok 2025 a obě strany (HKČR i DILIA) chtějí pokračovat v jednáních formou mediace. Do Vánoc bychom proto měli za HKČR i za jednotlivé asociace odeslat žádost o zprostředkování sjednání sazebníku. Nicméně, z proběhlých jednání zatím vyplývá, že i přes oficiální postup, který předpokládá autorský zákon, je zde stále prostor pro další obchodní jednání s DILIA.
4. OAZA/dodatek k rámcové dohodě mezi HKČR a OAZA: Po setkání a projednání věci mezi zástupcem HKČR a OAZA, následně rovněž po diskusi na úrovni HKČR, byl mezi HKČR a OAZA uzavřen dodatek č. 1 k Rámcové dohodě, ve kterém se obě strany domluvily na prodloužení lhůty (do 30.6.2025) k doložení nového znění oprávnění OAZA pro výkon kolektivní správy.
5. OAZA/jednání u MK: Proběhlo krátké informování členů HKČR/asociací o tom, jak se jednání u Ministerstva kultury (MK) ohledně oprávnění OAZA vyvíjí (svá stanoviska dokládala OAZA i MK) a že se pokusíme podívat do spisu (OAZA dokládala repertoár).
6. OOAS: Rámcová smlouva 2024-2028 mezi HKČR a OOAS beze změny, individuální licenční smlouvy členů jednotlivých asociací 2024-2028 dál běží.
7. Intergram/soudní řízení/žaloba na určení sazby 2024: K žalobě HKČR na určení sazby pro rok 2024 podal kolektivní správce Intergram vyjádření s návrhem na přerušení řízení. HKČR reagovala tak, že ve svém vyjádření navrhla přerušení řízení zamítnout. V této věci nemáme zatím žádný posun (tzn. o přerušení řízení není rozhodnuto). Zároveň připravujeme změnu této žaloby (jedná se o návrh na úpravu petitu s ohledem na doplňkové služby). Do jiného sporu (Intergram vs. Canal+, ve kterém není taky žádný posun) zatím jako vedlejší účastník vstupovat nebudeme.
8. Integram/žaloby na plnění: V případě probíhajících soudních řízeních ohledně žalob ze strany Intergramu (Intergram žaluje bezdůvodné obohacení za užití předmětů ochrany, společností žalovaných Intergamem je více, Intergram žaluje postupně období, které nejdřív upomínal, např. období leden-únor 2024, pak březen 2024 atd.) nadále opakujeme, že proti platebním rozkazům je potřeba podat ve lhůtě odpor a následně připravit vyjádření k žalobě ve věci samé s argumentací pro zamítnutí žaloby, resp. s návrhem na přerušení řízení s ohledem na probíhající řízení o určení sazby pro rok 2024 u Městského soudu v Praze. Upozorňujeme, že dle dostupných informací reagují soudy různě. Některé vydávají platební rozkazy, některé vyzývají rovnou k vyjádření, některé však po podaném vyjádření řízení nepřeruší, ale nařizují jednání. Další vývoj těchto žalob budeme sledovat.
9. Intergram/mezitímní dohoda: Shrnujeme, že k poslednímu návrhu mezitímní dohody, dle kterého bychom Intergramu hradili částku stanovenou mezitímní dohodou do doby, než dojde ke shodě na výši odměny pro rok 2024 případně k jejímu určení pravomocným rozhodnutím soudu, nemáme zatím žádný update. Intergram zaslal pouze zápis z projednání námitek ze dne 5.11.2024 (tyto projdeme). Na úrovni HKČR budeme zvažovat další postup (např. otázka soudní úschovy).
10. Intergram/námitky proti návrhu sazebníku pro rok 2025: S ohledem na tu skutečnost, že strany (HKČR/asociace a Intergram) na společném projednání námitek dne 5.11.2024 nedospěly k dohodě o výše sazby, podala HKČR i asociace začátkem prosince 2024 žádost o zprostředkování sjednání sazebníku.
11. Intergram/další výzvy ve smyslu bezdůvodného obohacení za 3Q 2024 a návrhy licenčních smluv: Kolektivní správce Intergram rozeslal členům jednotlivých asociací další výzvy k platbě za 3Q 2024 vč. fakturace. Součástí této výzvy byl i návrh licenční smlouvy, který však i) v části týkající se odměny odkazuje na sazebník pro rok 2024 (proti kterému jsme podaly námitky) a ii) do budoucna (vzhledem k tomu, že návrh licenční smlouvy je na dobu neurčitou) při výpočtu odměny počítá i s dalšími sazebníky zveřejněnými na internetových stránkách Intergram pro daný kalendářní rok. Po diskusi na úrovni HKČR se členové jednotlivých asociací přiklonili k obdobnému postupu jako v případě všech předchozích výzev ze strany Intergramu, tzn. výzvy k úhradě odmítáme a předložený návrh licenční smlouvy je pro členy nepřijatelný. Pro členy jednotlivých asociací byl připraven návrh odpovědi k dalšímu použití.
12. Intergram/podnět na MK: Proběhla krátká diskuse ohledně podnětu, který by se měl týkat rozsahu oprávnění kolektivního správce Intergram. Z diskuse na úrovni HKČR vyplynulo, že podání podnětu na Ministerstvo kultury (MK) zatím nebudeme řešit.
13. OSA/námitky proti návrhu sazebníku pro rok 2025/VOD: Dne 25.11.2024 proběhlo projednání námitek proti návrhu VOD sazebníku OSA pro rok 2025 pod záštitou HKČR. S OSA budeme dál na úrovni HKČR jednat (reálny předpoklad spíš začátkem příštího roku). V této souvislosti bude potřeba připravit další materiál, který zdůvodní potřebu změny podmínek pro náš sektor. V souvislosti s podanými námitkami a jejich projednáváním bylo pak na členech jednotlivých asociací, aby zvážili výpovědi stávajících VOD licenčních smluv s OSA. Pokud členové k výpovědím přistoupili, dojde k ukončení VOD licenčních smluv s OSA s účinností ke konci roku 2024.
14. JUDr. Leška/AQS/Předžalobní výzva/Obsluhoval jsem anglického krále/Catch-up, npvr: Pokud někteří členové jednotlivých asociací obdrželi předžalobní výzvu JUDr. Lešky ohledně titulu „Obsluhoval jsem anglického krále“, byl na úrovni HKČR doporučen samostatný postup členů jednotlivých asociací v této věci.
Telekomunikační věstník částka 9 Ročník 2024 z 18. listopadu 2024
Dotaci lze využít na nevýrobní technologie a služby. Příklady úspěšných projektů:
- Pořízení automatizovaného skladového systému,
- Pořízení robotů pro manipulaci s materiálem,
- Pořízení a implementace informačního systému (ERP, APS, MES, CRM ad.),
- Modernizace eShopu a B2B/P2P portálu
- Zasíťování výrobní haly
Dotace je pro podniky z oblasti výroby, obchodu, dopravy, logistiky, poradenství i dalších odvětví. Dosahuje 25-60 % způsobilých nákladů (dle typu firmy a místa realizace) a je určena na projekty od 2,5 do 50 mil. Kč realizované mimo hl. m. Prahu.
Komponenta č. 1.3 „Digitální vysokokapacitní sítě“ Národního plánu obnovy (dále jen „NPO“) podporuje řešení otázky budování sítí s velmi vysokou kapacitou s cílem maximalizovat přístup k datovým službám prostřednictvím internetového připojení, a to zejména ve venkovských oblastech. Její součástí je reforma č. 2 „Podpora rozvoje ekosystému sítí 5G“, která má za cíl vypracování strategického rámce na podporu mj. sdílení infrastruktury pro sítě 5G, zejména v komerčně méně atraktivních oblastech, což umožní snížit spotřebu energie, rádiové emise i náklady na výstavbu a provoz.
Mnoho úspěchů ve Vašem podnikání vám přeje.
Jakub Rejzek a celý tým VNICTP z. s.