Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejnilo návodné pokyny a instruktážní videa, jak na výzvy k dotačnímu programu OP TAK - Vysokorychlostní internet. Vše potřebné najdete v odkaze zde: https://www.verejnakonzultace.cz/i-vyzva-op-tak/navod/
Vážení kolegové,
dovolte, abychom Vám zaslali aktuality a nejdůležitější činnosti Výboru nezávislého ICT průmyslu.
Pod naší záštitou se koná konference Kam kráčí digitální sítě Plzeň 17.10.2024 nabízíme zvýhodněné vstupné pro členy asociace 1+1 zdarma.
Předkládáme návrh Návodných pokynů ke geografickému sběru dat za rok 2024. Přiložený návrh byl projednán na pracovní úrovni i s MPO.
Při přípravě návrhu, který ČTÚ připravil, se vycházelo z dříve prezentované redukce sběru dat a připomínek, které byly k Návodným pokynům uplatněny v minulosti. ČTÚ byl veden snahou o větší přehlednost, zjednodušení a lepší srozumitelnost. Současně klade důraz na soulad s Pokyny BEREC, a to jak k provádění zeměpisného mapování, tak k VHCN.
Prvním čtením prošel v úterý 17.9. Návrh zákona o kybernetické bezpečnosti. VNICTP z.s. se věcí aktivně zabývá, a to napřímo i prostřednictvím Hospodářské komory. Vypracovali jsme více podkladů pro mediální komunikaci (Info.cz, Hospodářské noviny), ale i aktivně komunikujeme s poslanci. 10.9. jsme se zúčastnili Kulatého stolu ve Sněmovně, kde jsme znovu připomněli zásadní výhrady k textu zákona.
Na plénu byl podrobený zákon kritice s konstatováním potřeby přepracovat, a to i od koaličních poslanců (ODS), tak i do opozice (ANO, SPD). Přikázáno bylo do (garanční) Výbor pro bezpečnost, Hospodářský výbor, Výbor pro obranu. Pro členy Výborů jsme připravili argumentář + posíláme dopis z HK ČR, kde zdůrazňujeme nutnost snížit administrativní zátěž pro regulované subjekty. Zpravodaj pro první čtení Letocha ze STAN reaguje pořádáním semináře o čínském nebezpečí se Sinopsis. Zdá se, že se stále s některými poslanci nechápeme…
Ruku v ruce s implementací směrnice NIS2 jde směrnice CER. Tu implementuje Návrh zákona o kritické infrastruktuře, který do jisté míry ještě zpřísňuje kontrolu dodavatelského řetězce. Návrh zákona o odolnosti subjektů kritické infrastruktury a o změně dalších zákonů (zákon o kritické infrastruktuře) je připraven k projednání vládou.
VNICTP připomínkoval dokument "181/24 Hospodářská strategie České republiky" HK ČR má sloužit jako základní pilíř pro formování hospodářské politiky státu na dalších 10 až 15 let. Cílem tvorby dokumentu je ukončit absenci ucelené hospodářské strategie. HS ČR obsahuje základní směry politiky státu v oblasti hospodářství a stane se svorníkem mezi dílčími navazujícími ekonomickými strategiemi a politikami České republiky. Připomínky VNICTP směřovaly hlavně k obecnosti analýzy bez odkazů na jasná a konkrétní data, opakování tvrzení o problémech s rychlým připojením (hlavně fixním) pro subjekty jako školy a firmy. Podporujeme zlepšení spolupráce se samosprávami, lepší koordinaci výstavby, podporu rozšiřování a adopci vysokorychlostních sítí.
EU Regulace
1.8.2024 V platnost vstupuje Evropský zákon o umělé inteligenci (AI Act) Zákon o umělé inteligenci je navržen tak, aby zajistil, že umělá inteligence vyvinutá a používaná v EU bude důvěryhodná a bude obsahovat záruky na ochranu základních práv lidí. Cílem nařízení je vytvořit harmonizovaný vnitřní trh pro umělou inteligenci v EU, podporovat zavádění této technologie a vytvářet příznivé prostředí pro inovace a investice.
1.8.2024 Veřejná konzultace EK k Pokynům jak řešit zneužívání dominance na EU trhu
Na úvod chceme upozornit naše členy že již tento draft dokument je velmi přínosný pro českou soudní praxi, protože obsahuje velké množství odkazů a citací relevantní evropské soudní judikatury. Prosazování článku 102 SFEU je klíčem k zajištění toho, aby hospodářská soutěž fungovala efektivně, aby všechny podniky měly spravedlivou příležitost soutěžit a aby spotřebitelé mohli využívat výhod konkurenčních trhů. Komise získala rozsáhlé zkušenosti s prosazováním článku 102 SFEU, zejména s ohledem na zneužívání vyloučení. Článek 102 SFEU je zároveň jedinou oblastí evropského soutěžního práva, kde v současné době žádné pokyny nevyjasňují jeho použití. Cílem návrhu pokynů je odrážet výklad Komise týkající se judikatury soudů EU o zneužívání dominance a praxi Komise.
Návrh pokynů zejména poskytuje vodítko k různým klíčovým otázkám týkajícím se zneužívání vyloučení ze strany dominantních společností,
včetně:
• Účel prosazování práva hospodářské soutěže
• Hlavní principy platné pro hodnocení samostatné a kolektivní dominance
• Uplatnění obecných zásad ke stanovení, zda chování dominantní
společnosti pravděpodobně představuje zneužití, a zejména pojmů
„soutěž na základě zásluh“ a „účinky vyloučení“.
• Důkazy nezbytné k prokázání toho, že chování může mít vylučující
účinky. Návrh pokynů zejména identifikuje: i) kategorie chování, u
nichž je nutné prokázat schopnost mít vylučující účinky; (ii)
kategorie chování, které mají vysoký potenciál vést k vylučujícím
účinkům, a (iii) jasné omezení, která ze své podstaty vedou k
vylučujícím účinkům.
• Hmotněprávní norma pro stanovení schopnosti chování vyvolat vylučující účinky.
• Analytický rámec platný pro určité typy chování dominantních
společností. Návrh rozlišuje mezi: (i) jednáním, které podléhá
zvláštnímu právnímu testu stanovenému v judikatuře EU (tj. výhradní
obchodování, vázání a sdružování, odmítnutí dodávek, predátorské ceny
a stlačování marže); a (ii) jednání, které nepodléhá zvláštnímu
právnímu testu (tj. podmíněné slevy, slevy na více produktů, vlastní
preference a omezení přístupu).
• Obecné zásady použitelné pro posuzování objektivních zdůvodnění,
kterými může dominantní společnost argumentovat.
Všechny zainteresované strany mohou předložit své připomínky k návrhu pokynů do 31. října 2024. Více informací včetně toho, jak vložit
příspěvek, je k dispozici zde a zde
8/2024 Byla uveřejněna Zpráva o hodnocení rizik v oblasti kybernetické
odolnosti v odvětví telekomunikací a elektřiny v EU a Doporučení EU
pro zmírnění rizik kybernetické bezpečnosti v odvětvích telekomunikací
a elektřiny.
BEREC vydal návrh zprávy BEREC o ekosystému propojení IP, dostupný je zde: https://www.berec.europa.eu/
Českou verzi přikládáme. V konzultaci jsme připomínky neuplatnili, ale dokument je plný zajímavých dat.
Bylo vydáno aktualizované Všeobecné oprávnění č. 23 pro pásmo 80 GHz, které ruší povinnost registrace. ČTÚ tak vyhovělo našemu podnětu z PS Spektrum https://ctu.gov.cz/sites/default/files/obsah/vo-r23-062024-4.pdf
Návrh zákona o odolnosti subjektů kritické infrastruktury a o změně dalších zákonů (zákon o kritické infrastruktuře) je aktuálně ve stavu 7 a je připraven k projednání vládou. Nadále budeme sledovat jeho zařazení na program jednání vlády a o dalším vývoji Vás budeme průběžně informovat.
Projednání připomínek k návrhu témat nového Akčního plánu 3.0. Cílem jednání je projít si s vámi vaše očekávání od jednotlivých opatření, vysvětlení si některých požadavků na jednotlivá vaše doporučení.
Záznam k dispozici na tomto odkazu:https://www.youtube.com/live/uaZTYsg5Wyk?si=Il38Zzev7TcnuTaR
- DILIA/mediace: Vzhledem k tomu, že se v průběhu náročných jednání před prostředníkem Hospodářské komoře ČR (HKČR) a kolektivnímu správci DILIA nepodařilo najít shodu o sazbách pro rok 2024, byla mediace před zvoleným prostředníkem ukončena.
- DILIA/mezitímní dohoda: Po domluvě na úrovni HKČR jsme kolektivnímu správci DILIA odeslali návrh mezitímní dohody, ve kterém jsme DILIA navrhli, že uhradíme částku stanovenou mezitímní dohodou do doby, než dojde ke shodě na výši odměny pro rok 2024 případně k jejímu určení pravomocným rozhodnutím soudu. Čekáme na reakci DILIA.
- DILIA/soudní řízení: Vzhledem k tomu, že se s kolektivním správcem DILIA nepodařilo najít dohodu o sazbách a mediace byla ukončena, připravujeme se na úrovni HKČR na soudní řízení. Nyní tedy probíhají intenzivní práce na přípravě žaloby a postupné kroky směřující k zahájení soudního řízení, ve kterém bude soud rozhodovat o sazbě pro rok 2024.
- DILIA/námitky proti návrhu sazebníku pro rok 2025: Proti návrhu sazebníků kolektivního správce DILIA pro rok 2025, který se týká přenosu vysílání, připravujeme námitky. Námitky bude podávat jak HKČR, tak jednotlivé asociace a musíme je uplatnit v zákonem stanovené lhůtě (tj. do konce září 2024).
- OAZA/návrh sazebníku pro rok 2025: V rámci pracovní skupiny (na úrovni HKČR) jsme opětovně projednali návrh sazebníku OAZA pro rok 2025 a shodli jsme se, že proti návrhu sazebníku OAZA pro rok 2025, který se týká přenosu vysílání, námitky podávat nebudeme.
- OAZA/dodatek rámcové dohodě: V současné době revidujeme dodatek k Rámcové dohodě o spolupráci a sazebníku kolektivního správce za přenos vysílání, která byla mezi HKČR a OAZA uzavřena v r. 2023. Připravovaný dodatek se týká doložení nového znění oprávnění OAZA pro výkon kolektivní správy.
- Intergram/další výzvy ve smyslu bezdůvodné obohacení za 2Q 2024: Kolektivní správce Intergram rozesílal jednotlivým poskytovatelům další výzvy k platbě za 2Q 2024. Na úrovni HKČR jsme připravili odpověď, ve které byla následně doplněna informace o tom, že a) podáním žaloby HKČR proti Intergramu o určení výše sazby za přenos pro rok 2024 zde bylo zahájeno řízení, které ve vztahu k jednotlivým sporům o zaplacení je řízením o předběžné otázce a mělo by být důvodem pro přerušení řízení podle § 109 odst. 2 písm. c) o.s.ř. (to by měl vzít Intergram v potaz při své další snaze žalovat jednotlivé poskytovatele) a dále b) jsme Intergramu připomenuli, co přesně je předmětem žaloby o určení sazby za přenos pro rok 2024 a pokud by tedy Intergram uzavřel mezitímní dohodu, vyrovnaly by se pak již jenom případné přeplatky či nedoplatky mezi stranami. Další výzvy Intergramu k úhradě tedy odmítáme.
- Intergram/soudní řízení/žaloba na určení sazby: Žalobu na určení sazby pro rok 2024 podala HKČR koncem července 2024. Zatím nemáme žádné nové informace.
- Intergram/žaloby na plnění: V minulých dnech byl v rámci HKČR a jejích členů, kterých se týká spor s Intergramem, diskutován nejlepší možný postup u probíhajících soudních řízeních ohledně žalob ze strany Intergramu (společností žalovaných Intergamem je více). Proti platebním rozkazům je potřeba podat ve lhůtě odpor a následně připravit vyjádření k žalobě ve věci samé s argumentací pro zamítnutí žaloby, resp. s návrhem na přerušení řízení s ohledem na probíhající řízení o určení sazby pro rok 2024 u Městského soudu v Praze. Dle dostupných informací reagují soudy různě. Některé vydávají platební rozkazy, některé vyzývají rovnou k vyjádření, proto je potřeba koordinovat postup. V této věci bylo nabídnuto rovněž zastoupení spolupracující advokátní kanceláří. Na úrovni HKČR jsme se v této souvislosti dále domluvili, že Intergramu odešleme dopis, aby skutečnost – že byla podaná žaloba na určení sazby pro rok 2024 – vzal v úvahu při své snaze podávat celou řadu jednotlivých žalob (z našeho pohledu nemá takový postup Intergramu žádný význam).
- Intergram/mezitímní dohoda: Na úrovni HKČR jsme se domluvili, že kolektivnímu správci Intergram odešleme další návrh mezitímní dohody. Dle tohoto návrhu bychom hradili částku stanovenou mezitímní dohodou do doby, než dojde ke shodě na výši odměny pro rok 2024 případně k jejímu určení pravomocným rozhodnutím soudu. Všechny dosavadní návrhy mezitímních dohod Intergram buď odmítl nebo na ně nereagoval.
- Intergram/námitky proti návrhu sazebníku pro rok 2025: Proti návrhu sazebníku kolektivního správce Intergram pro rok 2025, který se týká přenosu vysílání, připravujeme námitky. Námitky bude podávat jak HKČR, tak jednotlivé asociace a musíme je uplatnit v zákonem stanovené lhůtě (tj. do konce září 2024).
- OSA/námitky proti návrhu sazebníku pro rok 2025 /přenos vysílání: Projednali jsme na sekci a proti návrhu sazebníku OSA pro rok 2025, který se týká přenosu vysílání, námitky podávat nebudeme.
- OSA/námitky proti návrhu sazebníku pro rok 2025/VOD: Proti návrhu VOD sazebníku kolektivního správce OSA pro rok 2025, budeme po domluvě na úrovni HKČR připravovat námitky. Předpokládáme, že námitky bude podávat jen HKČR. Musíme je však uplatnit v zákonem stanovené lhůtě (tj. do konce září 2024). V této souvislosti pak předpokládáme i vypovědění hromadných licenčních smluv o poskytnutí oprávnění k výkonu práva užít hudební díla s textem i bez textu při jejich zpřístupňování formou služby: Video stream on demand (streaming zvukově-obrazových záznamů). O dalším postupu budeme informovat.
Předkládáme doručený návrh sazebníku odměn pro rok 2025 vybíraných kolektivním správcem INTERGRAM, nezávislou společností výkonných umělců, výrobců zvukových a zvukově obrazových záznamů z. s.
Účastníci této společné deklarace vyjadřují vzájemnou dohodu o spolupráci k podpoře implementace a rozšiřování internetového protokolu verze 6 (IPv6) v České republice s cílem naplnění usnesení vlády České republiky č. 49 ze dne 17. ledna 2024 k restartu zavádění technologie DNSSEC a protokolu IPv6 ve státní správě, kterým vláda stanovila datum 30. června 2032 jako termín pro poskytování „IPv6-only“ služeb státní správy. Účastníci si jsou vědomi důležitosti a přínosů tohoto kroku pro rozvoj české digitální infrastruktury a bezpečnosti internetu jako klíčové digitální infrastruktury. Nedostatek disponibilních adres protokolu IPv4 představuje celé spektrum problémů nejen pro digitální odvětví, které lze uspokojivě vyřešit pouze plným přechodem internetové infrastruktury ke všeobecné podpoře adresování pomocí protokolu IPv6. II. Důvody podpory protokolu IPv6 1. Rozšíření adresního prostoru: IPv6 řeší nedostatek IP adres dostupných v protokolu IPv4, což je klíčové například pro rozvoj internetu věcí (IoT) a pokračující digitalizaci společnosti.
Naše asociace považuje plný rozvoj IPv6 protokolu a postupné nahrazení protokolu IPv4 za klíčový pro rozvoj konkurenčního prostředí při poskytování digitálních služeb. "Staré" internetové adresy se staly nedostatkovým zbožím, pro nové či malé tržní hráče představuje jejich nedostatek bariéru vstupu na trh. Potřeba používat výkonný překlad adres NAT při provozování služeb elektronických komunikací představuje technologický a nákladový problém. Adopce IPv6 není dostatečně rychlá.
Obdrželi jsme odpověď na náš podnět k ze 13.3.2024 „Žádostí o zpřístupnění pásma 5,925–6,425 GHz pro venkovní užití v pevné službě“, adresovaný společně Radě Českého telekomunikačního úřadu. Obsahem dopisu je žádost o zpřístupnění pásma 5,925–6,425 GHz pro venkovní využití bezdrátovými sítěmi RLAN.
Úřad požaduje navrhnout možné scénáře takového řešení jako neharmonizováno. Věc s technickými experty zkoumáme a brzy přineseme návrhy řešení do PS, ale i ke konzultaci členské základně.
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ve věci žaloby ISP na část OOP – Všeobecného oprávnění č.12. Nám známý ISP neuspěl nikoliv kvůli meritornímu výroku, ale procesně se odmítl soud věcí zabývat, protože žalující neuplatnil připomínky k OOP v průběhu předmětné veřejné konzultace. Nejvyšší správní soud tedy potvrdil rozsudek Městského soudu, podle kterého byla regulace provedená ČTÚ v souladu se zákonem a navrhovatelé nemohli zpětně napadat její proporcionalitu, pokud se neúčastnili veřejných konzultací a nevyužili své možnosti podání připomínek během procesu přijímání této regulace. Věcí se zabýval i Mirek Novák ve svém článku na LUPA.cz https://www.lupa.cz/clanky/kratke-vlny-telekomunikace-v-rozhodnutich-nejvyssiho-spravniho-soudu/
Telekomunikační věstník částka 8 Ročník 2024 z 10. září 2024
Mnoho úspěchů ve Vašem podnikání vám přeje
Jakub Rejzek a celý tým VNICTP z. s.