S ohledem na skutečnost, že v současné době pořád probíhá jednání/mediace s kolektivními správci (KS) Intergram a DILIA, zároveň nám však skončil 1Q 2024, připravili jsme po dohodě na úrovni HKČR vzor náhradních hlášení pro Integram i DILII, jejichž součástí (jako příloha) je obvyklá tabulka s uvedením počtu přípojek v jednotlivých měsících za 1Q 2024, tzn. v praxi zavedený reporting. Tato náhradní hlášení přikládáme ke stažení.
Vážení kolegové,
dovolte, abychom Vám zaslali aktuality a nejdůležitější činnosti Výboru nezávislého ICT průmyslu za měsíc duben 2024.
DILIA/mediační proces: Mediace stále pokračuje. Protinávrh pro DILII jsme po dalších diskusích na úrovni Hospodářské komory ČR (HKČR) znovu mírně upravili a zaslali prostředníkovi. Další jednání s DILIA by mělo proběhnout.
Intergram/mediační proces: S Intergramem se nepodařilo najít dohodu o sazbách, a proto byla mediace s Intergramem ukončena. Intergram zároveň odmítl i návrh mezitímní dohody ze strany HKČR. V tuto chvíli se proto připravujeme na variantu soudního řízení.
Intergram/další výzva k platbě: Intergram obeslal operátory s další výzvou k platbě za březen 2024, a to včetně faktur, které byly vystaveny na základě náhradních hlášení operátorů zaslaných Intergramu po skončení 1. kvartálu 2024. Po diskusi na úrovni HKČR jsme připravili reakci, ve které i tuto další výzvu Intergramu k platbě odmítáme. Připravená reakce na výzvu Intergramu byla rozeslaná na členskou základnu k použití.
Připojení domácností i podniků k internetu v členských státech Evropské unie bude v nejbližších letech čelit zásadním úzkým hrdlům. Jak vyplývá z provedených průzkumů i každodenních zkušeností poskytovatelů služeb přístupu k internetu, objem datového provozu v rámci přístupu k internetu výrazně narůstá a tento nárůst vyžaduje neustálé zkvalitňování technologie sítí pro přístup k internetu ze strany podnikatelů, kteří tyto sítě provozují. Široce rozšířené bezdrátové sítě elektronických komunikací, které poskytují kvalitní a dostupné připojení k internetu stovkám tisíc domácností, v tomto směru pro další rozvoj i zachování stávající úrovně služeb vyžadují ze strany státu alokaci dostatečného množství rádiových kmitočtů. Vhodným řešením nastíněného problému je alokace v současné době projednávaného pásma rádiových kmitočtů v úseku 5,925 - 6,425 GHz (také označovaného jako spodní 6 GHz nebo L6) pro provozování pevných bezdrátových spojů ve venkovním prostředí. Takový příděl by odemkl potenciál nasazení nejmodernější technologie Wi-Fi 6, která mimo jiné s tímto pásmem pracuje.
Český telekomunikační úřad informuje, že vláda postupem podle zákona č. 1/2023 Sb., o omezujících opatřeních proti některým závažným jednáním uplatňovaných v mezinárodních vztazích (sankční zákon), vydala usnesení č. 195 ze dne 27. března 2024 (viz https://www.odok.cz/portal/zvlady/usneseni/2024/195/), kterým rozhodla mimo jiné o zápisu právnické osoby Voice of Europe s.r.o. se sídlem Krakovská 583/9, 110 00 Praha 1, na vnitrostátní sankční seznam.
18.4. proběhlo vypořádání návrhu Zákona o kritické infrastruktuře. Zákon transponuje Směrnici CER, která je provázanou směrnicí se směrnicí NIS2. Návrh zákona redefinuje, který subjekt se stane subjektem kritické infrastruktury. Tato regulace se může týkat i nás jako poskytovatelů služeb elektronických komunikací. Důležité bude nastavení objemových kritérií. Stali jsme se součástí pracovní skupiny, která kritéria dojednává. Pro stanovené subjekty bude například i jiný režim pro DTM, neboť vše souvisí se vším.
Výsledkem Vaší dobré práce a odevzdání téměř padesáti dotazníků v k nákladům na Sběr dat v pravidelném vykazování se nám ve spolupráci s APKT podařilo zajistit redukci dat, které musíte jako podnikatelé odevzdávat.
Telekomunikační věstník částka 4 Ročník 2024 z 26. dubna 2024
Legislativní rada vlády přerušila projednávání Nového Zákona o kybernetické bezpečnosti. Jak jsme v průběhu přípravy textu Zákona mnohokrát a ve více ohledech předkladatele upozorňovali, návrh nesplňuje řadu požadavků na kvalitní a pochopitelnou legislativu.
18.4.2024 Veřejná konzultace dotace - backhaul + přístupová síť Ministerstvo průmyslu a obchodu spustilo druhé kolo veřejné konzultace. Veřejná konzultace je organizována za účelem zajištění ochrany již existujících nebo prokazatelně plánovaných investic do veřejných sítí elektronických komunikací před nedovolenou podporou a pro zvýšení efektivity vynakládání veřejných prostředků.
II. kolo veřejné konzultace k podpoře zavádění sítí vysokorychlostního internetu je otevřeno od 18.4.2024 do 20.5.2024. Více informací je k dispozici.
Obrátilo se na nás několik členů se žádostí o vysvětlení, proč některé jejich projekty nejsou promítnuté do výsledků veřejné konzultace. Protože data do veřejné konzultace jsou stejná data, jaké sebralo ČTÚ ve sběru dat za rok 2022 (nová ještě použít nelze), v prvním kole VK bylo nutné nově postavené přípojky či hodnověrné investiční plány na MPO nahlásit. Neprojevilo-li se v mapě pro druhé kolo Veřejné konzultace, je nutné uplatnit ještě jednou a požádat MPO o vysvětlení postupu. V jednom případě nahlášené infrastruktury došlo ke zpochybnění hlášení kvůli údajné nereakci poskytovatele na doplňující dotazy z MPO.
Zveřejňujeme draft modelu hodnocení k dotačním výzvám. Zároveň upozorňujeme, že v pondělí 15.4. vyhlásí MPO další kolo Veřejné konzultace k budoucím dotačním výzvám.
V současné době projednáváme ještě změny v povinnosti poskytovat připojení dotované oblasti (rozdílnou technologií) do peeringového centra. Redefinice se bude týkat místa, kam má příjemce dotace povinnost zprostředkovat datový okruh, aby byla dotovaná oblast připojitelná. Nalézaná definice má určit takové technologické místo, které je dostupné i pro menší poskytovatele, zároveň však je dostatečně obecně velkoobchodně dostupné pro případné zájemce o VO přístup. Finální znění modelu hodnocení bude na konci měsíce května, plánované jednání je ve středu 22.5. MPO celkem reaguje na připomínky sektoru, kde překvapivě nacházíme i podporu u CETIN. Obava inkumbenta je pochopitelná. Diskriminační ustanovení by mohla vést k napadení celé výzvy.
Přehled projektů OP PIK – Vysokorychlostní internet
zobrazuje základní sídelní jednotky (ZSJ), ve kterých MPO schválilo projekt na výstavbu vysokorychlostních sítí v rámci dotačního programu OP PIK Vysokorychlostní internet. Projekty byly podávány na základě II. výzvy z února 2019 (odkaz zde) nebo IV. výzvy z března 2020 (odkaz zde).
Veřejná konzultace je organizována za účelem zajištění ochrany již existujících nebo prokazatelně plánovaných investic do veřejných sítí elektronických komunikací před nedovolenou podporou a pro zvýšení efektivity vynakládání veřejných prostředků.
Ministerstvo z prvního kola veřejné konzultace směruje dotazy k investorské ochraně do oblastí, které jsou z prvního kola vytipované jako možné intervenční oblasti.
II. kolo veřejné konzultace k podpoře zavádění sítí vysokorychlostního internetu je otevřeno od 18.4.2024 do 20.5.2024. Více informací je k dispozici na https://www.verejnakonzultace.cz/verejna-konzultace-2023-ii-kolo/
Regulace ČR:
26. 4. 2024 ČTÚ zveřejnil Sdělení o výsledku veřejné konzultace k záměru Českého telekomunikačního úřadu udělit příděly rádiových kmitočtů v kmitočtových pásmech 900 MHz a 1800 MHz podle § 20 odst. 7 zákona o elektronických komunikacích.
I v tomto vypořádání ČTÚ odmítl spojit prodloužení uvedených licencí se závazky podporujícími hospodářskou soutěž na mobilním trhu (kdy hlavní výmluva jako v minulosti směřuje k neúspěchu ČTÚ obhájit ex ante regulaci před Evropskou komisí v minulých letech - kde hlavní argument Komise stál na hypotéze brzkého vstupu nového mob. operátora vstupujícího na trh pomocí vnitrostátního roamingu poskytovaného společností O2). Dále dle ČTÚ již na trhu působí "řada virtuálních mobilních operátorů, jejichž nabídky služeb elektronických komunikací jsou v některých případech výhodnější než nabídky stávajících mobilních operátorů. Tito virtuální operátoři tak částečně vytvářejí určitou konkurenci pro mobilní operátory". Zároveň je dle ČTÚ dostatečné plnění závazku operátorů k zajištění velkoobchodního přístupu dle podmínek Vyhlášení výběrového řízení za účelem udělení práv k využívání rádiových kmitočtů pro zajištění sítí elektronických komunikací v kmitočtových pásmech 700 MHz a 3400–3600 MHz.
V kontextu vypořádání jiných připomínek které ČTÚ akceptoval bude pouze uložena povinnost sdílení pasivní infrastruktury s cílem velkoobchodní spolupráce při plnění rozvojových podmínek v oblasti pokrývání bílých míst a železničních koridorů.
Regulace EU:
11.4.2024 Interoperable Europe Act vstupuje v platnost pro lépe propojené veřejné služby pro lidi a podniky. Předpis je dle EK nezbytný pro dosažení cílů digitální dekády EU, jako je mít do roku 2030 100 % klíčových veřejných služeb dostupných online. Interoperabilita je základním rysem fungujícího jednotného digitálního trhu a přispívá k efektivnější implementaci digitálních funkcí veřejné politiky, od spravedlnosti přes zdraví až po dopravu.
16.4.2024 Evropská unie a Spojené státy posilují svou spolupráci v oblasti budoucích síťových systémů Prostřednictvím Rady pro obchod a technologie (TTC) podporují EU a USA spolupráci ve výzkumu a inovacích a pracují na společných vizích nově vznikajících technologií. Dne 5. dubna na ministerském setkání TTC v Belgii přijaly EU a USA společnou vizi 6G, která vytyčuje cestu vedoucího postavení v této technologii, vycházející z výhledu 6G přijatého v květnu 2023 a průmyslového plánu pro 6G. prosince 2023.
17.4.2024 Komise mobilizuje financování výzkumu a inovací pro zelený a digitální přechod
Komise přijala změnu pracovního programu Horizont Evropa na období 2023–24, programu EU pro výzkum a inovace. Tento pozměňovací návrh mobilizuje dříve nepřidělené finanční prostředky z programu Horizont Evropa ke zvýšení rozpočtu na rok 2024 o téměř 1,4 miliardy EUR na celkových 7,3 miliardy EUR.
22.4.2024 Ceny mobilních a pevných širokopásmových služeb v Evropě 2022
Zpráva Ceny mobilních a pevných širokopásmových služeb 2022 poskytuje komplexní údaje o maloobchodních cenách nabídek pevného a mobilního širokopásmového připojení pro rok 2022 pro spotřebitele v EU27, Spojeném království, Islandu, Norsku, Japonsku, Jižní Koreji a USA.
22.4.2024 Aktualizovaná studie o národních plánech pro širokopásmové připojení v EU27
Aktualizovaná studie o národních plánech pro širokopásmové připojení shrnuje opatření v oblasti připojení v členských státech s ohledem na cíle Gigabit Society 2025 a Digital Decade 2030. Hlavním účelem této aktualizované studie je přehodnotit pravděpodobnost dosažení cílů připojení Gigabit Society 2025 a Digital Decade 2030 v návaznosti na nejnovější vývoj v oblasti politik, předpisů a investic v oblasti připojení na evropské a národní úrovni.
22.4.2024 Studie o programu politiky rádiového spektra: inventarizace a diskuse o budoucích scénářích. Cílem studie je umožnit tvůrcům politik přijímat komplexní a informovaná rozhodnutí v oblasti správy rádiového spektra v rámci Evropské unie.
23.4.2024 Společné prohlášení asociací ECTA, ETNO & GSMA k návrhům Evropského parlamentu na nařízení o platebních službách. Hlavní část: "Se znepokojením zaznamenáváme, že Evropský parlament se odklání od koncepce posílené spolupráce a navrhuje převedení odpovědnosti z bankovního sektoru na odvětví telekomunikací. To je nepřiměřené a vyvolává to vážné výhrady, pokud je to v rozporu se současnými technickými a právními omezeními, která upravují poskytování služeb elektronických komunikací podle ustanovení právních předpisů EU platných pro telekomunikační operátory (neutralita sítě, utajení komunikací, zákaz všeobecného dohledu nad sítí, technické ovládací prvky použitelné na hlasových sítích atd.)."
24.4.2024 Komise vyzývá Kypr, Česko, Estonsko, Polsko, Portugalsko a Slovensko, aby jmenovaly a plně zmocnily své koordinátory digitálních služeb podle zákona o digitálních službách Evropská komise se rozhodla zahájit řízení pro porušení práva zasláním formálních upozornění na mimo jiné i Česko (INFR(2024)2039), (INFR(2024)2040), protože uvedené členské státy dosud nejmenovaly své koordinátory digitálních služeb podle zákona o digitálních službách nebo protože toto jmenování nebylo doplněno dostatečnými pravomocemi. Členské státy tak měly učinit do 17. února 2024.
30.4.2024 Komise spouští zákon o nástrojích pro oznamování (whistleblowing) digitálních služeb a zákon o digitálních trzích Evropská komise spustila dva nástroje pro oznamovatele pro zákon o digitálních službách (DSA) a zákon o digitálních trzích (DMA). Nástroje umožní jednotlivcům poskytovat bez obav z odvetných opatření informace umožňující identifikovat a odhalit škodlivé praktiky velmi velkých online platforem (VLOP) nebo vyhledávačů (VLOSE) označených v rámci DSA nebo jakákoli porušení povinností vrátní pod DMA.
Ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“; viz: ODok Portál - VeKLEP - Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 393/2020 Sb., o digitální technické mapě kraje, ve znění vyhlášky č. 186/2023 Sb.).
Stručný výčet povinností pro správce / vlastníky infrastruktury, co v souvislosti se zavádění DTM a povinnost registrovat se na ČUZK?
Příklad, co čeká ISP s optikou, jak má data zadávat, od kdy je může dávat, co mu může poskytnout.
Prezentace z 2.4.2024
• Stručná informace k pásmu 6 GHz
• Iniciace diskuse k podmínkám VO-R/12 (5,2/5,8 GHz, 60 GHz)
• Pásmo 26 GHz
Zveřejňujeme podpůrný materiál pro definici mikropodniků a malých a středních podniků společně Doporučení Komise 2003/361/ES ze dne 6. května 2003.
Ze dvou stran se k nám dostal požadavek ČTÚ na vykázání pouze takových přípojek, které je možné připojit v případě, že všichni disponibilní zájemci budou požadovat službu najednou, tj. do 4 týdnů.
Takový požadavek považujeme za nezákonný, odporující správnímu právu. Neexistuje žádný pravděpodobný předpoklad, že by takový požadavek na plné vytížení sítě v průběhu 4 týdnů mohl vzniknout. Odporuje tedy principům ochrany investic.
Představte si, že by například CETIN musel připojit všechny své disponibilní přípojky najednou. Tolik kvalifikovaných techniků v republice ani není.
Takový požadavek navrhujeme odmítnout. S ČTÚ v této věci komunikujeme.
Olomouc, 25. dubna 2024 - V pořadí již třiatřicátá telekomunikační konference v České republice “Kam kráčí digitální sítě” proběhla v Olomouci za účasti předních zástupců telekomunikačního sektoru, státních i regionálních organizací i politické reprezentace. Více než čtyři sta účastníků si vyslechlo řadu přednášek na témata, která jsou letos nejdůležitější pro sektor menších a středních telekomunikačních operátorů - tedy uvolňování dalšího spektra především pro poskytovatele pevného přístupu k internetu, regulace kybernetické bezpečnosti, využití velkých jazykových modelů při poskytování služeb nebo novinek v oblasti stavební legislativy.
Český telekomunikační úřad vydal 29.4.2024 Monitorovací zprávu číslo 04/2024. ČTÚ se v ní věnuje například povinnosti poskytovatelů registrovat se do databáze transparentnosti nebo žádosti o úhradu ztráty z poskytování zvláštních cen zaslanou ČTÚ.
Toto je resumé Monitorovací zprávy ČTÚ 04/2024, její plné znění naleznete zde.
Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2023. Mezi cíli pro rok 2024 ČTÚ uvádí:
- provedení analýz terminačních trhů (velkoobchodní trhy ukončení volání v pevných a mobilních sítích
- vyhodnocení dopadů fúze CETIN a společnosti NEJ.cz na závěry analýzy relevantních trhů č.1 a č. 3b
- zlepšení pokrytí 5G v bílých místech a na železničních koridorech
- novelizace ZEK a nový zákon o digitální ekonomice, který podstatně rozšíří záběr regulátora na povinnosti plynoucí z evropské regulace DSA
- prodloužení kmitočtů 900 a 1800 MHz
- legislativní zakotvení opatření proti spoofingu
Zajímavé jsou údaje týkající se mobilního a pevného trhu.
- neustále roste objem přenesených dat na SIM kartu (cca 10 GB měsíčně)
- u pevných sítí je odhad 320 GB na přípojku měsíčně
Úřad konstatuje, že došlo k nárůstu průměrné ceny za služby ve výši cca 10%. Cenové srovnání mezi vybranými poskytovateli najdete v textu výroční zprávy.
Celkový počet pevných přípojek využívající technologii WiFi je stabilní. V porovnání s rokem 2022 je počet přípojek přibližně stejný, na úrovni 1,12 milionu domácností. Úřad očekává mírný nárůst xDSL přístupů, který je způsobený modernizací sítě CETIN.
O celkem 80 tisíc přípojek vyrostla aktivní technologická báze přípojek založených na FTTH/FTTB, celkově 890 tis. přístupů.
Licencovaných FWA přístupů založených na licencovaném pásmu je méně nežli 10 tis. přípojek. U služeb fixního LTE/5G (kam jsou započítávány i služby typicky ne zcela pevného užití) Úřad očekává jen mírný nárůst.
Celkově se dostáváme pod evropský průměr adopce VHCN sítí, někam k 53% přípojek. To povede k dalšími tlaku na investice.
DTM: co je důležité. Odevzdat data o infrastruktuře. BCO Networks na žádost Sekce HK ČR připravilo další seminář k DTM, který najdete na Youtube zde: https://www.youtube.com/watch?v=JDquiL9O0ao
Jako vlastníci technické infrastruktury byste se měli registrovat na stránkách DMVS (Digitální mapa veřejné správy), https://www.cuzk.cz/DMVS/Portal-DMVS.aspx a https://dmvs.cuzk.cz/portal. CUZK jako státní orgán předpokládá, aby existující infrastruktura byla zapsaná do 30.6.2024. Minimálně je potřeba nadefinovat území, ve kterém máte fyzickou infrastrukturu, ke které se lze vyjadřovat. Zákon předpokládá, že u infrastruktury nezanesené v DTM je oslabena, či dokonce mizí odpovědnost za škody na takové infrastruktuře spáchané při stavební činnosti.
Chystá se novela vyhlášky 393/2020 Sb. o digitální mapě kraje, která upřesní, která infrastruktura a do jaké části DMVS – DTM má být zapisována. Jsou zde vyjmenovány i trasy radioreléových spojů. V ontologickém slovníku k DTM se objevila tato definice:
v ontologickém slovníku DTM, provozovaným IPR, se objevilo toto:
trasa rádiového směrového spoje
{ "cs": "Slovník datového modelu DTM ve verzi k 1. 7. 2024" }
Definice:
Zapisují se bezdrátová nadzemní komunikační vedení sítě EK (§ 104/9 ZEK) tvořená rádiovým směrovým spojem.
Za rádiové směrové spoje se považují zejména tyto rádiové směrové spoje:
Rádiové směrové spoje, u kterých nabylo právní moci Rozhodnutí o ochranném pásmu vydané podle stavebního zákona (§ 103 ZEK).
Rádiové spoje, které byly realizovány na základě individuálního oprávnění vydaného ČTÚ pro konkrétní rádiový spoj (§ 17 ZEK); tyto rádiové spoje mohou/nemusí mít ochranné pásmo např. pokud se staví podle zákona č. 416/2009 Sb., liniový zákon.
Pevné digitální rádiové spoje, které jsou provozovány na základě všeobecného oprávnění č. VO-R/12/11.2021-11 k využívání rádiových kmitočtů a k provozování zařízení pro širokopásmový přenos dat; tyto spoje evidovány v "Registru ČTÚ" (rlan.ctu.cz)
Definice pevných rádiových spojů podle VOR, které podléhají registraci, je jen na půl cesty k tomu, co jsme chtěli - žádná povinná registrace všech spojů založených na volném pásmu. Registrace v DTM však přináší jasné výhody vyšší ochrany rádiových tras, kde se lze dovolávat práva na ochranu podle §100 ZEK a vymoci případné náklady na přeložky. Jen těžko si lze představit, jak úspěšný by byl spor u místně příslušného stavebního úřadu bez registrace technologie v DTM.
Na základě podnětu od členů chystáme ještě jeden seminář k DTM, a to obsluha prostředí DTM. Přípravu máme se Středočeským krajem.
Mnoho úspěchů ve Vašem podnikání vám přeje
Jakub Rejzek a celý tým VNICTP z. s.