Telekomunikační věstník částka 6 Ročník 2024 z 5. června 2024
Vážení kolegové,
dovolte, abychom Vám zaslali aktuality a nejdůležitější činnosti Výboru nezávislého ICT průmyslu.
Pod naší záštitou se koná konference Kam kráčí digitální sítě Plzeň 17.10.2024 nabízíme zvýhodněné vstupné pro členy asociace 1+1 zdarma. Využijte letní slevu EARLY BIRDS do 1.8.2024.
Hospodářská komora bude celý červen a červenec sbírat návrhy na to, jak upravit Green Deal, a to velmi konkrétně např. oprava konkrétního aktu/textu/článku nařízení či směrnice.
Telekomunikační věstník částka 7 Ročník 2024 z 28. června 2024.
Rádi bychom Vás informovali, že byla vyhlášena Výzva I. na zavádění přípojných sítí (backhaul) a připojení bílých adresních míst k VHCN z OPTAK. Více informací naleznete na odkazech níže a současně v příloze je souhrnný přehled k Výzvě.Oznámení o vyhlášení VýzvyInformace k Výzvě
Proběhla schůzka zástupců VNICTP z. s. s pracovníky odboru kontroly Českého telekomunikačního úřadu za účasti předsedy M. Eberta. Dohodli jsme se na pravidelném setkávání a vytvoření jakéhosi skupinového „Ombudsmana“, protože je třeba komunikovat zejména vysokou administrativní zátěž některých požadavků na předávání dat při kontrolních úkonech a při úkonech předcházející kontrole při správním dohledu ČTÚ. Obracejte se na nás stejně jako ostatní členské firmy, kterým připadají požadavky Úřadu jako příliš pracné a nepřiměřené. Například požadavky na odevzdávání celých databází zařízení včetně údajů o GPS a technických podrobností. Přitom pro účely vyhledání zdrojů rušení postačí seznam adresních míst v přesněji lokalizovaném místě. GPS souřadnice si Úřad může obstarat sám ze základního registru RUIAN. Úřad zváží i možnost předávání informací o rušení prostřednictvím dálkově dostupného místa tak, aby provozovatelé mohli přijímat opatření. Důvody pro obstarávání dat jsou však i preventivní. Zajímavé jsou údaje o počtu kontrol: za celý rok 2023 jich bylo 176, v letošním roce, který je za polovinou, proběhlo prozatím cca 50 kontrol. Velká část kontrolní činnosti je vyvolaná podnětem (ČHMÚ, nebo podnět od jiného podnikatele).
Regulace EU:
27.6.2024 Komise zahajuje konzultace se zúčastněnými stranami o programu Digitální Evropa Program Digitální Evropa je program financování EU s rozpočtem přes 7,9 miliardy EUR, který se zaměřuje na poskytování digitálních technologií podnikům, občanům a orgánům veřejné správy. Program Digitální Evropa doplňuje finanční prostředky dostupné prostřednictvím jiných programů EU, jako je Horizont Evropa (pro výzkum a inovace) a Nástroj pro propojení Evropy (pro digitální infrastrukturu), Nástroj pro obnovu a odolnost, strukturální fondy a další. Doba trvání konzultace: 12 týdnů (do 20.9.2024). Odkaz zde a zde
27.6.2024 Komise shromažďuje zpětnou vazbu k návrhu prováděcího aktu podle směrnice o opatřeních pro vysokou společnou úroveň kybernetické bezpečnosti v celé Unii (směrnice NIS2). Do 17. října přijme Komise prováděcí akt, kterým stanoví technické a
metodické požadavky na opatření pro řízení rizik v oblasti kybernetické bezpečnosti pro některé subjekty v odvětvích digitální infrastruktury, digitálních poskytovatelů a řízení služeb ICT (business-to-business). Návrh prováděcího aktu je otevřen pro zpětnou vazbu veřejnosti prostřednictvím portálu po dobu 4 týdnů.
28.6.2024 VNICTP odeslal svůj poziční dokument do konzultace Evropské komise "Bílá kniha - Jak zvládnout potřeby evropské digitální infrastruktury?
2.7.2024 Komise zveřejnila druhou zprávu o stavu digitální dekády, která poskytuje komplexní přehled o pokroku dosaženém v úsilí o dosažení digitálních cílů a cílů stanovených pro rok 2030 politickým programem digitální dekády (DDPP). Analýza Komise ukazuje, že v současném scénáři společné úsilí členských států nedosáhne úrovně stanovených cílů EU. Mezi zjištěné mezery patří potřeba dalších investic, a to jak na úrovni EU, tak na vnitrostátní úrovni, zejména v oblasti digitálních dovedností, vysoce kvalitního připojení, zavádění umělé inteligence (AI) a analýzy dat podniky, výroby polovodičů a zakládání podniků. ekosystémy.
Regulace ČR:
1.7.2024 ČTÚ - obnovení přídělů 900/1800 MHz (O2+TM) Na základě výsledku veřejné konzultace k záměru Českého telekomunikačního úřadu udělit příděly rádiových kmitočtů v kmitočtových pásmech 900 MHz a 1800 MHz podle § 20 odst. 7 zákona o elektronických komunikacích ČTÚ 1.7.2024 ČTÚ tyto příděly rádiových kmitočtů udělil. Příděly jsou platné od 23. 10. 2024 do 31. 12. 2044. V současné době ještě plyne lhůta k možnosti rozhodnutí napadnout správní žalobou. Informace o vydání přídělů.
Návrh na usnesení Sněmu Hospodářské komory ČR. Byl velkou většinou přijat.
“Hospodářská komora České republiky vyzývá Vládu České republiky k další diskusi o Návrhu novely Zákona o rozhlasových a televizních poplatcích. Nezpochybňujeme potřebu zajistit financování veřejnoprávních médií a důležitost veřejnoprávní služby pro demokratickou společnost, ale považujeme za nutné definovat rozsah veřejnoprávní služby.
Odmítáme také zavádění principů diskriminace podnikatelů a zbytné navýšení administrativní náročnosti, které návrh změny zákona obsahuje. Zpoplatnění výrobních podniků koncesionářským poplatkem a povinné využívání databází uživatelů elektronických komunikací inkasními středisky veřejnoprávních médií, to jsou principy, se kterými jako zástupci podnikatelské sféry nemůžeme souhlasit, a neměla by s nimi souhlasit ani vláda, jejíž programové prohlášení nese závazek zjednodušování administrativní správy a odbourávání zátěže pro podnikatele.”
Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost vložil do vládního informačního systému, změny, které v reakci na relativně zásadní připomínky Legislativní rada vlády udělal, neodstraňují problémy, vady a dopady, které jsme v předcházejícím procesu uplatnili a o kterých jsme informovali. Celé znění dopisu na webu.
Jedná se o důležitou technikálii, tedy změnu nastavení způsobu určování kapacity sítí. Rádi bychom, kdyby zaznělo úskalí přechodu z UDP protokolu na síťovou vrstvu. Znamenalo by to, že se zvýší požadavky na vykazované přípojky tak, že nebudeme moci vykazovat rychlosti technologií, ale rychlosti služeb. To je disaster, protože takové parametry by musel sektor složitě dovodit i složitě měřit.
"Sněm Hospodářské komory ukládá představenstvu HK ČR, aby vyzvalo Vládu České republiky k další diskusi o Návrhu novely Zákona o rozhlasových a televizních poplatcích. Nezpochybňujeme potřebu zajistit financování veřejnoprávních médií a důležitost veřejnoprávní služby pro demokratickou společnost, ale považujeme za nutné definovat rozsah veřejnoprávní služby.
Odmítáme také zavádění principů diskriminace podnikatelů a zbytné navýšení administrativní náročnosti, které návrh změny zákona obsahuje. Zpoplatnění výrobních podniků koncesionářským poplatkem a povinné využívání databází uživatelů elektronických komunikací inkasními středisky veřejnoprávních médií, to jsou principy, se kterými jako zástupci podnikatelské sféry nemůžeme souhlasit, a neměla by s nimi souhlasit ani vláda, jejíž programové prohlášení nese závazek zjednodušování administrativní správy a odbourávání zátěže pro podnikatele."
Legislativní rada Vlády formálně schválila legislativní konformnost návrhu nového Zákona o kybernetické bezpečnosti. Materiál nyní putuje na jednání Vlády ČR, který jej buďto schválí a odešle do Sněmovny, nebo vrátí NUKIB k přepracování. Protože nový ZKB transponuje Směrnici NIS2, předpokládáme další debatu o návrhu Zákona ve Sněmovně. Přesto jsme připravili dopis předsedovi Vlády a členům Vlády včetně ERU, ČTÚ a NUKIBu. Ten rezonuje médii, jak naznačuje rozhovor na ČT 24 a články na Lupa.cz a dalších serverech. Prezident asociace, Jakub Rejzek, poskytl v této věci několik rozhovorů včetně tiskového vyjádření za Hospodářskou komoru:
Samotnou povinnost prověřování dodavatelů nevnímáme za fundamentální problém, problém je její ohromující rozsah, který dává jednomu úřadu státní správy možnost vstupovat do vztahů mezi dodavateli a odběrateli v celém rozsahu infrastruktury, včetně těch nejodlehlejších částí, které rozhodně nepředstavují kritické části našich sítí. Jako Hospodářská komora jsme mnoho měsíců setrvale vysvětlovali, že navržený rozsah regulace je pro zdravé investiční prostředí nepřijatelná, odborně nadbytečná a má potenciál poškodit rychlost rozvoje ICT infrastruktury v celé České republice, zejména v rurálních oblastech. Také nám vadí, že NUKIB, potažmo stát, navrhuje další čistě českou cestu regulace dodavatelů, zatímco my voláme po celounijním řešení.
Nejzávažnější nedostatek návrhu Zákona je přílišná možnost jednoho úřadu vstupovat do obchodních vztahů firem. Navrhujeme, aby případná omezení dodavatelů nemohla být vyhlášena toliko opatřeními Národního úřadu pro kybernetickou bezpečnost, ale Vlády ČR jako celku. Rozhodnutí takového charakteru prostě je politickým rozhodnutím, musí jej vyhlásit politický orgán a při rozhodování je nutné respektovat názory dalších ministerstev či státních úřadů, jako je například Český telekomunikační úřad. NÚKIB bude zohledňovat pouze bezpečnostní hledisko, mnohdy na základě geopolitických, nikoliv kyberbezpečnostních rizik. Vliv na ekonomiku, rozvoj sítí, cenu služby či další sociální aspekty mu mohou být při rozhodování lhostejné. Podle současného návrhu nejsou názory dotčených orgánů pro NUKIB závazné.
Vypořádání připomínek hodnotíme jako zcela nedostatečné. Návrh nového ZKB extrémně tvrdou regulací, která ukazuje fundamentální nedůvěru NUKIBu ve schopnost ICT sektoru zabezpečit svoji infrastrukturu a tím i vlastní „výrobní prostředky“. Privátní česká ICT infrastruktura je dobře zabezpečené a provozovaná bez vážných kyberbezpečnostních incidentů. Předkládaný návrh jde ve svém důsledku do takových povinností, které v mnoha případech budou vyžadovat pro české firmy stavět paralelní infrastrukturu, namísto využití stávajících prostředků propojených se zeměmi EU. Taková situace vytváří extrémní nároky na zdroje, které si například menší podnikatelé nemohou dovolit.
Hospodářská komora dlouhodobě upozorňuje, že Vláda bude o návrhu nového Zákona o kybernetické bezpečnosti rozhodovat bez komplexní analýzy RIA (z anglického Regulatory Impact Assessment). Úředníci se při přípravě návrhu Zákona vůbec nezabývali dopadem regulace na celá průmyslová odvětví, předložená analýza RIA byla i terčem kritiky Legislativní rady Vlády a je zcela nedostatečná. Očekáváme, že Vláda České republiky návrh Zákona o kybernetické bezpečnosti vrátí Národnímu úřady pro kybernetickou bezpečnost k dopracování. Doplňující informace: Vláda ČR dne 10.7. Vláda na svém jednání včera přerušila projednávání bodu čj. 68/24 a 69/24 Návrh zákona o kybernetické bezpečnosti. „Projednávají se další varianty a legislativní úpravy návrhu“, uvedl předseda Vlády na tiskové konferenci. Kabinet se vrátí k projednávání v průběhu července. Podle informací z Vlády dopis HK ČR mezi jejími členy rezonoval.
Na 36. sněmu HK ČR byl prezidentem HK ČR představen vlastní návrh antibyrokratického zákona, který by státu uložil povinnost začít od roku 2025 přezkoumávat a odstraňovat neodůvodněnou regulatorní a nepřiměřenou byrokratickou zátěž a podnikatelům umožnil se do tohoto přezkumu zapojit. Prezentace návrhu zákona je k dispozici v příloze a další informace naleznete ZDE.
Děkujeme za ochotu připojit se do PS k RLAN. Máme několik dotazů k rozvoji portálu viz níže. Ad hoc pracovní skupina a má za sebou první kola jednání. Cílem PS je poskytnout zpětnou vazbu pro další rozvoj portálu RLAN.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) byl informován o posunu v procesu přijetí aktu o kybernetické odolnosti (dále také jako ‚,CRA‘‘). Komise očekává přijetí tohoto nařízení na podzim 2024 a po tříletém přechodném období by mělo vstoupit v platnost v Q3/Q4 2027.
Povinnosti dle nařízení mají dopadat na výrobce tzv. produktů s digitálním prvkem (hardware i software) a mají vést ke zvýšení kybernetické bezpečnosti po celou dobu životního cyklu těchto produktů. Nařízení rozlišuje tři kategorie produktů: obecné, významné a kritické. CRA přináší základní bezpečnostní požadavky pro výrobce těchto produktů, které jsou podmínkou vstupu na unijní trh.
Znění nařízení je dostupné zde: TA (europa.eu)
Komise nyní přistoupila k přípravným krokům implementace CRA, a to konkrétně k přijetí prováděcího nařízení. Tímto prováděcím nařízením budou upřesněny jednotlivé kategorie významných a kritických produktů. Práce na tomto prováděcím nařízení již začala a v této souvislosti pořádá Komise specializované konzultace pro výrobce významných a kritických produktů.
Cílem těchto (neformálních) konzultací je technická specifikace produktů, zpětná vazba k nejvhodnějším definicím těchto kategorií a identifikace případných specifik těchto produktů.
Jednotlivé konzultace pro výrobce proběhnou od 25. 6. 2024 do 17. 7. 2024, a to vždy dle kategorií produktů. Registrace a konkrétní data a časy jednotlivých konzultací jsou uvedeny na tomto odkaze: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/CRAconsultations
Tyto konzultace organizuje organizační složka Komise CNECT-CRA, a v případě dotazů k těmto konzultacím se na ně neváhejte obrátit: CNECT-CRA@ec.europa.eu
Závěrem doplníme, že NÚKIB tyto informace předává je rychle jak to bylo možné. Zároveň NÚKIB tyto konzultace nijak neorganizuje a ani se jich nebude účastnit, neboť jsou určeny pro zástupce soukromého sektoru.
Dne 25.6.2024 proběhlo první z plánovaných pravidelných schůzek s odborem kontroly (provoz) ČTÚ. Projednáváme časté požadavky kontroly na zpřístupnění dat a hledáme cestu, jak výkon činnosti kontrolního orgánu zajistit, ale zároveň co nejméně zatížit podnikatele. O výsledcích jednání budeme informovat v neveřejné části webu.
v úterý 25. června 2024 od 10:30. proběhlo jednání k návrh redukce sběru dat v ESD. Podklady pro jednání naleznete v příloze.
ČTÚ vysvětlilo v mnoha případech, proč není možné či vhodné jít do větší hloubky při snižování zátěže, Stále lpí na nelogickém vykazování efektivní rychlosti jako rychlost běžně dostupné (která je národním specifikem ČR), což uměle snižuje počet aktivních vykázaných VHCN přípojek pro žebříček DESI.
Vážení kolegové, připravili jsme pro Vás ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem a craft legal - advokátní kanceláří, manuál pro změny smluv s účastníky podle novelizovaného Zákona o elektronických komunikacích. Manuál je jednoduchou návodnou rukovjetí pro každého, kdo chce mít jistotu správností postupu při změnách smluv s klienty jejich veřejně dostupné sítě elektronických komunikací, ať jde o spotřebitele či účastníky bez spotřebitelských práv.
ČTÚ provádí plošnou kontrolu plnění povinností podle §63. Soustředí se na plnění povinností podle §34 a §34a. Týká se to povinnosti uvádět OKU a OKZPS, tedy kódu přenosu telefonního čísla a kódu přenosu služby internetu.
Dělal jsem zběžnou kontrolu u členů, kteří dostali požadavek na odevzdání smluv. Chybí poučení o paušální náhradě za nesplnění termínů přenosu služby. Tu stanoví vyhláška 529/2021 Sb.
V §63, Informační povinnosti u smluv, v odstavci 1b) je uvedena povinnost informovat o právu na paušální náhradu podle § 34 odst. 11 a § 34a odst. 11.
1. DILIA/mediační proces: Na úrovni Hospodářské komory ČR (HKČR) jsme se znovu zabývali dalšími dodatečnými návrhy na úpravu našeho protinávrhu, které jsme obdrželi ze strany DILIA. Mediace mezi stranami tedy stále pokračuje.
2. Intergram/soudní řízení: Na úrovni HKČR probíhají nadále intenzivní diskuse a práce ohledně finální podoby žaloby vůči kolektivnímu správci Intergram, která povede k zahájení soudního řízení o určení sazby pro rok 2024.
3. Intergram a DILIA/náhradní hlášení: Vzhledem k tomu, že se blíží termín dalšího hlášení kolektivním správcům Intergram a DILIA za 2Q 2024 a zároveň se jedná o kolektivní správce, se kterými nebyla doposud nalezena dohoda o sazbě pro rok 2024, připravili a rozdistribuovali jsme pro členy naší asociace aktualizovaná náhradní hlášení. Dle zavedené praxe by měli dotčení členové naší asociace odeslat náhradní hlášení za 2Q 2024 v následujících termínech:
Intergram do 15.7. (pondělí)
DILIA do 14.7. (neděle, doporučení zaslat do 12.7. což je pátek)
4.OAZA/hlášení: Členové naší sekce, kteří uzavřeli s kolektivním správcem OAZA licenční smlouvu 2024-28, měli povinnost odeslat do 15.6.2024 hlášení počtu přípojek za první pololetí roku 2024.
Ministerstvo kultury ČR stáhne z návrhu novely Zákona o televizních a rozhlasových poplatcích tu část, která nám jako podnikatelům v elektronických komunikacích dávala povinnost poskytovat inkasním místům veřejnoprávních médií informace o účastnících našich sítí. Je to výsledek jednání členů Sekce IT a Telekomunikací HK ČR, a tlaku, který jsme vyvíjeli prostřednictvím zejména Komory, a výsledek tlaku prostřednictvím volených zástupců.
Připomínám, že na včerejším Sněmu Komora přijala toto usnesení, které jsem navrhnul, viz. níže. Jde o úspěch, který by ukazuje na dobrou spolupráci mezi největšími asociacemi, mezi které VNICTP patří.
"Sněm Hospodářské komory ukládá představenstvu HK ČR, aby vyzvalo Vládu České republiky k další diskusi o Návrhu novely Zákona o rozhlasových a televizních poplatcích. Nezpochybňujeme potřebu zajistit financování veřejnoprávních médií a důležitost veřejnoprávní služby pro demokratickou společnost, ale považujeme za nutné definovat rozsah veřejnoprávní služby.
Odmítáme také zavádění principů diskriminace podnikatelů a zbytné navýšení administrativní náročnosti, které návrh změny zákona obsahuje. Zpoplatnění výrobních podniků koncesionářským poplatkem a povinné využívání databází uživatelů elektronických komunikací inkasními středisky veřejnoprávních médií, to jsou principy, se kterými jako zástupci podnikatelské sféry nemůžeme souhlasit, a neměla by s nimi souhlasit ani vláda, jejíž programové prohlášení nese závazek zjednodušování administrativní správy a odbourávání zátěže pro podnikatele."
Královehradecký kraj by rád vystavěl optickou síť, s využitím stávající infrastruktury. Proto dělá průzkum dostupné infrastruktury v rámci kraje u vlastníků infrastruktury. Protože nejsme obchodní společnost, přeposíláme na členskou základnu.
Mnoho úspěchů ve Vašem podnikání vám přeje
Jakub Rejzek a celý tým VNICTP z. s