Odeslali jsme na Ministerstvo kultury podnět k zahájení řízení z moci úřední vůči OAZA
Vážení členové,
dovolte, abychom Vám zaslali tradiční měsíční přehled činností za uplynulý měsíc. Přehled je interním dokumentem asociace.
V současné době pracujeme na přípravách návrhů sazebníků INTERGRAM na rok 2024. V souvislosti s úsilím o neustálé zvyšování kvality naší práce jsme nechali provést právní audit povinností podle § 98f odst. 1 AZ.
Návrh sazebníku od OAZA na rok 2024.
Návrh sazebníků OOA-S 2024
Regulace EU:
V červenci 2023 proběhla veřejná konzultace Evropské komise k databázi rozhodnutí a odůvodnění moderace obsahu podle čl. 24 odst. 5 nařízení o digitálních službách (DSA). Podle článku 17 DSA mají poskytovatelé hostingových služeb, včetně online platforem, povinnost poskytnout uživatelům odůvodnění v případě omezení svých služeb (např. omezení viditelnosti obsahu, odstranění obsahu, pozastavení nebo ukončení služby). Podle článku 24 odst. 5 DSA poté mají poskytovatelé online platforem (tedy ne všech hostingových služeb) povinnost předložit bez zbytečného odkladu tato rozhodnutí a odůvodnění Komisi, aby byla zařazena do veřejně přístupné, strojově čitelné databáze. Cílem je zajistit transparentnost a umožnit kontrolu rozhodnutí online platforem týkajících se moderování obsahu a monitorovat šíření nezákonného obsahu online. Poskytovatelé by měli předkládat rozhodnutí a odůvodnění ve standardním formátu bez zbytečného odkladu po přijetí rozhodnutí, aby mohla být databáze aktualizovaná v reálném čase (je-li to s ohledem na prostředky dané platformy technicky možné a přiměřené).
Cílem veřejné konzultace bylo shromáždit informace o tom, jak by tato databáze měla fungovat. Konzultace se týkala např. informací, které by měly být shromažďovány, metod pro předkládání odůvodnění nebo přístupu do databáze. Součástí konzultace byl soubor otázek a také návrh softwarového kódu.
https://ec.europa.eu/eusurvey/
DSA: https://www.mpo.cz/cz/
Český telekomunikační úřad zpracoval návrh modelu pro účely stanovení nákladů a velkoobchodních cen za přístup do optické infrastruktury včetně metodiky. Model má blíže specifikovat postup kalkulace cen spojených s využíváním optické přístupové sítě v režimu sdílení infrastruktury na velkoobchodní úrovni pro případ jednání mezi vlastníkem infrastruktury a potenciálním nájemcem a zejména umožnit dotčeným subjektům využít tuto metodiku jako vodítko při komerčním vyjednáváním o podmínkách smluv o přístupu do optické infrastruktury.
Smyslem veřejné konzultace je zpřesnit a doplnit navržené postupy, Úřad nicméně prezentovanou metodiku nevnímá jako neměnný dokument, ale předpokládá, že s řešením řady praktických problémů bude docházet k dalším úpravám a zpřesňování této metodiky.
Nám tato metodika pomáhá v argumentaci v podnětu na užití predatorních cen, který plánujeme začátkem září odeslat na UHOS.
Proto jsme se zúčastnili jednání s ČTÚ, které nám potvrdilo správnost našich výpočtů. Za VNICTP neplánujeme žádné přípomínky vznášet, metodiku považujeme za dobře provedenou.
MPO - ZEK
MPO ve spolupráci s ČTÚ připravuje novelu ZEK zejména z důvodu úpravy tzv. účastnických sporů, které byly intenzivně poslední půlrok diskutovány na podvýboru pro ochranu spotřebitele. Proto se nabízí prostor pro případné další vhodné nebo nezbytné úpravy ZEK.
MPO žádá o případné další podněty a to do 16. 8. 2023 (lze je zaslat na emailové adresy frelich@mpo.cz a fric@mpo.cz), případně budou zaslány prostřednictvím VNICTP. Koncem srpna proběhne na půde MPO nad těmito podněty kulatý stůl.
Za VNICTP budeme navrhovat tuto změnu:
§63 odst. (8) V případě zániku závazku ze smlouvy výpovědí, nebo dohodou smluvních stran před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena, z jiných důvodů než podle odstavce 7, smí být v případě smlouvy uzavřené se spotřebitelem nebo koncovým uživatelem, který je podnikající fyzickou osobou, úhrada požadována pouze, pokud smlouva skončí do 3 měsíců ode dne jejího uzavření, a nesmí být v případě smlouvy uzavřené se spotřebitelem nebo podnikající fyzickou osobou, vyšší než jedna dvacetina součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy nebo jedna dvacetina zpět na jedna pětina součtu minimálních sjednaných měsíčních plnění zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, přičemž výše úhrady se počítá z částky placené v průběhu trvání smlouvy, a pokud je poskytována sleva oproti ceníkové ceně, nelze určit výši úhrady z ceníkové ceny. V případě dotovaného koncového zařízení se postupuje podle odstavce 7.
1. srpna 2023 nabývá účinnost zákon č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů.
Povinnosti vyplývající z tohoto zákona se na Vás vztahují, pokud zaměstnáváte 1. lednu příslušného kalendářního roku nejméně 50 zaměstnanců, pokud nejste povinnou osobou podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Jako povinný subjekt musíte zavést do 15. prosince 2023 vnitřní oznamovací systém.
Pokud zaměstnáváte 50–249 zaměstnanců, můžete vnitřní oznamovací systém sdílet nebo využít vnitřní oznamovací systém zavedený jiným povinným subjektem. Ale platí, že musíte určit „příslušnou osobu“, která přijímá a posuzuje důvodnost oznámení podaného prostřednictvím vnitřního organizačního systému a navrhuje opatření k nápravě nebo předejití zjištěného protiprávního stavu.
Kromě vedení vnitřního oznamovacího systému a určení „příslušné osoby“, musíte zajistit důvěrnost přijatých oznámení (s těmi se seznamuje jen „příslušná osoba“), uveřejnit informace o možnosti podat oznámení na webových stránkách organizace, včetně kontaktních údajů pro podávání oznámení a samozřejmě se musíte zdržet odvetných opatření vůči oznamovatelům nebo vůči příslušné osobě.
Kontrolní roli plní Ministerstvo spravedlnosti a orgány inspekce práce. Zákon obsahuje sankce pro oznamovatele (podání vědomě nepravdivého oznámení – max 50.000,-Kč), pro příslušné osoby (max 100.000,-Kč), pro povinné subjekty (max 1 000 000,-Kč) a pro další osoby (např. když někdo jiný brání v podání oznámení, max 1 000 000,-Kč).
Evropské orgány schválili rozšíření další sady pro blokování vysílání v internetu.
V návaznosti na workshop k problematice opatření k zamezení negativních dopadů tzv. spoofingu, který se uskutečnil v pondělí 26. června 2023 v sídle ČTÚ, a na základě dohody, která byla na tomto workshopu učiněna, zveřejňujem následující materiály
Lhůta prodloužena o 5 pracovních dní - tj. do 26. července 2023.
Vážení kolegové, dejte mi prosím vědět, zda máme nějak pracovat se záměrem změny ZEK, který plánuje MPO/ČTÚ v účastnických sporech viz níže.
Princip návrhu je takový: ČTÚ bude rozhodovat i další spory, které jsou účtovány společně se službami elektronických komunikací, a to namísto soudů.
Nemám k tomuto záměru žádné zadání a kromě obecného zadání nemám žádné pokyny k činnosti v této věci.
Z dalších věcí budeme navrhovat změny ZEK ve smyslu zmocnění Úřadu provozovat Jednotný seznam stránek pro blokování.
Dovolujeme si zveřejnit Metodiku kalkulace ceny za přípojky přístupu do optické infrastruktury.
Jak již bylo avizováno, MMR dnes vyhlásilo výzvy IROP č. 45, 46 a 47 k podávání projektů na podporu neveřejných sítí veřejné správy
Výroční zpráva Českého telekomunikačního úřadu za rok 2022 popisuje v části
1.2 Služby vysokorychlostního přístupu k internetu v pevném místě, situaci na
trhu vysokorychlostního přístupu k internetu v pevném místě a počet přípojek.
Připomínky VNICTP k návrhu ZKB.
Zveřejňujeme připomínky Výboru nezávislého ICT průmyslu z. s. k návrhu Zákona o kybernetické bezpečnosti
Dovolte, abychom zveřejnili stručnou informaci k novému zákonu č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, který nabývá účinnosti 1. srpna 2023.
V souvislosti s připravovaným podnětem na praktiku predatorních cen na společnost Tmobile se také rozhodujeme o podnětu na další společnosti s podnákladovými cenami
Mimo jiné tato vyhláška také v plném rozsahu zapracovává obsah vyhlášky č. 239/2017 Sb., o technických požadavcích pro stavby pro plnění funkcí lesa a vyhlášky č. 590/2002 Sb., o technických požadavcích pro vodní díla, ve znění pozdějších předpisů, které byly zrušeny stavebním zákonem.
Oblast elektronických komunikací explicitně upravuje § 47 "Silnoproudé rozvody a rozvody elektronických komunikací“, které má vycházet z ustanovení § 34 vyhlášky č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavbu.
Připomínky byly rozeslány, zveřejněny jsou v tomto článku.
Český telekomunikační úřad vydal 25. 7. 2023 Monitorovací zprávu číslo 7/2023. ČTÚ se v ní věnuje limitování roamingu, nároku na zvýhodněné ceny volání a internetu či novým formulářům k el. Sběru dat.
Toto je resumé Monitorovací zprávy ČTÚ 7/2023, její plné znění naleznete zde.
Pro informaci zasílám materiál s názvem "Zpráva o naplňování Akčního plánu 2.0 k provedení nedotačních opatření pro podporu plánování a výstavby sítí elektronických komunikací a o aktivitách směřujících k naplnění Národního plánu rozvoje sítí s velmi vysokou kapacitou“, který zpracovalo MPO a bude projednávat vláda.