Přehled činnosti VNICTP za měsíc duben 2019, interní dokument VNICTP
PS Nedotační podpora: Jakub Rejzek, Martin Dvořák
Legislativa:
Rekodifikace stavebního práva
Věcný záměr komplexní rekodifikace stavebního práva byl předložen na úřad vlády. Byly identifikovány dva hlavní rozpory pro politické rozhodnutí vlády, kde je možnost lobovat:
1. integrace úřadů do jednoho stavebního úřadu (státní úřad) - velké námitky samospráv, chtějí si podržet kontrolu.
Zde je riziko tříštění odvolacího procesu, samostatná řízení. Přitom stát sám pro sebe má řízení již integrovaná (obrana...). Je snaha o integrované posouzení chráněných zájmů, integrovaný formulář. Není pravdou že je snaha aby
byla stavba vždy povolena. Snaha aby autorizovaná odsoba za své rozhodnutí nesla plnnou odpovědnost. Interpretace bývá někdy mylná, tvrdí o specializovaném stavebním úřadu.
Jakub Rejzek: já osobně to čtu jako snahu mít řízení pod jedním stavebním úřadem, který ovšem bude mít svoje úředníky na stávajících stavebních úřadech v obcích tam, kde jsou nyní. Díky digitalizaci stavebního řízení by se k elektronickému spisu elektronicky vyjadřovali specialisté na tu či onu oblast staveb (dálnice, čističky odpadních vod, telekomunikace, energetika). Elektronicky by se do spisu vyjadřovali i dotčené úřady. Zde by právě byla aplikovaná fikce souhlasu - neodpovi, souhlasí.
2. forma územně plánovací dokumentace - vyhláška nebo rozhodnutí obecné povahy.
OOP bývá hned platné, velmi široký okruh osob které rozhodnutí mohou napadnout (nejistota stavebníků).
Je spíše navrhována forma nařízení vlády/vyhlášky - proti vyhlášce lze brojit přez ministerstvo vnitra (první síto). Zastupitelstvo vyhlášku schvaluje - je tedy víceméně demokraticky schválena zástupci lidu.
Při napadnutí OOP soud často ruší OOP celé. U vyhlášky se ruší většinou jen konkrétní ustanovení ve vztahu ke konkrétní věci, zbytek platí dále (jistota pro nedotčené investory).
Hlavní problematika ve vztahu k výstavbě sítí: Automatické vydání stavbeního povolení je celkem akceptováno členy LRV, vnitra a min. zahraničí, není ani problém s integrací řízení EIA.
Představa lhůt:
- začíná se perfektní žádostí
- 30 dní na první úkon (+60 dní u EIA, či řízení s mnoha účastníky)
- do 60 dní rozhodnutí u jednoduchých projektů (u jednoduchých případů automaticky vygenerováno rozhodnutí)
Donutit MPO a MMR platit dluhy, Akční plán
- pokud by byla využívána papírová dokumentace budou lhůty delší
- když rozh. není napadeno není přezkum a rozh. platí
- u EIA dochází k automatickému přezkumu (coherence stamp)
- posílení institutu předběžné informace (informace o předem známých limitech z integrovaných DOSů).
Je možné že nebude plná integrace agend/DOS u specifických agend (ministerstvo zdravotnictví - využívání min. vody v lázeňských oblastech, památkové rezervace aj.)
DOS budou zřejmě integrovány v obcích s rozšířenou působností, jen velmi specializované budou na krajích.
Na jednání byl identifikován problém jak řešit "vyjadřovačky" u bezdrátových sítí - časté případy zneužívání. Možností je postih u nepravdivých dat, změna ZoEK par. 104 (definice nadzemního vedení jen na stožár a technologii) apod. Obdobně se toto může prolnout do projektu Digitálních technických map - jak řešit nepravdivě zadaná data.
Také byl identifikovaný dotaz, zda by lhůta pro sdělení vyjádření vlastníků veřejné a dopravní infrastruktury a neintegrovaných dotčených orgánů k navrhované stavbě neměla přeci jen být kratší - konkrétně třicetidenní, nebo šedesátidenní. Dotaz se také týkal uplatnění fikce souhlasu v případě, že účastník řízení stanovisko nevydá. Výsledek je jednoznačný prozatím u lhůt, ty mají být 30 denní. Fikce souhlasu je nejednoznačná, ale většina se přiklání k jejímu uplatnění.
Iniciovali jsem novelu zákona 13/1997Sb. , a máme širokou podporu ve Sněmovně. Nově půjde ukládat infrastrukturu i podél pozemních komunikací v jejich obslužném pozemku, ale i v jejich částech, jako je krajnice.
Iniciovali jsme dodání kategorie WTTB, a FTTW (Fiber to the wirelles), jako uznatelnou kategorii sítě s velmi vysokou kapacitou. ČTÚ a ECTA naše argumenty podpořil. V dalším newsletteru uvidíme, zda toto přijal i BEREC.
Probíhají další jednání s kraji a vládním koordinátorem o ceně věcných břemen (služebností). Momentálně chceme od členské základny popis excesů v této věci.
Slibně probíhá i edukace starostů.
PS Dotační podpora, Martin Dvořák, Jakub Rejzek:
Připravovaná podpora vouchery pro vysokorychlostní připojení, opakované shrnutí:
1. Dotace pro obce v režimu de minimis ( jde o cca 5 mil. pro obec, která je využije na výstavbu s přípojkami 100+ )
a) Územní zacílení - MPO uvažuje směrovat podporu do aktuálních bílých míst bez započtení tříletých výhledů (stav ke konci 2018 dle dat z března 2019).
MPO počítá s veřejnou konzultací (cca srpen - září) pro ověření bílých míst, která by umožnila operátorům doložit plány na pokrytí lokalit s výhledem do cca 1 roku. Forma tohoto doložení zatím není jasná, mělo by jít o několik možností (včetně smluvního závazku). Po vypořádání konzultace by následovalo vyhlášení výzvy (cca podzim 2019).
b) Postoj ÚOHS a možnost použít režim de minimis není tomuto projektu úplně pozitivní - Z pohledu MPO je využití režimu de minimis pro obecní vouchery klíčové, protože je to cesta, jak se zbavit omezení spojených s veřejnou podporou.
Původní dotaz MPO na ÚOHS byl hodně obecný. V rámci jednání, které mezi MPO a ÚOHS proběhlo minulý týden již MPO přesněji popsalo svou představu a z ÚOHSu se dozvěděli, že vlastnictví sítě operátorem je velmi problematické a zřejmě v rozporu s de minimis. Pokud by bylo postaveno najisto, že tomu tak skutečně je, síť by musela být ve vlastnictví obce, což je zase méně atraktivní pro starosty (více komplikací a nové povinnosti). MPO plánuje další jednání s ÚOHS a přizváni mají být i zástupci odvětví. V tuto chvíli je pravděpodobná varianta programu:
MPO poskytuje obci dotaci - Obec soutěží stavitele sítě - Obec vlastní síť - Obec soutěží provozovatele sítě (konektivita, servis, velkoobchod) - Operátoři na základě velkoobchodu poskytují služby.
c) Parametry služby a sítě - MPO zatím nemá finální představu. Mělo by jít o služby s rychlostí stahování nejméně 100 Mbit/s, ale již není jasné, jaký bude parametr uploadu. Je zvažováno stanovení podmínky, že sítě musí být možné rychle upgradovat na vyšší rychlost (předběžně 1 Gbps). Pokud jde o technologii sítě MPO v tuto chvíli preferuje využití optických sítí s tím, že není jasně rozhodnuto, zda musí jít o celooptické sítě (FTTH/B). Z jednání nicméně vyplynulo, že je možné uvažovat i o jiných technologiích, které spolehlivě zajistí rychlosti stahování 100 Mbit+. V této věci MPO bude vycházet ze stávajícího Národního plánu. V případě optických sítí se debata povede o tom, do jakého bodu sítě musí být přivedena optika. Ochrana investic bude poskytována stávajícím sítím umožňujícím připojení o rychlosti stahování 30 Mbit.
d) Velkoobchodní nabídka - Povinná součást projektu.
Potřeba vyjasnit podobu programu s ÚOHS muže vést k tomu, že se příprava může protáhnout a nemusí letos stihnout. Pokud bude vlastníkem sítě obec, je třeba nastavit podmínky a kontrolní mechanismy, což MPO principiálně akceptuje. Obce jsou ale mimo působnost ZEKu a ČTÚ.
2) Vouchery pro domácnosti a socioekonomické partnery (školy, nemocnice apod.)
a) Územní zacílení - Celá ČR mimo Prahu. Distribuce přes kraje.
b) Kdo má nárok na voucher - u domácností pouze taková, která doposud neodebírá službu 30 Mbit/s a více (vychází z řeckého modelu). Nárok tedy mají nepřipojené domácnosti a domácnosti s rychlostí neodpovídající NGA.
U socioekonomických partnerů MPO takovou podmínku nezmínilo.
c) Různé požadavky na parametry služby dle typu příjemce - Pro domácnosti by měla platit rychlost 100 Mbits+ (parametr uploadu není zatím jasný), pro socioekonomické partnery platí minimum 100/100.
d) Požadavek na možnost upgradu na vyšší rychlosti - Přípojka by dle návrhu MPO měla umožnit do 30 dnů výrazné navýšení rychlosti. Ale MPO netrvá na tom, že to musí být 1 Gbit. Toto bude předmětem jednání s EK.
e) Využití voucheru na zřízení a odběr služby - Výše podpory zatím není jasná. MPO počítá s tím, že suma bude odlišná pro domácnosti a socioek. partnery. Podpora za zřízení bude vyplacena operátorovi proti reálně prokázaným nákladům, nepůjde tedy o předem daný paušál, ale pouze o stanovení maximální výše úhrady. Měsíční paušál bude stanoven nominálně a nikoliv proporcionálně. Jasnou částku MPO neřeklo, ale zřejmě dle náznaků cca 200 Kč měsíčně pro domácnosti. MPO zváží i různé úrovně podpory dle technologií.
f) Velkoobchodní nabídka - V Řecku platí dle MPO podmínka, že operátor využívající vouchery musí pro velkoobchod otevřít celou svou síť a nikoliv pouze přípojky s voucherem. MPO takovou podmínku považuje za příliš přísnou a v ČR kontraproduktivní. Bude záležet na postoji EK. V Řecku byla tato podmínka stanovena zejména proto, že jejich relevantní trh není příliš konkurenční, což je v našich podmínkách výrazně odlišné.
g) Jaké technologie - Dle MPO by optika sítí, které se uchází o využití voucherů, měla být dotažena do dostatečné blízkosti zákazníka (alespoň do soustřeďovacího nebo do distribučního bodu). MPO však nevylučuje podporu i jiných technologií než je FTTH. Zvažuje se ale i úplné vypuštění mandatorní technologie sítě a využití jen výkonových parametrů. Opět bude záležet na postoji EK její ochotě podpořit jiný model než v Řecku.
h) Harmonogram: MPO plánuje v létě zaslat podobu programu na EK.
Po notifikaci spuštění v ČR. MPO odhaduje notifikaci na cca rok.
PS Kolektivné správa autorských práv:
VNICTP a další asociace podal rozklad proti rozhodnutí Ministerstva kultury ČR ve věci žádosti kolektivního správce INTERGRAM o vydání předchozího souhlasu se zvýšením sazeb autorských odměn pro rok 2019 oproti jejich předchozí výši o více než míru inflace. VNICTP navrhl ministru kultury, jako orgánu příslušnému rozhodnout o rozkladu, aby rozhodnutí Ministerstva kultury zrušil a věc vrátil k novému projednání.
VNICTP v reakci na žádost o vyjádření, zda souhlasí se zprostředkováním sjednání sazebníku autorských odměn pro rok 2019 mezi kolektivním správcem INTERGRAM a VNICTP, zaslanou JUDr. Filipem Gantnerem vyjádřil nesouhlas s ustanovením JUDr. Filipa Gantnera jako prostředníka vzhledem k tomu, že v téže věci bylo již zahájeno řízení před jiným prostředníkem (VNICTP oslovil v prosinci 2018 JUDr. Tomáše Dobřichovského, Ph.D.).
Zároveň probíhají intenzivní jednání mezi Hospodářskou komorou ČR a zástupci TelCo sektoru a jednotlivými kolektivními správci ohledně výše sazeb autorských odměn pro rok 2019.
PPS Přetáčení reklam, Jakub Rejzek. Na schůzce 15. dubna byl domluvený postup definice produktu a zaslání dopisu FTV Prima. Definice produktu ukazuje, jakým směrem by mohlo vypadat vysílání FTV Prima v IPTV Platformách, aniž by došlo k zásadnímu poklesu uživatelského zážitku, přitom ale zůstává možnost prodeje reklamního času, který nejde přeskočit. Více v květnovém newsletteru. Budou pokračovat jednání na HKČR.
PS Regulace:
Konají se schůzky k novele ZEK, která souvisí s implementací Směrnice Evropský telekomunikační kodex. Jak jsme psali v minulém newsletteru, budeme prosazovat ochranu spotřebitele a povinnosti hlášení o infrastruktuře i pro spolky.
Poddílíme se na vytvoření RIA analýzy k tomuto klíčovému zákonu.
Děkujeme Vám za vaši důvěru a za Vaše podněty a reakce. Přejeme Vám hodně úspěchů ve Vašem podnikání.
Za celý kolektiv VNICPT z.s.
Jakub Rejzek, prezident spolku