Přehled činnosti VNICTP za měsíc listopad 2018, interní dokument VNICTP z.s.
PS Nedotační podpora, Jakub Rejzek
CEPT PS SE19 a volné pásmo pro 60 GHz.
PPS Spektrum: pásmo 60 GHz bylo v SE19 schváleno, WG FM jej návrh přijme tak, jak je.
Draft nového doporučení v příloze zde.
Pro venkovní užití podle doporučení, pro MWGS, bude povoleno +55dBm e.i.r.p.
MWGS znamená režim spojů PTP i PTMP. Jde vlastně o takovou RLAN do V-bandu s přenosovými kapacitami kolem 1 Gbps.
Očekáváme veřejnou konzutaci v lednu 2019 ve WG FM, dále veřejnou konzultaci ke změně pásma v ČR, podle VO_R_12.
Zde lze čekat námitlky velkých společností kvůli problémům s rušením v pásmu a požadavky na registraci spojů. Nejsme proti, ale požadavky budou na stejný režim jako v pásmu 80 GHz ve VO_R_23.
Národní plán rozvoje sítí nových generací 2.0 pro gigabitové sítě a Akční plán 2.0.
NPRSNG 2.0 - naše požadavky pro mapování jsou stále předmětem jednání, v listopadu jsme kvůli pokusu MPO "nějak to udělat" bez mapování ostře vystoupili. Náměstek Očko proto ze záměru vycouval, argumentuje však náklady.
Pro nás je extrémně důležité plánovat sběr dat i od nepodnikatelů, také pro páteřní a přípojnou infrastrukturu. Bez přehledu o PTP infrastruktuře v ČR nelze vytvořit ucelený přehled o slabých místech infrastruktury v ČR. Podle našeho názoru má podpora směrovat do výstavby přípojných sítí do obcí (backhaul), nikoliv do přístupových částí sítí.
Plán k bodům usnadnění výstavby pro rok 2019, vtělený do našeho návrhu obsahu Akčního plánu. Body byly přijaty k projednávání všechny.
1: Vznik krajských databází záměrů investic do liniových staveb v intra i extravilánu podle zákona 194/2017 Sb.
Odůvodnění k bodu 1)
Nejefektivnější cestou výstavby sítí elkom je beze sporu koordinace s jinými plánovanými stavbami. Dle znění zákona 194/2017Sb. je taková koordinace ve fázi projektové přípravy se investicemi realizovanými z veřejných prostředků povinná. Investoři se však musí proaktivně dotazovat, což při neobyčejně vysokém počtu obcí v ČR umožnuje pokrýt koordinaci pouze náhodně, či za vysokých nákladů na proaktivní přístup při vyhledávání projektů v zájmové oblasti. Navrhujeme vytvoření databáze, vedené krajskými úřady (aby obsahovala i projekty mimo zastavené území), která bude obsahovat potřebné údaje a ulehčí investorům vytvoření uceleného obrazu plánovaných staveb či rekonstrukcí z veřejných prostředků. Takové transparentní sdílení záměrů umožní vytvoření investičních plánů dostatečně dopředu.
Dalším problémem je chybějící definice, jak rozsáhlá investice do liniové stavby financované z veřejných prostředků je pro koordinaci zajímavá, a která není.
2: Vznik krajských koordinátorů dle záměru v příloze.
3: Metodika výpočtu pro určení ceny věcného břemene.
Na této změně pracuje skupina s naší účastí při HK ČR. Její pracovní verze byla představena MF ve čtvrtek 29.11. K jednání bylo přizváno i MPO. Materiál je aktivně projednáván.
4: Legislativní změna, která určí výši věcného břemene státním podnikům a krajským organizacím, které spravují majetek státu, včetně silnic 2 a 3. tříd (zpracován legislativní návrh)
Nejtvrdší jednání o ceně za věcná břemena a další poplatky investoři do výstavby sítí elkom vedou se státními organizacemi, či organizaceni spravujícími majetek státu. Částečně i se jedná i o majetek krajů, tedy silnice 2. a 3. tříd.
Navrhujeme taková opatření, kde by výši VB stanovoval stát samotná vyhláškou. Říkáme tomu rumunský model. Zde ovšem stanovil stát cenu služebností na nulu. Návrh v příloze.
5: Povinné umístění fyzické infrastruktury v liniových stavbách realizovaných v extravilánu státnímu podniky a krajskými organizacemi, včetně silnic 2. a 3. tříd. (zpracován legislativní návrh)
Legislativní návrh je v příloze. Má sloužit jako pojistka, pokud nebude v projektové fázi navázaná spolupráce s investorem do elkom, tak, aby byla umístěna síť elkom. Tento návrh podporují i některé kraje.
6a): Další snížení výše poplatků za využívání spektra.
Určení oblastí s nižší hustotou obyvatel, anebo postižené nízkou dostupností vysokorychlostních přípojek NGA. Zavedení koeficientu K(6), který zavede slevu pro licencované kmitočty pevné služby v těchto oblastech. Slovenský vzor: https://www.teleoff.gov.sk/data/files/26551.pdf. Dle čl I bod 8 je stanovena minimální měsíční cena.
6b): Opatření pro volná pásma
1. Plné uvolnění pásma 60 GHz pro MGWS podle aktualizovaného evropského rámce podle
ETSI EN 302 567 a výkonem +55 dBm e.i.r.p.
2. Zavedení volného pásma pro spoje v 60 GHz v úseku podle ETSI EN 302 217
3. Připojení úseku 5 725 - 5 875 MHz k RLAN.
4. Příprava evropského rámce pro rozšíření RLAN do 6 400 MHz
5. Podmínky pro pásmo 26 GHz a jejich nastavení pro využití i pro další hráče na trhu 5G
6. Změna šíře pásma v 10,5 GHz na 56 MHz
7. Novela Zákona 194/2017Sb. Pravomoc JIM požadovat data po povinném, tedy JIM/ČTÚ je oprávněný. Důraz na zpřístupnění FI uvnitř budov.
Novelizace 194/2017Sb., která by zavedla postavení ČTÚ/JIM jako povinného orgánu a pravomoci z moci úřední požadovat po povinných i další údaje související s koordinací výstavby, informacích o FI. Po diskuzi v PS Nedotační podpora při MPO bychom rádi diskutovali možnosti zavedení povinnosti vybavit FI sítí elektronických komunikací už v projektové fázi developerských projektů, tedy hromadné výstavbě nových budov.
8: Zkrácení daňových odpisů - doby odepisování sítí elektronických komunikací
Průzkum VNICTP za pomoci ECTA ukazuje, že ve státech s rychle se rozvíjející infrastrukturou v EU jsou odpisy stanovené na 10, 12 či 15 let. V České republice máme cíl odpisovou dobu snížit na 10 let.
9. Důraz na vzdělávání techniků.
Zavedení středoškolských oborů „Projektant telekomunikačních sítí“ , a/či „Výstavba a údržba telekomunikačních sítí“ včetně návrhu osnovy a cílů oboru. Vytvoření způsobu financování a propojení s praxí v telekomunikačních firmách pro studenty těchto oborů.
Jsme si vědomi dalších úkolů a požadavků našich členů. Některé úlohy jsou již v řešení a procesu v roce 2018, a nejsou dotaženy do konce, například:
1) návrhy přípoloží k projektům v realizační fázi, v připomínkovém řízení
2) možnost přiložit k dotované infrastruktuře, již vystavěné či právě realizované, v jednání mezi MPO, MF, MŽP, SFŽP
3) aktualizace prostorové normy, v jednání na UNMZ (ČAS), blokuje IPR
4) Technicko normalizační informace pro stavebníky k FI uvnitř budov (UNMZ projednává)
5) Metodika pro výklad vztahů mezi ZEK, SZ a 194/2017Sb. Velmi důležitý dokument pro sjednocení terminologie a postupů před Stavebními úřady (finále na MPO, pak MMR).
6) DTM, digitálně technická mapa. Jsme signatáři Memoranda a čekáme na zahájení prací v pracovních skupinách.
PS Dotační podpora, Martin Dvořák
15.11. MPO spustilo novou veřejnou konzultaci k navrhovaným intervenčním oblastem pro připravované druhé kolo Výzvy Vysokorychlostní internet. Tato veřejná konzultace je otevřena pro připomínky do 21.12.2018, konzultace je dostupná na webu: www.verejnakonzultace.cz
Text výzvy a ostatních dokumentů je stále diskutován ale zásadní rozdíly proti první výzvě budou zřejmě 4 hlavní:
1. uznatelnost nákladů na aktivní prvky (stále diskutováno jaké přesně mikrovlnné spoje)
2. možnost nákupu fyz. infrastruktury
3. následné kolo výzvy v případě soupeření několika projektů v jednom intervenčním území
4. dotovány budou jen sítě kde služba poskytovaná koncovému spotřebiteli bude více nežli 30Mb (to samé WS nabídky)
https://www.vnictp.cz/verejna-konzultace-k-2-kolu-vyzvy-op-pik-0
26.11.2018 se konalo jednání Pracovní skupiny pro mapování sítí na MPO. Toto se týká jak stávajícího dotačního programového období, tak období 2021 – 2027.
Postoj MPO je stále pokusit se o minimum sběru relevantních dat bez zájmu o reálný stav v ČR (obdoba sběru dat ČTÚ). My i ostatní asociace apelujeme na kvalitnější zjištění stavu, zahrnutí i telco infrastruktur mimo podnikatele v telekomunikacích (municipality, energetiky, spolky aj.).
IDATE sběr dat
Během měsíce listopadu probíhala jednání se společností IDATE která sbírá data o pokrytí optickými sítěmi v rámci EU. Vzhledem k tomu, že za ČR jsou chybně poskytována data o minimálním pokrytí a z toho plyne snaha státu o masivní dotace a jiné zásahy, se u nás snažíme ve spolupráci s ostatními asociacemi o napravení vykazovaných dat.
Z toho důvodu znovu připomínáme že máte nejlépe do konce roku 2018 možnost vyreportovat za Vaši společnost správné údaje.
PS Kolektivní správa, vedoucí PS Tereza Rychtaříková
Během listopadu t.r. došlo k několika jednáním mezi zástupci Hospodářské komory ČR, VNICTP a dalších asociací TelCo sektoru a jednotlivými kolektivními správci ohledně námitek vznesených vůči návrhům sazebníků kolektivních správců pro rok 2019 v souladu s postupem předpokládaným Autorským zákonem.
VNICTP obdržel sdělení Ministerstva kultury ČR, ve kterém byl VNICTP informován, že Ministerstvo kultury ČR neshledalo důvody k zahájení správního řízení z moci úřední na základě stížností VNICTP z října 2018 pro porušení povinnosti kolektivních správců (OSA, Intergram, DILIA, OAZA, OOA-S) v souvislosti s určováním sazeb odměn za užití předmětů ochrany s žádným z dotčených kolektivních správců.
Memorandum o spolupráci se SMS ČR
VNICTP podepsal Memorandum o spolupráci se Sdružením místních samostpráv. SMS ČR je hodně aktivní, ale neví příliš do hloubky, jaké kroky trhu prospějí. Na oplátku podpoří některé naše záměry v legislativním procesu. Disponují hlasy poslanců a senátorů.
PPS Přetáčení reklam, Jakub Rejzek
Technická pracovní skupina přijde s návrhem technického řešení, které umožní přetáčet obsah vysílání IPTV platforem, ale vyhoví požadavkům na zamezení přetáčení reklam FTV Prima.
Pracovní skupině vyhověla HK ČR a poskytne možnost "auditora", který poskytne obranu proti možnému nařčení z kartelových dohod. Podrobnosti k pracovní skupině najdete zde.
Za celý kolektiv VNICTP Vám přejeme klidné prožití Vánočních svátků, Silvestr s rodinou a přáteli. A mnoho štěstí a úspěchů ve Vašem podnikání i v roce 2019.
Štastné a veselé!
Jakub Rejzek