Přehled činnosti VNICTP za měsíc říjen 2019, interní dokument VNICTP z.s.
Jakub Rejzek, Martin Dvořák
V agendě usnadnění výstavby byl za měsíc říjen celkem klid. Probíhala konzultační kola k energetiky, k prostorové normě, a zejména k výši služebností na krajích a obcích. Služebnosti jsou podle vyjádření předsedy Rady Svazu měst a obcí významným příjmem. Také jednání s některými kraji nedopadá podle našich představ, ačkoliv například ve Středočeském kraji snížení výše služebností se nám podařilo "protlačit" do jejich strategií.
Proto dáváme velký význam dokumentu Akční plán 2.0 k provedení nedotačních opatření pro podporu plánování a výstavby sítí elektronických komunikací. Výše uvedené má také úzkou vazbu jednak na Programové prohlášení vlády České republiky a návazně na strategický dokument Digitální Česko, který řeší kromě jiného podporu digitální infrastruktury. Cílem předloženého materiálu Akční plán 2.0, je identifikovat nejdůležitější problémy a bariéry při budování a provozu sítí elektronických komunikací, které v současné době nejvíc omezují investice do těchto sítí. Materiál současně navrhuje opatření, která by měla vést k odstranění identifikovaných problémů v oblasti plánování a výstavby sítí elektronických komunikací.
Potřeba metodicky ošetřit stanovení výše služebností je prioritním úkolem Akčního plánu. Dobrým posunem je záměr v návrhu UZ transpoziční novely ZoEK (127/2005Sb.), ve kterém je zanesený návrh pro VB ve státních pozemcích umisťovat bezplatně. Další prioritní úkol je důsledná koordinace staveb a využití nově zřizovaných nebo významně renovovaných liniových staveb pro výstavbu sítí elektronických komunikací.
PPS Spektrum. ČTÚ zahájilo veřejnou konzultaci ke změně Všeobecných oprávnění pro pásmo 60 GHz, a to klíčové VO_R_12 a SRD oprávnění VO_R_10. Zásadní úskalí návrhu jsou v neochotě ČTÚ přiznat automaticky možnost používání jakéhokoliv zařízení schváleného podle normy ETSI 302 567. Trvá, i přes naše předběžné připomínky, na schválení zařízení speciálně pro venkovní provoz. Výrobce bude muset opatřit zařízení označením CE se čtyřmístným číslem, které prokáže souhlas Notified Body s použitím. Ustanovení říká :V případě, že nebyla stanovena harmonizovaná norma, musí být zařízení posouzeno podle modulu B+C nebo modulu H nařízení vlády č. 426/2016 Sb., o posuzování shody rádiových zařízení při jejich dodávání na trh (tj. posouzení shody Oznámeným subjektem, označení zařízení CE + 4místné číslo). Předběžně komunikujeme s některými dodavateli, hlavně firmou MikroTik. Někteří další výrobci byli již schopní potřebné dokumenty předložit. Výše zmíněné se týká pouze zařízení pro širokopásmový přenos dat (PTMP). K uvolnění pásma pro spoje pevné služby podle ETSI 302 217 dojde bez omezení, jde o normu pro venkovní zařízení. Problém s WiGi 802.11ad zařízeními (mohou být i s konstrukcí pouze pro vnitřní instalace) není zásadní, otevření pásma to zkomplikuje pouze pro některé produkty a na krátkou dobu. Úřad se (právem) obává nekvality, dodané scany spektrální masky některých používaných zařízení se spouriousy i do nízkých pásem, jako je 11 a 18 GHz, nešlo zpochybnit.
Naše zásadní připomínka povede také k odstranění povinnosti registrovat MAC a sériové číslo zařízení. Nahradíme jej označením provozovatele.
Legislativa: novela zákona 416/2009Sb., námi tak ostře sledovaná, se po předcházejících obtížích vrátila na Vládu. Materiál obsahuje legalizaci přípoloží, a bude sloužit jako nosič změn Zákona 13/1997Sb. o pozemních komunikacích. Tím získáme možnost ukládat podél pozemních komunikací. Tímto bychom mohli aktivovat i změny týkající se služebností státních pozemků ještě dříve. O tomto tématu jsme mimo jiné hovořili i ve vysílání Ranního interwiev v Radiožurnálu.
Martin Dvořák, Jakub Rejzek
K aktuální veřejné konzultac, která skončí 3.12.2019.
http://www.verejnakonzultace.cz/verejna-konzultace-2019/Připomínáme, že máte možnost připomínat i změny ve své vlastní infrastruktuře. Pro dotazy jsme vám k dispozici.
BEREC konzultacehttps://berec.europa.eu/eng/news_consultations/ongoing_public_consultati...
Do 21.11.2019 běží veřejná konzultace BEREC ohledně návrhu Pokynů ke geografickému mapování výstavby sítí. Tyto pokyny připravila příslušná pracovní skupina v rámci Sdružení Evropských regulátorů (BEREC), podle čl. 22 Evropského kodexu elektronických komunikací.
Předmětné pokyny by měly regulátorům a jiným příslušným orgánům pomoci s jednotným plněním povinností podle čl. 22 Kodexu. Článek 22 se přitom týká zeměpisného mapování budování sítí, popisuje jeho povinné i volitelné náležitosti a mapování dle tohoto článku bude muset být realizováno nejpozději do 21. prosince 2023.
Pro členy ECTA vidíme v navržených Pokynech jako hlavní problém přílišnou komplexnost sběru dat (forecasty, stávající přípojky), která může vést k zásadnímu nárůstu pracnosti přípravy ročních výkazů.
V tomto duchu podporujeme komentáře ECTA která připravuje své komentáře na jejichž přípravě se podílíme, finální verzi uveřejníme na intranetu.
Jeden z našich komentářů:
Structure/format of the data, Table 7, page 42 - We do not agree with
two values = two different speeds for upstream and downstream speed
class:
1. Max speed class
2. Normal speed class
Current practice in geographical survey is one value = one interpretation = one class listed. Current practice is one scale – one dimension.
Current practice in geographical survey is an effective speed = normal speed = normally available speed (REGULATION (EU)(2015/2120) when the service has been activated.
New proposed data format (BoR (19) 182) with two values represents dual dimension matrix Max speed vs Normal speed.
This Matrix approach makes the data survey more complex and less transparent. This Matrix approach increases the complexity and overhead of filling data for every network operator!
Kateřina Dlouhá, Tereza Rychtaříková:
Po uzavření dohody s většinou kolektivních správců neprobíhají žádná jednání. Probíhá běžná komunikace s autorskými svazy, popsaná na extranetu. Například vypořádání a projednání námitek s OAZA.
Martin Dvořák, Jakub Rejzek
Transpoziční návrh ZoEK a naše připomínky najdete v příspěvku na extranetu, ale také ve formě komentářů v textu. Jako významný problém vnímáme souběžné práce na rekodifikaci dvou nás se dotýkajících legislativních okruhů – Stavební právo a Elektronické komunikace. Rekodifikace stavební legislativy se ve své procesní, ani hmotné části příliš nezabývá SEK. Jsme toho názoru, že novela ZEK musí reagovat na možné změny stavební legislativy, možné zrušení některých pro naše sítě důležité instituty. Pro jejich popis zde není prostor, ale vnímáme tlak na co nejrychlejší transpozici ECCC jako možnou cestu do pekla dlážděnou dobrými úmysly. Oněch 160 paragrafů návrhu nové stavební legislativy ještě nikdo z nás neměl možnost řádně prostudovat. Jsou k dispozici pouze předběžná znění. Nový Stavební zákon má rušit některé specializované zákony. Věcné připomínky se týkaly disponibility dohody o přeložkách v §104 a §63 náležitosti smlouvy a výpovědní doba.
Důležitá budou i jednání o předpisu upravující kvalitu služby. Úvodní jednání proběhlo, ale bez technických parametrů služby - ty budeme diskutovat podle materiálů předložených ČTÚ až v prosincovém termínu. Bude nutné stanovit poměr mezi inzerovanou rychlostí (maximální), běžně dostupnou rychlostí (BDR) a minimální rychlostí. Je zde tlak na inzerování BDR, anebo na striktní stanovení poměru mezi MAX, BDR a MIN, například v BDR = 95%MAX. MIN = 60% BDR. Je snaha stanovit i kvalitativní parametry, upravující přípustnou dobu poklesu pod BDR. Postoj členů je stanovit kvalitativní parametry tak, aby odpovídali reailové službě, ale neponechat kvalitu tak nízkou, aby se donutila méně kvalitní sítě snížit hodnotu inzerované rychlosti. Tomu se nejvíce brání operátoři s fixním LTE - budou tlačeni do kvality, nebo přeřazením služeb do mobilní kategorie.
Připomínali jsme také návrh Strategie rozvoje sítí 5G.
Děkujeme Vám za Vaši důvěru a za Vaše podněty a reakce. Přejeme Vám hodně úspěchů ve Vašem podnikání.
Za VNICTP z.s. Jakub Rejzek, prezident spolku