Návrh nařízení vlády o stanovení výše a způsobu úhrady efektivně a účelně vynaložených nákladů na odposlech a záznam zpráv a příspěvku na uchovávání provozních a lokalizačních údajů


MV konečně rozeslalo do meziresortní návrh nařízení vlády o stanovení výše a způsobu úhrady efektivně a účelně vynaložených nákladů na odposlech a záznam zpráv a příspěvku na uchovávání provozních a lokalizačních údajů. Text přikládám.

Tento návrh je předkládán v návaznosti na novelu zákona o elektronických komunikacích, která byla vyhlášena pod číslem 23/2025 Sb.

Zákon o elektronických komunikacích v ustanovení § 97 odst. 11 nově stanoví, že vláda stanoví nařízením
· výši a způsob úhrady efektivně a účelně vynaložených nákladů na plnění povinností zřídit a zabezpečit v určených bodech své sítě rozhraní pro připojení koncového telekomunikačního zařízení pro odposlech a záznam zpráv,
· výši a způsob úhrady příspěvku na plnění povinnosti uchovávat provozní a lokalizační údaje, a to i v případě existence společného technického řešení, a
· způsob prokazování důvodnosti efektivně a účelně vynaložených nákladů. 

Největší změna se tak týká úhrad za plnění povinnosti uchovávání provozních a lokalizačních údajů. Za plnění této povinnosti náleží právnické nebo fyzické osobě zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací příspěvek na úhradu nákladů podle § 2, který se hradí maximálně do výše, která je stanovena vztahem:
pmax = 9000 ⋅ n0,4,
kde pmax = maximální výše příspěvku v českých korunách,
9000 = koeficient zohledňující náklad řešení na jednoho uživatele,
n = počet kategorizovaných služeb poskytovaných koncovým uživatelům, jak jej eviduje Český telekomunikační úřad.

Pojem kategorizované služby vychází z logiky předkladatele, že koncovému uživateli může být poskytováno více veřejně dostupných služeb elektronických komunikací jedním poskytovatelem jako například hlasová služba nebo služba přístupu k internetu, pro které se samostatně uchovávají specifické provozní a lokalizační údaje, proto je zohledňován počet poskytovaných služeb, a nikoliv pouze počet koncových uživatelů.

Novou úpravu obsahuje i § 6, který popisuje postup prokazování důvodnosti efektivně a účelně vynaložených nákladů. 
 

Přihlásit se k odběru novinek

Chcete mít přehled o nových tématech z ICT průmyslu?
Staňte se naším členem a nic vám neunikne!

Stát se členem