1. DILIA/mediační proces: V průběhu července 2024 absolvovaly obě strany, tj. Hospodářská komora ČR (HKČR) a DILIA, několik náročných jednání, na kterých probíraly i koncept možné dohody navržený prostředníkem. V některých bodech prostředníkem navrženého konceptu dohody se však zúčastněným stranám nepodařilo najít zcela shodu a mediace před prostředníkem proto směřuje k ukončení. Otevřené body ovšem i nadále zůstávají k diskusi a s kolektivním správcem DILIA proto zatím stále jednáme. Sladění členů HKČR v dalším postupu je na programu tento týden. Zároveň bylo na úrovni HKČR domluveno, že i ve vztahu k DILIA připravíme návrh mezitímní dohody, tzn. navrhneme DILIA, že uhradíme částku stanovenou mezitímní dohodou, která by byla uzavřena na dobu, než dojde k řádnému sjednání sazebníku nebo určení sazby pro rok 2024 soudem.
2. Intergram/předžalobní výzvy/bezdůvodné obohacení: Začátkem července 2024 Intergram rozeslal operátorům další předžalobní výzvy k úhradě. V těchto výzvách tvrdí, že vzhledem k absenci oprávnění k užití uměleckých výkonů, zvukových záznamů a zvukově obrazových záznamů (předměty ochrany) ve formě licenční smlouvy s kolektivním správcem Intergram pro letošní rok, dochází u operátorů k neoprávněnému užívání předmětů ochrany a tímto neoprávněným užitím vzniká nárok nositelům práv zastoupených kolektivním správcem Intergramem na vydání bezdůvodného obohacení. V případě nezaplacení je pak kolektivní správce Intergram připraven obrátit se svým nárokem na soud. Na tuto předžalobní výzvu jsme na úrovni HKČR připravili vzorovou reakci, kterou výzvu k úhradě jako neoprávněnou odmítáme. Vzorová reakce byla rozeslána k použití všem, kterým předžalobní výzva kolektivního správce Intergram dorazila.
3. Intergram/soudní řízení/žaloba na určení sazby: Na úrovni HKČR se podařilo zfinalizovat žalobu vůči kolektivnímu správci Intergram a koncem července 2024 podala HKČR žalobu na určení sazby pro rok 2024.
4. Intergram/návrh sazebníku 2025: Dorazil návrh sazebníku Intergram pro rok 2025, který svou strukturou zcela kopíruje předchozí návrh sazebníku z roku 2024, vůči kterému jsme podávali námitky. Další postup projednáme na nejbližší schůzce sekce, tj. na úrovni HKČR.
5. OOA-S/návrh sazebníku 2025: Návrh sazebníku OOA-S pro rok 2025 jsme projednali na úrovni HKČR. Členové sekce se domluvili, že proti návrhu sazebníku OOA-S pro rok 2025 námitky podávat nebudeme. V průvodním dopise totiž OOA-S výslovně uvedla, že konkrétní podmínky licenčních smluv a sazebníku na rok 2025 budou vycházet z uzavřené rámcové dohody mezi HKČR a OOA-S.
6. OAZA/návrh sazebníku 2025: Návrh sazebníku OAZA 2025 jsme taky projednali na úrovni HKČR. Členové sekce se domluvili, že za HKČR připravíme dopis, jehož účelem bude to, aby OAZA potvrdila, že konkrétní podmínky sazebníku pro rok 2025 se řídí uzavřenou rámcovou dohodou mezi HKČR a OAZA (takový odkaz v návrhu sazebníku 2025 a v průvodním dopise chybí). Z následné odpovědi OAZA toto potvrzení plyne, přesto se ze strany některých členů sekce objevují návrhy na podání námitek. Další postup tedy projednáme na úrovni HKČR.
7. OAZA/řízení u MK/svědectví: V minulém roce (během vyjednávání s OAZA) podal VNICTP na Ministerstvo kultury (MK) podnět k zahájení řízení z moci úřední. Tento podnět se týkal oprávnění kolektivního správce OAZA. Vzhledem k tomu, že následně došlo k uzavření rámcové dohody mezi HKČR a OAZA, vzal VNICTP tento svůj podnět koncem srpna 2023 zpět. MK však přesto dále pokračovalo v šetření a nyní proběhlo ústní jednání v rámci přestupkového řízení, ve kterém je OAZA v pozici obviněného za přestupek. Na toto ústní jednání obdrželo předvolání i několik našich členů, kteří se jako poškození do přestupkového řízení přihlásili se svými nároky.
8. RRTV/Akční plány: V minulém roce předložili poskytovatelé audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání (po projednání s organizacemi sdružujícími osoby se sluchovým postižením a osoby se zrakovým postižením) Radě pro rozhlasové a televizní vysílání Akční plány na zkrácené období, tj. na období od 1.7.2023 do 30.6.2025. Podle přechodných ustanovení zavedených zákonem č. 242/2022 Sb., který mimo jiné novelizoval i zákon č. 132/2010 Sb. o audiovizuální mediálních službách na vyžádání, platí, že: „Vyhodnocení plnění Akčního plánu na zkrácené období poskytovatel audiovizuální mediální služby na vyžádání předloží Radě pro rozhlasové a televizní vysílání do 30. září 2025.“