Přehled činností VNICTP za měsíc červen 2021
Interní dokument pro členy asociace.
Vážení kolegové, dovolte mi v úvodu pravidelné měsíční zprávy o činnosti naší asociace popřát Vám klidné prožití letních dovolených, co nejméně stresu a zbytečné zátěže. Našim členům, postižených řáděním živelné pohromy na Jižní Moravě, přeji mnoho sil a žádné komplikace při obnově sítí. Musím však vyjádřit obdiv a velké poděkování všem, kteří okamžitě po katastrofě nabídli svoji pomoc. Kromě materiální podpory vypravili i auta plná techniků – pomoc nejvýznamnější. Pánové, máte můj velký obdiv.
V současné době je materiálu na infrastrukturu dostatek, co však chybí, jsou zákaznická zařízení a železný materiál pro instalace na domy domácností. Máte-li možnost takový materiál přímo postiženým domácnostem darovat, spojte se prosím s panem Čechem z Netconnect Hodonín. Poskytuje mezisklad a materiál si u něj majitelé poškozených domů vyzvedávají.
Jak jsme již rozesílali, MPO bude distribuovat státní podporu pro postižené podnikatele uvolněné na základě Vládního nařízení. Kdyby se vyskytli jakékoliv komplikace, jsme připraveni poskytnout součinnost.
Novela Zákona o elektronických komunikacích, změny legislativy ovlivňující výstavbu.
Jak jsme slíbili v minulém newsletteru, připravili jsme popis jednotlivých PN a jejich vliv na výstavbu. (z důvodu legislativních technik nemusejí být texty v novelizovaném ZEKu doslovně stejné.
1) Oprávnění k využívání cizích nemovitostí ve vlastnictví státu. Technikou zavedení univerzální služebnosti bychom měli odstranit možnost vynucovat si nacenění služebnosti ceníkem, ale zabezpečujeme nutnost vždy postupovat podle Posudku znalce.
2) Zvláštní užívání komunikací - neprošlo, budeme zkoušet znovu v technické novele.
3) Kabelovody a přeložky - v prvé řadě mění status kabelovodů a umožnuje, aby se staly součástí pozemní komunikace (§ 13 Příslušenstvím dálnice, silnice a místní komunikace). V neposlední řadě se ustanovuje možnost, že stavebník stavby dopravní infrastruktury, který vyvolal překládku nadzemního nebo podzemního vedení veřejné komunikační sítě elektronických komunikací, se může dohodnout s vlastníkem vedení sítě elektronických komunikací na provedení překládky vlastním zhotovitelem. Z pohledu vlastníků nebo správců jde o postup, který podstatně snižuje rizika spojená s umístěním sítí a zvyšují ochotu stavbu povolit.
Dále změna umožní disponibilitu dohody o přeložkách, protože kabelovod je stavba sama o sobě a co je umístěno uvnitř, je z pohledu kogentního ustanovení ZEK o přeložkách lhostejné.
Co je extrémně důležité, mění se §36 odst. 3 a odst. 4 ZoPK, a umožnuje se bez dalších podmínek podélné umístění vedení do silničního pozemku s výjimkou silničního pozemku pod vozovkou nebo krajnicí a středního dělícího pásu, podélné umístění do silničního pomocného pozemku nebo na mosty a mostní objekty dotčené pozemní komunikace lze povolit jako zvláštní užívání dálnice, silnice nebo místní komunikace. Sítě je možné umisťovat nejenom do vozovky, ale i v silničním pozemku pod vozovkou, krajnicí, nebo ve středním dělícím pásu. To velmi odpovídá zadání, které jsme od členů asociace měli a v neposlední řadě v podstatě umožňuje realizovat Akční plány krajů pro usnadnění výstavby, tak důležité pro fixní regionální operátory.
PPS Přetáčení reklam. Proběhly dvě koordinační schůzky a nastínili jsme si způsoby, řešení a komunikace s FTV Prima. Pro účely Newsletteru v červenci připojíme větší objem informací, ale pro tento červnový: KUKI TV, SledováníTV, Telly, WMS a potencionálně další v rámci širší skupiny ve VNICTPu budou spolupracovat na koordinaci nalezení přijatelného řešení pro celý sektor. Součástí širší sekční skupiny je také O2 TV. Nechceme dopustit zničení uživatelského zážitku uživatelů IPTV platforem, ale také nechceme přijmout scénář postupného zdražování lineárního a možnosti nelineárního vysílání velkých mediálních domů. Technické návrhy se v tomto stádiu jednání zaobírají implementací řešení na standardu SCTE 35, nebo úplně jinou aplikační podporou nelineáru - cílené reklamy v odloženém sledování a sdílení prostředků za vysílání reklamy získaných / možnost vložení vlastního reklamního bloku.
ČTÚ:
2.6.2021 proběhlo online setkání k problematice změn opatření obecné povahy č. SP/1/05.2011-6, kterým se vydává síťový plán synchronizace
sítí elektronických komunikací založených na propojování okruhů, č. SP/2/05.2011-7, kterým se vydává síťový plán přenosových parametrů
veřejných telefonních sítí a č. SP/3/05.2011-8, kterým se vydává síťový plán signalizace veřejných komunikačních sítí, ve znění pozdějších změn. Technické informace v této věci případně podá Martin Dvořák.
2.6.2021 proběhlo pravidelné setkání ČTÚ se sektorem. Základní témata:
1. Nový ZoEK (ČTÚ předpokládá velmi brzy technickou novelu). Součástí této technické novely mají být zásady univerzální služby, které je třeba velmi ostře sledovat. V sekci Nedotační podpora tohoto newsletteru rozebíráme některé přínosy aktuálního změnového procesu pro stavebnictví. Nestavební změny:
A : možnost odebrání Oprávnění poskytování služeb elektronických komunikací při vážném porušování pravidel, zejména v ochraně spotřebitele. Takovému opatření musí předcházet jiná marná opatření.
B : možnost volby spotřebitele využít pro přenos služby nezaložené ne čísle, tedy i internetu, v režimu §34a a na něj navazující vyhlášky. V této věci jsme přímo v zákoně úspěšně protlačili PN, který ukládá povinnost případná technická řešení zpoplatňovat pouze v režimu nákladově orientované ceny. Prosadili jsme také možnost dohody mezi podnikateli společné technické řešení nevyužít.
Co je vlastně důvodem této regulace? Zde se dopustím komentáře - jde o zhola zbytečné opatření, které šlo ošetřit mnohem jednodušeji. Cílem je, aby spotřebiteli nebyla při přechodu mezi podnikateli přerušena služba na dobu jinou nežli nezbytně nutnou. Opatření budou pravděpodobně užitečná pouze při přenosu služby v rámci velkoobchodního využití jedné infrastruktury. Mezi různými infrastrukturami nás v podstatě donutí koordinovat odpojení služby v závislosti na datu připojení služby nové. Transpozice nové regulace z Kodexu byla provedená bez analýzu potřebnosti a hledání jednodušší cesty. Pravděpodobně nebude ani využívána, u služeb nezaložených na čísle nebude spotřebitel cítit potřebu opírat se o legislativu a konkurenční službu si prostě objedná. Je však možné, že se tímto vyřeší problémy s migrací přípojek v rámci VO sítě CETINu.
2. Stavební zákon. U SZ očekáváme zamítnutí a spadnutí rekodifikace pod stůl. Nová Sněmovna bude muset rekodifikaci provést novou, ve které již bude prostor pro odborné připomínky a celostní pohled na věc také ze strany inženýrských sítí. Je třeba pohlídat zájmy našich infrastruktur.
3. Rodná čísla a s tím související odklad nutnosti přestat je používat, o kterém jsme informovali již dříve.
4. Kvalita služby, Netmetr, Srovnavač cen (Řešení "státního" indikátoru rychlosti pro spotřebitele navrhne ČTÚ později, na základě námi předložených měření).
5. Geografický sběr dat do budoucna (máme čekat kvůli článku 22 masivní nárůst požadovaných dat)
6. Systém registrace volných frekvencí a uvolnění databáze koordinovaných spojů.
7. Zákon 194 - usnadnění výstavby (revizi plánuje ČTÚ v rámci technické novely ZoEK)
8. NÚKIB (hlavní téma zmiňované - SM05 - vyhnout se vendor locku)
Bankovní identita - uzavírání smluv
Na dotaz VNICTP ČTÚ potvrdilo následující:
Co se týká uzavírání smluv o poskytování služeb elektronických komunikací podle § 63 zákona o elektronických komunikacích, lze předpokládat, že Úřad může obecně považovat uzavírání těchto smluv prostřednictvím takzvané bankovní identity za platné, tedy s tímto způsobem uzavírání smluv Úřad nepředpokládá problém. To vše samozřejmě za podmínky dodržení veškerých požadavků na právní jednání ze strany kontrahentů ve smyslu občanského zákoníku a souvisejících předpisů.
29. 6. 2021 proběhlo setkání ČTÚ a sektoru na téma srovnávací nástroj
cen a kvalita služeb. Zde jsou naše připomínky a do nich tučně vložena odpověď:
1) U velkých datových souborů je obtížná manipulace. Zejména soubor obsahující údaje CETINu, který se svými přibližně 2,5 miliony údaji musí být rozdělený na více datových dávek a nahrávaný postupně.
ČTÚ umožní CETINu nahrávat data o velkoobchodním pokrytí centrálně a pro všechny velkoobchodní partnery. Ti se k pokrytí v jednotlivých lokalitách pouze přihlásí a vloží podporované tarify. Po projednání této věci s CETINem máme jeho souhlas s opatřením.Opatření bylo přijato.
1b) Zvážit úpravu rozhraní Srovnavače tarifů tak, aby umožnil nahrávání dat pomocí txt souborů s hodnotami oddělenými středníkem podle vzoru datových souborů CETINu. Standardní korporátní nástroje, jako je MS Office, neumožňují vždy úpravu středníků nebo uvozovek v CSV souborech, například ve formátu kódování UTF8. Rozdíly mezi různými kancelářskými editory a operačními systémy osobních počítačů zaměstnanců pověřených zadáváním dat lze jednoduše vyřešit výše navrhovaným přechodem na txt soubory s hodnotami oddělenými středníkem.
Opatření bude přijato, pokud Sektor potvrdí, že hodnoty oddělené středníkem jsou skutečně industry standard.
2) Pro ruční zadávání pokrytí připravit možnost zakreslování pokrytí do mapy prostřednictvím polygonů. Systém sebere RUIAN ID v daném polygonu, vytvoří část CSV souboru a umožní mu přiřadit platné pro tarify. Takový systém se u operátorů běžný a používá se také pro sběr dat o disponibilních přípojkách, zejména u bezdrátových technologií, nikoliv však výlučně.
Opatření bylo odmítnuto, máme si takový nástroj opatřit sami a dát jej Sektoru k dispozici.
3) Nelze upravit platnost u již nahraných souborů, takže po skončení platnosti daných údajů je nutné zase vše přehrát. To je u rozsáhlých souborů časvě zatěžující, ačkoliv jde o pouhou změnu parametru. Editovat datum aktivace později nelze. Bylo by možné duplikovat tarify s novým parametrem platnosti.
Plánují se změny při správě CSV souborů. Bude možné.
4) Při nahrávání datových souborů chybí ukazatel stavu nahrávání. Není znát, zda nahrávání probíhá a je nutné čekat řadu minut na kontrolou procesu.
Progres bar již byl přidán, ale stále je nutné ověřovat nahrání dat v souborovém adresáři. Bude rozvíjeno.
5) Pokud je soubor CSV nahraný, automaticky se aktivuje. Členské firmy upřednostňují stav „koncept“ kvůli kontrole po nahrání. V souboru je příznak platnosti tarifu, ale systém neukazuje, zda byl příznak akceptován. Do konceptu vždy v režimu ručně. Až potom nahrát do aktivní. Vyřešeno vysvětlením - je třeba takto postupovat, nejde o chybu, ale o vlastnost. Situaci vyřeší nové možnosti správy souborů.
6) Nelze stáhnout CSV soubor po ručním zadání dat. Bude možné, Úřad zpracuje.
7) Po nahrání CSV nelze data ručně editovat – například pro doplnění ulice nebo města. Proběhla změna, systém již je přípravený. Děkují za podnět.
8) Systém není připravený na kombinaci internetu s IPTV službami v ceně, anebo v drobným příplatkem samostatně nedostupným (doplatek pouze za prémiové kanály k balíčku internet + IPTV). Požadavek chápou, ale zvažovat je třeba opatrně. Nechtějí komplikovat balíčky služeb, máme dávat do textové poznámky.
9) Navrhujeme buďto vytvořit datový můstek pro provozovatele IPTV platforem, kteří běžně předávají informace o své měnící se programové skladbě, anebo jména kanálů u IPTV služeb nevypisovat vůbec, postačí jejich počet. Změna skladby programů je vyhrazena poskytovatelem služeb IPTV platformy, tzn. nájemce sítě pro účely šíření převzatého televizního vysílání. Dojde-li k odmítnutí tohoto bodu, alespoň modifikovat způsob zadávání z rozevíracího menu na seznam s tickboxy, nebo akceptaci souboru oddělených čárkou pro zadávání programové skladby pomocí datových souborů. Nemusí si dělat tickbox. Už bylo vyhověno.
10) U frontendu pro spotřebitele má být formulář čistý. Nyní předvybírá mobilní tarify. Je to matoucí, protože při vyhledávání služeb pevného připojení stránka nabízí s místem nesouvisející služby a poskytovatele pevné služby na daném místě vůbec nezobrazí.
Bude řešeno
Cílem námi navrhovaných opatření je programátorskou optimalizací zlepšit ovládání systému pro zaměstnance údaje do Srovnavače tarifů zadávající, a tím i zlepšit přesnost dat, se kterými spotřebitel pracuje. Cílem je dosažení pokud možno úplné automatizace předávání dat a odstranění nutnosti lidského zásahu do provozu systému.
Souhrn ze setkání:
Zástupce APKT navrhoval do parametru Celkový výčet programů dopisovat jako unikátní záznamy i televizní programy vysílané s různým
kódováním. Této připomínce lze vyhovět za předpokladu, že v parametru Celkový počet programů budou uvedeny jen programy s unikátním obsahem.
ČTÚ zajistí možnost stáhnout si z uživatelského rozhraní srovnávacího nástroje CSV soubory ve struktuře a formátu použitelném pro následný import dat do systému srovnávacího nástroje.
Velkoobchodní partneři společnosti CETIN budou moci využít informace o geografické dostupnosti naimportované společností CETIN do
srovnávacího nástroje. Využití těchto dat nebude pro tyto partnery povinné, ale dobrovolné.
ČTÚ vysvětlil, že všechna data zanesená do databáze srovnávacího nástroje pomocí importů CSV souborů lze následně ručně editovat v
uživatelském účtu. ČTÚ vysvětlil, že po ukončení importu souborů do databáze obdrží uživatel informační e-mail o výsledku importu, ať již s pozitivním
nebo negativním s výpisem chyb.
ČTÚ vysvětlil, že při importu CSV souborů jsou informace o službách přeneseny přímo do stavu aktivní, protože obdobnou možnost upravovat a
přepisovat informace jako v režimu Koncept mají podnikatelé i při přípravě CSV souborů ještě před jejich nahráním. K tomu by mělo dojít
až ve chvíli řádně připravených souborů. Při importu do stavu Koncept by podnikatelům přibyla nová povinnost ručně změnit stav každé služby
z Konceptu na Aktivní, což by bylo zatěžující.
ČTÚ vysvětlil, že podoba souborů pro automatizovaný dávkový import nemůže být libovolná, ale je třeba soubory připravit v předem
definované kvalitě, aby je bylo následně možné přenést do databáze.
Zástupci sektoru se pokusí nalézt shodu, zda standardem pro výměnu datových souborů pro strojové zpracování je CSV, tak jak jej ČTÚ
využívá dnes, nebo jiný formát (např. txt.). ČTÚ následně zváží, zda je přínosné přepracovat systém pro import informací.
K problematice IPTV a jejich balíčkování, případně k vytvoření datových můstků pro provozovatele IPTV platforem, ČTÚ vysvětlil, proč
tyto požadavky nelze momentálně zapracovat.
ČTÚ souhlasí s požadavkem na odstranění defaultního požadavku na srovnání mobilních služeb na úvodním formuláři srovnávacího nástroje
pro uživatele.
K námitce, že se při srovnání služeb v pevném místě zobrazují i nabídky, které nejsou v daném místě dostupné, Úřad vysvětlil, že informace zadávají do srovnávacího nástroje sami podnikatelé a Úřad dle možností tyto informace prověřuje a žádá podnikatele o jejich úpravu. Úřad rovněž uvedl, že na chybně zadaná data o geografické
dostupnosti již upozornil na 120 podnikatelů, z toho cca 90 již informace upravilo.
EU regulace
7.6.2021 končí lhůta na transpozici nových copyright pravidelhttps://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/new-eu-copyright-rules-will-benefit-creators-businesses-and-consumers-start-apply
Do 3. listopadu 2021 běží konzultace ohledně připravované regulace sdílení dathttps://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/commission-seeks-views-data-sharing
Broadband Cost Reduction Directive
16. a 18.6.2021 proběhl workshop ohledně výsledků studie stavu v EU od WIK konzultantů. Toto je v návaznosti na připravované změny ve
směrnici o redukci nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí. Zcprezentace jsou slides které můžeme sdílethttps://digital-strategy.ec.europa.eu/en/events/workshop-broadband-cost-reduction-directive-preliminary-results-study-its-review
Evropská komise spustila konzultaci na téma EU’s 2030 Digital Decade visionhttps://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/europes-digital-decade-digital-targets-2030_enhttps://ec.europa.eu/eusurvey/runner/DigitalCompass
V odkaze najdete výsledky ověřování měření Netmetru a dalších webových služeb. Měření bylo provedeno ve spolupráci Profiber Networking a Výboru nezávislého ICT průmyslu z.s. Cílem měření bylo prokázat obecnou nevhodnost webových indikátorů rychlosti pro regulatorní opatření ochrany spotřebitele a přineslo jednoznačný závěr potřeby vývoje aplikace, která provede laického spotřebitele přípravou na měření - odpojí ostatní provoz, připojí se kabelem, vypne ostatní aplikace zatěžující procesor měřícího počítače, ověří vhodnost síťového rozhraní (spotřebitel musí zadat smluvní rychlost), Ověřili jsme, že pouze aplikace, které obchází i vadná nastavení nebo chyby prohlížeče, mají dostatečnou přesnost pro vyhodnocování vhodné k reklamačním účelům.
Za celý team VNICTP z.s. Vám přejeme mnoho úspěchů a dobrý antivirus!
Jakub Rejzek, předseda prezidia spolku