Přehled činnosti VNICTP za měsíc září 2020.

Interní dokument VNICTP pro členy asociace.

Nedotační podpora

Jakub Rejzek, Martin Dvořák

V této kapitole jsme byli v září aktivní v legislativním procesu, kde jsme připravili PN k novele Zákona o dani z příjmů pro poslance ODS Jana Skopečka. Týká se přesunu vedení sítí elektronických komunikací z odpisové skupiny 4 do skupiny 3.

Významnou část září činnost VNICTP směrovala v lobbyingu k uvolnění pásma 26 GHz podle IO a změny NV 154/2005Sb. Absolvovali jsme celou řadu jednání s různými dodavateli technologií a sběrem dat, které jsme účinně použili při jednání v PPS Spektrum. Podařilo se nám rozehnat obavy velkých operátorů, byla vytvořena speciální PS při ČTÚ, která navrhne finální technické podrobnosti k uvolnění pásma v polovině roku 2021.

Jsou potvrzené finální termíny uvolnění RLAN v 5,8 GHz a 5,2 GHz. Nejpozději březen 2021. Podmínky jsou ke schválení Radou, je třeba dopracovat Registrační portál.

Akcentujeme nutnost novely Zákona 104/2017Sb. ve smyslu sdílení infrastruktury, pracujeme na znění Nového Stavebního zákona.

Osobní nabídka Jakube Rejzka:

Vážení kolegové, jak jste mnozí postřehli, stal jsem se zastupitelem ve Středočeském kraji za ODS. Bude ve vedení kraje pracovat jako neuvolněný místopředseda Výboru pro digitalizace a stanu se členem IT komise Asociace krajů.

Protože krajské volby vynesly do vládních koalic mnoho mých kolegů z ODS, ale také digitalizaci nakloněných přátel z ostatních politických uskupení, nabízím Vám v případech bariér v různých krajích konzultace pro posunutí Vašich projektů. Na mnoha případech se již dnes ukazuje, že může jít o velmi účinnou podporu pro investice v regionech, kde Kraje spravují velkou část výstavbou dotčených pozemků.

Dotační podpora

Martin Dvořák, Jakub Rejzek

Backhaul dotace - již dříve proběhlo mapování optické konektivity do obcí v ČR, s výsledkem skoro 900 obcí a dalších stovek částí obcí způsobilé pro veřejnou podporu.
Byla zahájena notifikace s Evropskou komisí, kde asociace záměr MPO podpořily. Očekávaný začátek podpory 2021/2022.

Zde jsou finální definice VHCN sítí.

Další aktivity v dotační agendě se týkaly Národního plánu obnovy, o kterém píšeme podrobně v jiné části této zprávy. Z tisku: DenníkN.cz, Lupa.cz

Kolektivní správa

Tereza Rychtaříková, Zuzana Hospodárová

Vzhledem k tomu, že návrh nového sazebníku OSA pro rok 2021 v části týkající se přenosu vysílání a simulcasting obsahuje kromě sjednané sazby i slevu ze sazby ve výši 1,- Kč v případě, kdy poskytovatel přenosu vysílání neposkytuje v rámci užité technologie službu zpětného zhlédnutí, tj. catch up TV za podmínek uvedených v sazebníku (tzn. služba musí být poskytována bezúplatně, zpětné zhlédnutí je limitováno max. 14 dny, netýká se video knihoven atd.), pracují nyní Telco asociace zastoupené Hospodářskou komorou ČR a kolektivní správce OSA na přípravě dodatku k rámcové smlouvě (tj. dohodě ohledně sazebníku kolektivního správce za přenos vysílání na období 2020 až 2023), ve kterém bude tato skutečnost zohledněna. Strany zároveň připravují i vzor dodatku k individuálním smlouvám pro jednotlivé členy Telco asociací.

Výstavba NGA
EU regulace a velkoobchodní přístup

Martin Dvořák, Jakub Rejzek

18.9.2020 Evropská komise zveřejnila doporučení ke společnému souboru nástrojů Unie (Recommendation on a common Union toolbox) pro snižování
nákladů na zavádění sítí s velmi vysokou kapacitou (VHCN) a zajištění včasného a pro investice příznivého přístupu k rádiovému spektru 5G s cílem podpořit konektivitu jako podporu hospodářského oživení z krize COVID-19. Toto doporučení stanoví pokyny pro vývoj osvědčených postupů (dále jen „soubor nástrojů“) pro podporu konektivity na podporu hospodářského oživení po krizi COVID-19 se zaměřením na tři oblasti, jejichž cílem je zejména:
- snížit náklady a zvýšit rychlost zavádění sítí elektronických komunikací, zejména sítí s velmi vysokou kapacitou, zjednodušením postupů udělování povolení pro stavební práce, zlepšením transparentnosti a posílením schopností jediného informačního bodu (míst) založeného na nákladech na širokopásmové připojení Směrnice o snižování, rozšiřování přístupových práv ke stávající fyzické infrastruktuře kontrolované subjekty veřejného sektoru a stanovení opatření, která by pomohla snížit dopad sítí elektronických komunikací na životní prostředí;
- případně zajistit včasný a pro investice vstřícný přístup k rádiovému spektru 5G prostřednictvím proinvestičních pobídek pro využívání spektra a včasných postupů přidělování spektra pro průkopnická pásma 5G;
- zavést silnější koordinační proces pro přidělování spektra, který rovněž usnadňuje přeshraniční poskytování inovativních služeb 5G.
Každý členský stát by měl do 30. dubna 2021 předložit Komisi plán provádění nástroje. Do 30. dubna 2022 by měl každý členský stát podat zprávu o provádění souboru nástrojů.https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/commission-recommenda...

Evropská komise zveřejnila 8.9.2020 veřejnou konzultaci na téma Hodnocení pravidel státní podpory pro zavádění širokopásmové infrastruktury s termínem do 5.1.2021. https://ec.europa.eu/competition/consultations/2020_broadband/index_en.html
Tato konzultace se skládá ze dvou částí. Jedné obecné a druhé poměrně technické na kterou se VNICTP primárně zaměří.https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/TargetedPublicConsultationBBGLs
Tato, takzvaná "Cílená veřejná konzultace o hodnocení pravidel státní podpory na zavádění širokopásmových sítí" řeší poměrně hodně otázek, které mohou mít zcela zásadní dopad na preferované technologie u dotačních programů, na ochranu investic a jiné. Tímto apelujeme na naše členy aby posoudili tuto konzultaci a případně
identifikovali otázky na které bychom se měli jako asociace zaměřit.

Pro ilustraci několik vybraných zajímavých bodů z této konzultace:
4. Podpora poptávky vouchery
13. NGA = full fibre, částečně wireless apod.
19. definice uploadu
23. co je backhaul
25. co jsou černé a šedé lokality
33. umožnit overbuild?
35. ochrana plánované výstavby po dobu 3 let nebo více?
40. má se více regulovat jak mapovat?
59. co je to step change (významné zlepšení služby)
66. zmenšit intervenční oblasti jako pomoc pro menší operátory?
75. možnost výstavby jen pasivní infrastruktury
79. vliv ceny na hodnocení
93. FTTH řešení u dotací - cena vs možnosti wholesale
102. využívání existující infrastruktury v dotačních projektech
124. nastavování wholesale cen

23.9.2020 jsme obdrželi dopis ČTÚ ohledně naší žádosti z února 2020 o prošetření situace na trhu poskytování služby volání na účet volaného
s originací v mobilních sítích (viz náš intranet). Úřad situaci prověřil a potvrdil naše podezření na možnost až záporných marží s
ohledem na nabízené velkoprodejní služby ze strany mobilních operátorů. Vzhledem k této situaci Úřad doporučuje firmám, které na tomto trhu
podnikají, vstoupit v jednání s mobilními operátory ohledně předjednání velkoprodejních podmínek. V případě odmítnutí tohoto požadavku ze
strany mob. operátorů může ČTÚ dle par. 80 odst. 6 ZoEK vstoupit do tohoto jednání. Pokud by tento postup nezafungoval ČTÚ je připraveno k
přímé regulaci cen linek 0800.

Ostatní aktivity VNICTP

Dne 29.9. proběhla Valná hromada VNICTP. Kromě běžných okruhů z pracovních skupin jsme si především aktualizovali zadání členské základny v dotační politice a regulaci.

PS Dotace potřebovala potvrdit směrování našeho úsilí ve světle nových titulů dotační podpory, kdy klasické kohezní fondy OP PIK (nově OP TAK) doplňuje velká suma peněz z evropského Fondu obnovy RRF. Tyto prostředky se budou rozdělovat podle klíče daným Národním plánem obnovy. K tomu jsme ve zrychleném připomínkovém řízení uplatnili připomínky a sledujeme průchod připomínek do Vlády. Připomínek byla uplatněná celá řada od ekonomických partnerů a ostatních úřadů státní/veřejné správy.

Vypořádané připomínky odešly na Vládu v této podobě. LRV se vyslovila proti uspěchanému postupu, tento materiál však nemá podobu legislativního materiálu. Je zjevné, že se bude materiál ještě hodně upravovat. Jeho kvalita je v porovnání třeba se španělským NPO naprosto mizerná. Vláda se snaží použít prostředky z RRF k financování běžných závazků provozu státu – například digitalizace některých procesů vyplývajících ze zákona. Na samotnou digitalizaci – tedy přirozených požadavků na rozvoj například infrastruktury u škol a zdravotnictví jde méně prostředků, nežli EU vyžaduje.

Dalším důležitým usnesením Valné hromady je mandát k mnohem tvrdšímu postupu proti nárůstu administrativní zátěže, kterou nám přes okolnosti dané koronavirem ukládají Český telekomunikační úřad a MPO.

Postup jsme zvolili eskalační, který ovšem může skončit podle usnesení VH také podáním správní žaloby na nezákonné postupy regulátora.

1. dohodli jsme společnou pozici uvnitř HK ČR a nejprve jménem sekce vytvoříme sérii dopisů s výhradami k postupu Úřadu. První (koncept dopisu ke schválení v sekci) jsme připravili a odejde v týdnu po 19.10.

Další dopisy k jednotlivým okruhům budou následovat.

Okruhy v náhodném pořadí důležitosti:

1. Přehnané požadavky kontrolních orgánů úřadu při vytváření databází zařízení, bez dodržení zásad proporcionality. Požadavky na evidenci detailních technických podrobností a udržování stále aktuálních databází pro potřeby Úřadu jdou vysoko nad rámec pravomocí kontrolních orgánů. Zde je správní žaloba doslova na spadnutí.

2. Srovnávač tarifů a jeho zavedení vyplývá z povinností daných ECCC, samotná jeho existence tedy vyplývá z evropských předpisů. Návrh prováděcí vyhlášky ČTÚ však jde vysoko nad legální zmocnění daných transpozicí. Protestujeme společně s NIC.cz v připomínkách, celý záměr jsme však tvrdě odmítli při osobních jednáních s Radou ČTÚ. Požadavky Úřadu jsou natolik rozsáhlé, že bychom mohli doslova odevzdat všechna data o naší infrastruktuře Úřadu, a to online v reálném čase. Nic takového Evropský kodex elektronických komunikací nepožaduje, a ani český ZEK to nepředpokládá. ČTÚ již vyzvalo asociace k jednání. V tomto případě budeme velmi důslední a tvrdí.

3. Rodná čísla. Ministerstvo vnitra požadovalo zavedení složitého systému, který by umožnil zrušení rodných čísel ve soukromoprávním styku v roce 2021. Důslednou akcí Výboru a následně celé HK ČR došlo k zárodku průchozí dohody o přijatelném systému náhrady RČ za bezvýznamové identifikátory a pravděpodobně také k posunutí termínu do roku 2022. Dohodu popíšeme v dalším newsletteru, stále na ni pracujeme (Zdeněk Zajíček, Sekce IT HK ČR, JUDr. Korbel + Petr Kuchař z MVČR). Zde očekáváme od ČTÚ podporu.

4. Přenos služby přístupu k internetu. Samotný koncept a jeho řešení je popsaný kolegy z ČAEK v tomto dokumentu. Úřad však neřeší vztahy mezi retailovými operátory a inkumbentem, členské firmy požadují zásah regulátora.

5. Nedodržování dohodnutých postupů při hlášení konfliktů RLAN s meteoradarem.

Organizace práce v sekci: Tabulku rozdělených kompetencí najdete zde: https://1drv.ms/x/s!Atk-n8axuqiDaZxFP_Ol3yBpUgM?e=jnSItE

Lze se libovolně připisovat do pracovních skupin.

Děkujeme Vám za Vaši důvěru a přejeme pevné zdraví a hodně dobrý antivirus.

Za celý kolektiv; Jakub Rejzek, prezident asociace

Zbytek článku je pouze pro členy. Už jste členem? Přihlásit se

Novinky z ICT ve vašem dosahu.
Staňte se členem a nic vám neunikne!

Budete mít přístup k veškerému obsahu na této stránce.

Staňte se členem Členství je možné kdykoliv zrušit.