Přehled činnosti VNICTP za měsíc listopad 2019, interní dokument VNICTP z.s.
Jakub Rejzek, Martin Dvořák.
Vypracovali jsme přípomínky k návrhu Všeobecného oprávnění pro pásmo 60 GHz. ČTÚ připomínky zpracovává a ty budou dne 17.12. na Radě ČTÚ ke schválení. Termín Leden 2020 pro otevření je pravděpodobný. Máme velký počet dotazů k otevření pásma, jsme k dispozici.
Byla otevřena BETA verze portálu. Níže odkaz na Portál pro registraci 60 GHz technologií. Testujte a případné připomínky je třeba (registrovaní testeři) zapsat do sdíleného dokumentu.
Neregistrovaní mně do mailu přehledné tabulky - vytvořte seznam.
https://ctu60.dgrp.cz/ - údaje "tester" a "kmitocet"
Zkontrolujte prosím, zda máte přístup ke společnému „Dokumentu k testování Portálu 60 GHz“; pokud ne, dejte mi vědět.
Budu se těšit na zpětnou vazbu.
Vypadá to, že ČTÚ tenduje k povinnosti registrovat i klientské jednotky. Budeme se snažit toto Radě vymluvit a rozhodnutí zvrátit.
PPS Spektrum pracuje korespondenčně. Fyzická schůzka bude v lednu. Podle "jízdního řáduů je nyní na řadě otevření pásma 5,8 GHz a poplatková politika. Problém Testcom je řešen průběžně, legislativní změna, která umožní delegovat koordinaci kmitočtů mimo Úřad, probíhá v novém ZEK.
Martin Dvořák, Jakub Rejzek
3.12.2019 skončila veřejná konzultace k navrhovanému rozsahu oblastí, ve kterých bude možné realizovat výstavbu sítí vysokorychlostního internetu s podporou z veřejných zdrojů. Bude následovat vypořádání které budeme dále sledovat.http://www.verejnakonzultace.cz/verejna-konzultace-2019/
2.12.2019 proběhla schůzka mezi MPO – MMR – Kraje o plánech MMR na využití dotací na neveřejné sítě. MMR potvrdilo, že chce využít 5 mld. na vznik obecních a krajských sítí, aby zajistilo bezpečnost sítí a nezávislost na komerčním sektoru. Pro využití dotace by nemělo hrát roli, zda daná budova již je připojena - což je velmi problematické problematické zdůvodnění.
Bez analýzy potřebnosti nebude (neměla by) Evropská komise s veřejnou podporou souhlasit, respektive je třeba jasně definovat místa, ve kterých vzniká problém/selhání, které veřejnou podporu odůvodní. Doposud je záměr vedený spíše argumentem obce to tak chtějí. Mezi důvody uvádí obce neochotu pronajímat fyzickou infrastrukturu namísto služeb, požadavky na propojení nemocnic a jiné příklady. Zjevně se nechystají omezovat použití pro podnikání obcí.
Při porovnání záměru dotace pro operátory (MPO má získat cca 2,7 mld. Kč na aktivity jako bílé lokality, backhaul a vouchery) jde o velký nepoměr hrozící duplikací sítí v oblastech, kde již sítě jsou. Situaci budeme sledovat a případně intervenovat u Evropské komise.
Počítáme začátkem roku 2020 s vyhlášením další, poslední výzvy z OP PIK na dotované přípojky. Na dobré cestě je uznatelnost pásma 60 GHz pro dotovanou infrastrukturu. Všechny přípojky budou muset být dimenzovány na 100 Mbit/s kapacitu.
Kateřina Dlouhá, Tereza Rychtaříková
Po uzavření dohody s většinou kolektivních správců neprobíhají žádná jednání. Probíhá běžná komunikace s autorskými svazy, popsaná na extranetu. Pokud někdo nezaznamenal zveřejnění smluv, odkaz je zde.
V lednu otevírá jednání PPS Přetáčení reklam kvůli avizovanéme deathline PRIMA FTV.
Po konzultaci se členy jsem odeslali dopis Nevyvážená informační kampaň k přechodu na nový vysílací standard DVB-T2.
Z tiskové zprávy: Výbor nezávislého ICT průmyslu (VNICTP) se koncem listopadu obrátil na ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka ve věci nevyvážené informační kampaně k přechodu na nový vysílací standard DBT-T2. VNICTP se dlouhodobě zabývá problematikou uvolnění kmitočtového pásma 700 MHz i přechodu na nový standard pozemního televizního vysílání. Zaregistroval tedy i to, že Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) spustilo celoplošnou informační kampaň k přechodu na nový vysílací standard DVB-T2. MPO se tak přidalo k operátorům (České Radiokomunikace, Digital Broadcasting) a k České televizi. Tyto subjekty už diváky na přechod DVB-T2 připravují řadu měsíců.
Podle VNICTP je informační kampaň samozřejmě potřebná, informace v ní obsažené by ale měly být neutrální a neměly by upřednostňovat některou z platforem pro šíření televizního vysílání před druhou nebo o existenci jiných řešení a platforem neinformovat vůbec. To je podle VNICTP obzvlášť důležité u kampaně, která je zcela hrazena ze státního rozpočtu, potažmo z peněz daňových poplatníků. Zmíněná kampaň ale zřetelně vyznívá tak, že neexistuje žádné jiné řešení pro příjem televizního vysílání než pozemní televizní vysílání/příjem.
Veškeré kanály kampaně (webový portál, televizí spoty a další) by měly veřejnost informovat komplexně a nebudit ve spotřebiteli dojem, že vypnutím DVB-T vysílání vzniká nezbytná nutnost zakoupit nový set-top-box. Veřejnost by se prostřednictvím kampaně měla dozvědět i o alternativních způsobech, jako je platforma IPTV, kabelová či satelitní televize, případně kvalitní HD příjem. Zavádějící informační kampaní dochází podle Výboru ke klamání spotřebitele.
28.11.2019 VNICTP získal na svůj podnět stanovisko ČTÚ, týkající se změn v §63 ZEK. Jde o ustanovení k možnosti výpovědi ze smluvního závazku za 1/20 hodnoty závazku. VNICTP se zde opíral o článek 105 ECCC.
ČTÚ potvrdil že náklady na zavedení pevné sítě právně stojí VEDLE ceny za poskytovanou službu elektronických komunikacích (která je předmětem smlouvy o poskytování služby elektronických komunikací) a lze tedy uzavřít samostatné ujednání o úhradě této ceny /nákladů či jejím splácení bez vazby na § 63 odst. 1 písm. p) bod 1 zákona o elektronických komunikacích (tisk 139).
V listopadu 2019 proběhla konzultace BEREC na téma geografické sběry dat. Prostřednictvím ECTA asociace jsme akcentovali nutnost omezení rozsáhlosti a nákladů sběru dat ze strany operátorů. https://berec.europa.eu/eng/news_consultations/Closed_Public_Consultations/2019/6296-public-consultation-on-the-draft-berec-guidelines-on-geographical-surveys-of-network-deployments
Mapování dle BEREC bude závazné pro všechny státy EU, tedy jednotné pro všechny operátory. Přesto (anebo právě proto) probíhá podobná diskuze i na národní úrovni. Existuje tlak neuznávat jako FTTH přípojky takové linky, které mají v distribuční cestě jinou nežli optickou technologii. To by velmi komplikovalo sběr dat, vypracováváme příkladovou studii.
V listopadu 2019 byl do meziresortního připomínkového řízení vložen nový Stavební zákon a jeho doprovodný změnový zákon. https://www.komora.cz/legislation/154-19-navrh-stavebniho-zakona/
Text podrobně analyzujeme, aktivně se budeme účastnit meziresortního připomínkového řízení.
Pro výstavbu čehokoliv není dobrá zpráva, jaký tlak je vyvíjen na urychlení zavedení nové stavební kodifikace. Zákon je (podle teorie práva) vlastně učebnicovým příkladem práva přirozeného, odklání se od právního pozitivismu minulé normy. To však znamená, že procesní a hmotné detaily budou muset být řešeny v podzákonných předpisech.
V několika bodech – připomínky ještě nejsou hotové:
1. Definice veřejného zájmu chybí, veřejný zájem má posuzovat úředník SU.
2. SEK chybí v definici staveb.
3. Změnový zákon ruší §15 zákona 194/2017Sb, tedy ustanovení „fyzická infrastruktura uvnitř budov“ má být přemístěna do podzákonného předpisu. To nám vadí.
4. V přílohách s definicemi chybí celá řada našich staveb
5. V drobných stavbách chybí stožáry do 8 metrů – zásadní
6. Definice modernizace, definice chráničky jako stavby etc.
7. Není popis předávání drobných staveb do užívání
8. Špatná terminologie celým zákonem
9. NSZ ruší možnost zřízení nadzemního vedení
10. Zvyšuje poplatky za (nyní ÚR) povolení záměru jednoduché stavby z 1000 CZK na 10 000 CZK.
Dalších detailů se v popisu zdržím, budou v seznamu připomínek v Extranetu VNICTP.
Zákon 416/2009 Sb. prošel do Sněmovny, Vláda jej konečně posunula legislativcům. Analyzujeme text, v lednu předložíme změnové návrhy.
V listopadu 2019 stále probíhala diskuze s IPR Praha k 6. návrhu revize ČSN 73 6005 Prostorové uspořádání vedení technického vybavení. Návrhy IPR týkající se zeleně se stále vrací různými cestami, stále provádíme konzultace s různými subjekty.
2.12. 2019 proběhla výroční schůzka mezi zástupci Evropské komise (DG Regio) a zástupci telekom sektoru v ČR. Zástupci komise primárně
zajímal náš postoj k publikovanému reportu 2019 DESI Report (https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/2019-desi-report-electronic-communications-markets-overview-member-state-telecom-chapters).
Za naši asociaci jsme prezentovali názor akcentující význam mimodotačních opatření (Akční plán 2.0, nový stavební zákon), nutnost
dosažení situace kdy bude existovat funkční velkoobchodní nabídka mobilních služeb, podporu ČTÚ v oblasti vytvoření nového mobilního relevantního trhu aj. Na požadavek připravení dokumentu "best practices, benchmarky" v oblasti výstavby v rámci celé EU (což by nám pomohlo při požadavcích na změny lokálních předpisů) jsou k tomuto zástupci EK zdrženliví z důvodu obavy "zásahu" do politické lokální suverenity.
Děkujeme Vám za Vaši důvěru a za Vaše podněty a reakce. Přejeme Vám hodně úspěchů ve Vašem podnikání.
Za VNICTP z.s. Jakub Rejzek, prezident spolku