Přehled činnosti VNICTP za měsíc červenec 2019, interní dokument VNICTP z.s.

Nedotační podpora

Jakub Rejzek, Martin Dvořák

Pracovní skupina se zabývala především problémy v legislativě a podlegislativních předpisech. Na požádání Středočeského kraje jsme ale také vypracovali analýzu pro podporu rozvoje internetové infrastruktury ve venkovských oblastech.

Legislativa:

SEK podél pozemních komunikací: Proběhla schůzka mezi sekcemi telekomunikací a energetiků, za účasti pana poslance Martina Kupky. Měla za účel připravit návrh Poslaneckého návrhu, který odblokuje možnost pokládat sítě SEK (Sítě elektronických komunikací) podél pozemních komunikací. Původní návrh pana poslance byl torpédovaný ze strany některých síťových odvětví. Jejich obavy se týkali především změn ve způsobech kalkulace Věcných břemen. Návrh je stále v procesu konzultací mezi síťovými odvětvími. Očekáváme podání návrhu do stále zablokované (MD stáhlo novelu) 416/2009Sb.

Norma ČSN 73 60005: Norma Prostorové uspořádání sítí technického vybavení je stále zablokovaná nároky IPR změnit principy uspořádání sítí v Praze. Protože MPO není schopné dva roky tento problém vyřešit, uskutečnili jsme schůzku u pana náměstka Očka. Zde reakce a zápis z jednání.

Připravili seznam argumentů, které máme použít proti návrhům ingerence IPR do celostátní stavební standardizace.

K historii aktualizace normy. Sektor elektronických komunikací ve společném úsilí s MPO požadoval (od roku 2016) aktualizací normy přiblížit sítě elektronických komunikací (SEK) k některým vybraným inženýrským sítím. Znamenalo to provést jednoduchou změnu, a to oddělit optické vedení od metalického současně se stanovením spíše symbolického odstupu toho dielektrického vedení od jiných sítí, například NN. Debatou mezi různými síťovými odvětvími vycházeli najevo další potřeby aktualizací, týkajících se především jiných infrastruktur nežli SEK. Až do 4. varianty debata probíhala rychle a věcně, což ostatně odpovídalo záměrům síťařů, odstranit některé obsoletní bariéry výstavby.

SEK indikují významnou potřebu pro usnadnění výstavby, aktualizaci normy Prostorové uspořádání sítí technického vybavení, protože není zkrátka možné umístit sítě elektronických komunikací, protože při dodržení stávajících se do dotčených pozemků často nevejdou.

Institut pražského rozvoje svým vstupem do probíhající aktualizace technické normy v roce 2017 (sic!) blokuje účinná opatření pro urychlení tolik potřební síťové infrastruktury. Přitom jde o příspěvkovou organizaci Hl. m. Prahy., nikoliv orgán státní správy.

IPR ve svém 5. návrhu znění podřizuje výstavbu technické infrastruktury přednostnímu právu na zeleň. Zcela potlačuje potřeby rozvoje technické infrastruktury, a to na celém území České republiky, tedy i v obcích rozkládajících se na venkově, obklopené bujnou vegetací.

Návrh IPR není ani v souladu s dalšími právními a technickými normami. Svým obsahem zasahuje do dalších norem, například:

- ČSN 839011 Technologie vegetačních úprav v krajině - Práce s půdou,

- ČSN 839021 Technologie vegetačních úprav v krajině - Rostliny a jejich výsadba,

- ČSN 839031 Technologie vegetačních úprav v krajině - Trávníky a jejich zakládání

Navrhované články 3.29 a 3.32 nejsou ani předmětem dotčené normy.

Jsme toho názoru, že není možné najít kompromisní návrh znění normy. Institut pražského rozvoje má dostatečné možnosti upravit specifické podmínky výstavby v Praze, například v Pražských stavebních předpisech. Debata k jim navrhovaným úpravám se má odehrávat nad předpisy, které se dotýkají působnosti IPR.

Dovolte mi prosím osobní poznámku. Pokud mají zástupci mimopražských obcí a regionů výhrady k pragocentrismu, toto je reálný příklad takového nešvaru. IPR musí vnímat Prahu pouze jako část naší země, a nepodřizovat stavební předpisy celé země specifickým potřebám hlavního města. A změna Pražských stavebních předpisů je politikum, které by zřejmě nemělo šanci projít přes Radu města.

Dotační podpora

Martin Dvořák, Jakub Rejzek

Nejvýznamnější informace u dotační pracovní skupiny je rozhodnutí MPO o spuštění 3. kola dotací na NGA přípojky.

MPO oznámilo, že do konce roku plánuje vyhlásit ještě jednu výzvu z OP PIK v tomto kohezním období.
Je to reakce na zájem o čerpání z druhé výzvy. Jednu miliardu dotací ovšem operátoři požadují pro pokrytí 10 000 adresných míst, zbytek z více nežli 84 000 adresných míst zůstává nepokrytý. Předpokládá se použití dat z mapování z roku 2018. Před vyhlášením bude veřejná konzultace. MPO tentuje ověřovat některé deklarace o pokrytí oblastí. Tříleté výhledy se odevzdávali právě před třemi roky. V místech, kde je deklarovaná výstavba a nepřibyla ani přípojka může MPO požadovat bližší podrobnosti k projektu. Případně může místě odbarvit na bílo.

Pokračuje záměr směrovat dotace do přípojných sítí (backhaulů) na úrovní municipalit (připojení obcí). MPO uvolnilo poslední verzi dotazníku, který bude rozesílat podnikatelům a neveřejným sítím, které mohou odpovídat dobrovolně. MPO vyhovělo našim připomínkám a dotazníky značně zjednodušilo. V finální verzi se ještě uplatnil připomínky CETIN.

Prosím veďte v patrnosti nutnost vyplnit tyto dotazníky, v první fázi poslouží k vytvoření další strategie NPRSNG, podle které se bude odvíjet podpora. A rádi bychom docílili reálných benefitů pro naše členy.

Data jsou sbírána o obcích pod 5 000 obyvatel.

Kolektivní správa

PS Kolektivní správa autorských práv: Kateřina Dlouhá, Tereza Rychtaříková

V průběhu července pokračovala jednání mezi jednotlivými kolektivními správci (OSA, INTERGRAM, DILIA, OOA-S, OAZA) a Telco asociacemi zastoupenými Hospodářskou komorou ČR. Konečné dohody ohledně výše sazeb autorských odměn pro rok 2019 zatím nebylo dosaženo.

VNICTP zaslal Ministerstvu kultury ČR vyjádření k rozkladu kolektivního správce INTERGRAM v řízení o vydání předchozího souhlasu Ministerstva kultury ČR se zvýšením sazeb odměn pro rok 2019 oproti jejich předchozí výši o více než míru inflace. INTERGRAM napadl předchozí rozhodnutí Ministerstva kultury ve výroku, kterým nedošlo k vyslovení souhlasu se zvýšením sazeb odměn pro N – Divadelní představení, uvedených v návrhu Sazebníku odměn INTERGRAM 2019 pro veřejné produkce a Sazby 2 – Televizní vysílání, uvedených v návrhu Sazebníku odměn INTERGRAM 2019 pro vysílání a jiné užití. VNICTP ve svém vyjádření vyslovil názor, že napadený výrok, tedy nesouhlas se zvýšením dotčených sazeb, je plně v souladu s autorským zákonem.

Výstavba NGA
EU regulace a velkoobchodní přístup

Regulace a velkoobchodní přístup: Martin Dvořák, Jakub Rejzek

ČTÚ - aukce 5G frekvencí

Koncem srpna ČTÚ uzavřelo příjem připomínek k návrhu textu Vyhlášení výběrového řízení za účelem udělení práv k využívání rádiových kmitočtů pro zajištění sítí elektronických komunikací v kmitočtových pásmech 700 MHz a 3400-3600 MHz.

VNICTP byl jedním ze subjektů podávajících připomínky, soustředili jsme se na nutnost posílení smysluplného závazku velkoobchodní nabídky.

https://www.ctu.cz/aukce-700/verejna-konzultace

Předseda ČTÚ tento proces také komentoval zde:

https://www.lupa.cz/clanky/kmitocty-jaromira-novaka-pripominky-k-aukci-5...

ČTÚ regulace trhu mobilních služeb

Evropská komise zaslala svou reakci na návrh ČTÚ vymezit nové relevantní trhy mobilních služeb z důvodu tržního selhání. ČTÚ vnímá vyjádření spíše pozitivně (nedošlo k odmítnutí snahy o regulaci), plánuje pokračovat v procesu vedoucím k napravení nefunkčního podnikatelského prostředí formou analýzy trhu a nápravných opatření.

Za VNICTP plánujeme ČTÚ podporovat v argumentaci proti EK, nesouhlasíme s formálním pohledem EK na indikátory správné funkce trhu (numerický počet operátorů, nezájem o propojenost velkých virtuálů s infrastrukturními operátory aj.).

https://www.ctu.cz/trh-mobilnich-sluzeb/3k-test

https://www.lupa.cz/clanky/virtualu-mate-dost-tak-proc-chcete-regulovat-...

Ve věci sdílení sítí mezi T-mobile a O2 CZ/CETIN se vyjádřila EK, zatím předběžně.

po téměř třech letech šetření, vydala prohlášení o námitkách ohledně dohody o sdílení sítě mezi O2 CZ / CETIN a T-Mobile CZ. Sdílení mezi těmito dvěma operátory začalo v roce 2011 a postupně se rozšířilo o všechny generace mobilních technologií (2G, 3G, 4G).

Aktuálním rozhodnutím Komise představuje důležité zjištění, pokud jde o nepříznivý dopad na hospodářskou soutěž, inovace a výhody pro spotřebitele na českém mobilním trhu, necelé tři týdny poté, co byl vyslán sice také předběžný, ale nikoliv pozitivní signál českému regulačnímu orgánu elektronických komunikací (ČTÚ) k zavedení regulace trh mobilního přístupu ve snaze posílit konkurenci.

Při odůvodnění svých námitek Komise konkrétně zdůrazňuje relevantní trh. Společně s třetím MNO, Vodafone CZ, strany dohody o sdílení již v roce 2017 kontrolovaly téměř 96% maloobchodního trhu. Kromě toho představuje 75% odběratelů, což představuje největší část trhu. Současně růst mezi MVNO stagnoval a český regulátor uznal, že MVNO čelí jak konkurenčnímu páku, tak svým příležitostem pro růst.

Ačkoliv tedy Komise v červenci vyjádřila opatrný nesouhlas s argumentací ČTÚ o splnění 3K testu pro trh s mobilním přístupem v České republice, dnešní prohlášení může českému regulačnímu orgánu skutečně nabídnout jistotu při provádění protisoutěžních opatření. Oficiální tiskovou zprávu najdete v příloze na odkaze zde.

Jak jsme již uvedli, ČTÚ vidí v opatrném nesouhlasu Komise také naznačení nutné cesty pro úspěch v dalších pokusech zavést přímou cenovou regulaci.

Ostatní aktivity VNICTP

Děkujeme Vám za Vaši důvěru a za Vaše podněty a reakce. Přejeme Vám hodně úspěchů ve Vašem podnikání.

Za VNICTP z.s. Jakub Rejzek, prezident spolku

Zbytek článku je pouze pro členy. Už jste členem? Přihlásit se

Novinky z ICT ve vašem dosahu.
Staňte se členem a nic vám neunikne!

Budete mít přístup k veškerému obsahu na této stránce.

Staňte se členem Členství je možné kdykoliv zrušit.