Přehled činnosti VNICTP za měsíc březen 2019, interní dokument VNICTP

Nedotační podpora

PS Nedotační podpora: Jakub Rejzek, Martin Dvořák

Novela ZEK:

Návrh změny zákona 127/2005Sb., ZEK, který v rychlosti a mimo veškeré obvyklé procesy navrhla vláda Andreje Babiše, do jisté míry kopíruje navrhovaná opatření Evropského kodexu elektronických komunikací, které je však teprve připravováno do standardního legislativního procesu. Nejbližší schůzka je 16.4., za nás bude přítomen Martin Dvořák a František Smejkal.

Pro operátory to znamená, že budou dvě novely ZEK, se kterými se budeme muset vyrovnat. První návrh ale v fakticky ruší vymahatelnost závazku při poskytování služeb elektronických komunikací pro spotřebitele a malé podniky (mikropodniky).

Na to jsme reagovali sestavením návrhu poslaneckého pozměňovacího návrhu, který se odvolává právě na znění ECCC, (EU) 2018/1972, a nahrazuje závazky splátkovým kalendářem nákladů na zavedení přípojky pevné sítě.

Pro členy VNICTP zveřejňujeme návrh znění Poslaneckého návrhu tak, jak jej vypracovalo naše právní oddělení.

Návrh do novely ZEK bychom doporučili upravit právě takto, protože faktický zákaz úvazků by poškodil spotřebitele v případě pevné služby. Zde zavádíme v souladu s ECC kodexem, článkem 5, splátkový kalendář podle zvláštní smlouvy, na náklady zavedení sítě elektronických komunikací.

Článek 105 ECCC

Délka trvání smluv a jejich ukončování

1. Členské státy zajistí, aby podmínky a postupy ukončování smluv neodrazovaly od změny poskytovatele služeb a aby smlouvy uzavírané mezi spotřebiteli a poskytovateli veřejně dostupných služeb elektronických komunikací, jiných než interpersonálních komunikačních služeb nezávislých na číslech a přenosových služeb používaných pro poskytování služeb komunikace mezi stroji, nestanovily smluvní období přesahující 24 měsíců. Členské státy mohou přijmout nebo ponechat v platnosti ustanovení, která nařizují kratší maximální délku trvání smluvních závazků.

Tento odstavec se nepoužije na dobu délky trvání smluv o splátkách, kde spotřebitel ve zvláštní smlouvě souhlasil se splátkovými platbami výhradně za zavedení fyzického připojení, zejména k sítím pro připojení s velmi vysokou kapacitou. Splátkové smlouvy o zavedení fyzického připojení nezahrnují koncová zařízení, jako jsou routery a modemy, a nesmí bránit spotřebitelům ve výkonu jejich práv na základě tohoto článku.

Návrh Vlády doplňuje ještě návrh Pirátů, v podstatě totožný, a návrh TOP09. Tento návrh zavádí výpovědní dobu 7 dní namísto 30. Hospodářský Výbor přijal naši argumentaci a tento návrh TOP09 nepodpoří. Přehled je zde.

Lobbying v této novele je extrémně obtížný. V diskuzi pro ECC kodex a jeho transpozici to je jiné. Probíhají pracovní setkání asociací, ČTÚ a asociací nad transpozicí EECC kodexu. Hlavní připomínkování se čeká v meziresortu (7.měsíc), i když MPO bylo motivováno zapracovávat naše zásadní připomínky již během pracovních setkání.

Vzhledem k tomu, že většina článků evropské směrnice je velmi obecných, apelujeme na členy VNICTP aby případně identifikovali oblasti v denní praxi podnikatele v el. komunikacích, která bychom chtěli změnit a následně při jednáních s MPO můžeme tyto problémy promítnout do odpovídajících článků a paragrafů příslušných zákonů.

Zatím identifikujeme tyto okruhy:

1. Spolky (zavedení povinností jako pro podnikatele)
2. Usnadnění výstavby identifikované v novém Akčním plánu 2.0, některé body
3. Možné snížení ceny služebností a další body, mířící na novela zákona 194/2017 Sb. a možná další legislativy.

Z pohledu ZEK máme nastavení spíše reaktivní, očekáváme útočné návrhy velkých operátorů. Již se to ukazuje v diskuzích.

Pro významné zlepšení naší pozice jsme prostřednictvím ČTÚ a ECTA uplatnili připomínky k dokumentu BEREC Guidelines on Very High Capacity Networks - Key elements of possible ecta response to pre-consultation.

Zejména považujeme za významné, že naše připomínky k zavedení sledované kategorie, FTTW, tedy sítí s velmi vysokou kapacitou, akceptovala i ECTA a bude je prosazovat u BEREC. Zde dokument k prostudování.

ČTÚ naše připomínky také předal. Zajistili jsme i Lotyšské připomínky. Proč je BEREC důležitý? Související nařízení k ECCC zřizuje BEREC jako evropský regulační úřad. Je to tedy Evropský telekomunikační úřad, s dopadem na možnosti tuzemského regulátora.

Digitálně technické mapy:
MPO pracuje na osvětě záměru hlavně směrem ke krajům, probíhá proces definice formátu dat. MPO plánuje vyhlásit výzvu již toto září/podzim pro krajské úřady na tvorbu DTM. Vývoj můžete sledovat na tomto odkaze.

Souvisí to s digitalizací stavebního řízení, ale je zde možné nebezpečí pro majitele infrastruktury v podobě vynucených nákladů.

Využití veřejné fyzické infrastruktury v době udržitelnosti dotačního projektu.

V březnovém čísle časopisu Priorita došlo k uveřejnění textu MPO "Možnost vstupu sítí elektronických komunikací do stav. projektů financovaných z veřejných prostředků". Toto by dle názoru MPO mělo podpořit podnikatele v
el. komunikacích, v situacích kdy obce nechtějí povolovat přípolože do staveb financovaných z EU/veř. prostředků pro jiný účel (jednalo se o jeden z bodů Akčního plánu). Požadujeme zveřejnění tohoto textu mezi metodickými poučkami MMR.

Dalším tématem pro PS Nedotační podpora pro březen a duben jsou překážky ukládáíní do komunikací.

Zde odkaz na sdílenou složku, popis řešeného problému a heslovitý zápis z jednání PS Nedotační podpora VNICTP.

problém: zakázaná podélná pokládka k pozemním komunikacím

Identifikace problému v legislativní oblasti: 13/1997Sb. Zákon o pozemních komunikacích §36 odst. 2 a 3, případně rešerže dalších změn.

(2) Energetická, telekomunikační, vodovodní, kanalizační a jiná vedení, zařízení pro rozvod tepla a topných plynů (dále jen "vedení"), s výjimkou vedení tramvajových a trolejbusových drah, pokud nejsou zřizována pro potřeby dálnice, silnice nebo místní komunikace, nesmějí být podélně umísťována v jejich tělese a na silničních pomocných pozemcích, pokud v dalších ustanoveních není stanoveno jinak.

(3) Není-li možno umístit bez neúměrných nákladů vedení mimo silniční pozemek, lze povolit jako zvláštní užívání dálnice, silnice nebo místní komunikace podélné umístění tohoto vedení do silničního pomocného pozemku, do středního dělicího pásu nebo na mosty a mostní objekty dotčené pozemní komunikace. Pokud zvláštní předpis16) nestanoví jinak, uzavře vlastník dotčené pozemní komunikace na základě vydaného povolení ke zvláštnímu užívání s vlastníkem vedení smlouvu o zřízení věcného břemene k pozemní komunikaci za jednorázovou úhradu. Nedojde-li k dohodě, rozhodne o zřízení věcného břemene a výši úhrady soud.

Martin Tuzar a Martin Cach laskavě připraví návrh legislativní změny, které provedeme poslaneckou iniciativou. Termín se musí podřídit jednání při novele zákona ve Sněmovně:

Momentálně probíhá novela Zákona 13/1997Sb. Zde odkaz na sněmovní tisk týkající se probíhající změny Zákona o pozemních komunikací.

http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&t=409 , jehož projednávání v hospodářském výboru bylo přerušeno po odsouhlasení následujícího postupu:

  • pozměňovací návrhy předat na hospodářský výbor do pondělí 6. května 2019;

  • tabulkový materiál se zapracovanými pozměňovacími návrhy předá Ministerstvo dopravy zpět na hospodářský výbor do pondělí 13. května 2019;

  • projednávání na schůzi hospodářského výboru ve středu 15. května 2019.

Platforma odborné veřejnosti při HK ČR souhlasila a chce předat změnový návrh, aby jej mohla podpořit. Návrh tedy odevzdáváme jako sektor.

Akční plán: do bodu 2.1. bude zařazeno souvětí identifikující problém. Má ovšem charakter podpůrný, vedoucí k odstranění až případných návazných problémů (normy, TNI), neboť legislativní opatření v zákoně 13/1997Sb. musí být provedeno ve Sněmovně kvůli probíhající novele. Již provedeno.

Dotační podpora

PS Dotační podpora: Martin Dvořák, Jakub Rejzek.

PS Dotační podpora: Martin Dvořák, Jakub Rejzek.

NPRSNG pro gigabitové sítě:

Příprava nové Národní strategie rozvoje sítí nové generace (NPRSNG).

V rámci přípravy verze 2.0 plánu MPO v druhé polovině března připravilo široké zadání na výběr dodavatele marketingového průzkumu stavu poptávky a nabídky vysokorychlostního internetu. Tato analýza, pokud bude správně provedena může pomoci, může pomoci zajistit kvalitnější a realističtější přístup k budoucí státní podpoře výstavby sítí. Strategie určí mimo jiné způsob čerpání dotačních prostředků a jejich umístění v sítích. Naše snaha je poukázat na nedostatky v počtu malých páteřních magistrál (backhaul) do obcí s malým počtem obyvatel.

Vouchery
Stále probíhá jednání nad přípravou programu spotřebitelské podpory rychlých sítí. MPO plánuje inspirovat se hlavně řeckým modelem, ale v rozporu s tímto modelem, z důvodu ulehčení si práce, chce nechat proces přidělování na
krajích.
Bodově:
- je uvažována forma jako "kotlíkové dotace" přes krajské úřady
- 11.4. MPO provede jednání s asociací krajů a seznámí je s jejich rolí v administrování dotace
- kolem prázdnin MPO plánuje notifikaci EK (následně cca 1 rok na schválení Bruselem). Notifikace vnáší do věci možnost časového posunu i na rok 2020. To je změna oproti původním plánům na rok 2019.

Projekt je v úvodní fázi úvah, není jasný objem finančních prostředků, pracují na přípravě benchmarků (zřizovací poplatek, měsíční ceny)
Služby budou zřizovány v černých a šedých místech, částečná úhrada měsíčních poplatků spotřebitelem.
Hrubá představa cca 15.000-20.000 na spotřebitele/voucher.

Kombinace formulářů ATR 182 a 183 ukáže, která disponibilní přípojka již byla aktivní. Pro takové přípojky bude nutné zdůvodnit náklady.

Kolektivní správa

PS Kolektivní správa: Tereza Rychtaříková, Kateřina Dlouhá.

VNICTP podal rozklad proti rozhodnutí Ministerstva kultury ČR ve věci žádosti kolektivního správce OSA o vydání předchozího souhlasu se zvýšením sazeb autorských odměn pro rok 2019 oproti jejich předchozí výši o více než míru inflace. VNICTP navrhl ministru kultury, jako orgánu příslušnému rozhodnout o rozkladu, aby rozhodnutí Ministerstva kultury zrušil a věc vrátil k novému projednání.

VNICTP dále obdržel žádost o zprostředkování sjednání sazebníku autorských odměn pro rok 2019 mezi kolektivním správcem INTERGRAM a VNICTP od JUDr. Filipa Gantnera. Vzhledem k tomu, že v téže věci bylo již zahájeno řízení před jiným prostředníkem (VNICTP oslovil v prosinci 2018 JUDr. Tomáše Dobřichovského, Ph.D.), připravuje VNICTP reakci, ve které by vyjádřil nesouhlas s ustanovením JUDr. Filipa Gantnera jako prostředníka.

PPS Přetáčení reklam:

Schůzka IPTV Platforem vyzve FTV Prima k dalšímu jednání za účasti HK ČR. Po schůzce 26.3. je konsenzus, že musíme stanovit cílovou podobu produktu sami, a FTV Prima jej předat k technickým jednáním. Produkt má umožnit Time shift, ale znemožnit přeskakovat reklamní obsah.

Výstavba NGA
EU regulace a velkoobchodní přístup
Ostatní aktivity VNICTP

Děkujeme Vám za vaši důvěru a za Vaše podněty a reakce. Přejeme Vám hodně úspěchů ve Vašem podnikání.

Za celý kolektiv VNICPT z.s.

Jakub Rejzek, prezident spolku

Zbytek článku je pouze pro členy. Už jste členem? Přihlásit se

Novinky z ICT ve vašem dosahu.
Staňte se členem a nic vám neunikne!

Budete mít přístup k veškerému obsahu na této stránce.

Staňte se členem Členství je možné kdykoliv zrušit.