Přehled činností VNICTP za měsíc srpen 2018; interní dokument VNICTP z.s.

Dovolte prosím, abych Vám i zde připomněl termín Valné hromady, která se uskuteční 15. října 2018 od 11:00 v zasedací místnosti společnosti Dial Telecom, na adrese Corso Karlín, Křižíkova 36a/237, 186 00 Praha 8.

Nedotační podpora

PS Nedotační podpora, Jakub Rejzek

V srpnu byla běžná práce PS Nedotační podpora poněkud potlačená, naší agendu velmi ovlivňuje spíše hybridní téma s PS Dotační podpora, a to sice nově vznikající teze aktualizovaného Národního plánu rozvoje sítí nové generace. Ten je nutný, vzhledem k blížící mu se konci kohezního období, kdy po roce 2020+ bude EU chtít uplatňovat cíle EU Gigabit society.

Cíle jsou z pohledu domácností 100Mbps+, pro každou domácnost. To bylo naznačené i minulé strategii, uvádí to i NPRSNG, ale i DigiČesko 2.0.

Z pohledu některých ve státní správě je však rozhodující podmínka EU GS těchto 100Mbps+ rozšířit pouhou výměnou aktivních prvků na 1Gbps. Je zjevným záměrem některých úředníků revidovat mapu penetrace ČR VRI přípojkami. Při uplatnění tohoto pravidla by přípojkami hodnými ochrany zůstaly pouze některé, čistě optické sítě, a mapa republiky by výrazně zbělela.

Je třeba jednoznačně odmítnout takové kroky, ve kterých by se stala většina dnešních přípojek "nehodných" ochrany proti veřejným intervencím. Kromě dalších témat jsme se shodli na těchto bodech NPRSNG 2.0, které je nutné prosazovat:

1. Plán musí podporovat zejména komerční rozvoj výstavby a rozvoj NGA sítí s důrazem na investiční podmínky. Měl by podporovat rozvoj sítí zejména prostřednictvím podnikatelských subjektů v rámci běžných tržních podmínek. Proinvestiční prostředí by se mělo projevit v usnadnění výstavby, např. formou snížení cen služebností (zejména obce a subjekty s podílem státu) apod. Dotace jsou doplňkové řešení v případech a oblastech, kde je výstavba NGA sítí dlouhodobě komerčně nereálná.

2. Plán musí vycházet z verifikovaných dat o dostupnosti a o výhledu rozšiřování vysokorychlostních sítí. Plán bude obsahovat řádnou ekonomickou analýzu potřeb a cílů v rámci ČR, nabídkové a poptávkové strany.

3. Sítě naplňující cíle gigabitové společnosti musí být v Plánu definovány v souladu s jejich definicí v Kodexu (bude upřesněna pokyny BERECu a EK).

4. Plán musí důsledně sledovat zlepšení investičních podmínek – ceny služebností, usnadnění výstavby, postupný vznik jednotné mapové databáze bez navýšení administrativní zátěže, s využitím všech již dostupných informací o infrastruktuře a s praktickým využitím databáze pro výstavbu sítí.

5. Plán musí reflektovat, že k veškeré infrastruktuře vybudované s využitím dotačních a/nebo jiných veřejných zdrojů musí být zajištěn velkoobchodní přístup. Na nových sítích musí být aplikovatelné všechny dostupné obchodní a technické modely sdílení sítě. Snadné a pochopitelné musí být všechny podmínky velkoobchodní nabídky. Cíl je usnadnit otevírání sítí na fyzické infrastruktuře, pasivní infrastruktuře, na všech vrstvách modelu ISO/OSI, při zachování technologické neutrality.

6. Plán musí obsahovat opatření pro snižování ročních poplatků pro podnikatele za využívání kmitočtů ve všech využívaných i plánovaných kmitočtových pásmech bez ohledu na technologie a účel.

7. Plán musí zahrnovat také úpravu kroků pro rozvoj vysokokapacitních sítí směřujících k zavedení práva přístupu do budovy a k fyzické infrastruktuře budovy dle připravované TNI Výstavba fyzické infrastruktury uvnitř budov – TNI k ČSN 34 2300 ed. 2.

Text těchto bodů je jistě pochopitelný, ale přesto si dovolím více rozvést. Z textu není patrné (avšak je schváleným tématem VNICTP, MPO se k tématu přihlásilo), že je nutné zkoumat poptávku, a podle poptávky nastavit cíle. Jisté je, že podle prohlášení některých zástupců MPO je možné počítat s dalším miliardovým programem pro podporu výstavby NGA infrastruktury, toto však bude EU teprve řešit na zasedáních v roce 2019.

Forma podpory, ani její velikost tedy není příliš známá, a jistě budou svoji roli hrát i další strategie a analýzy. Například ve strategii rozvoje sítí 5G je zřejmá linka, ze které vyplývá neracionalita požadovat kabelové připojení v každé domácnosti, a naopak požaduje důraz na rozvoj páteřní infrastruktury (backhaul i backbone). S tím nelze nežli souhlasit.

Proto jsem požádali MPO o takový postup ještě v tomto kohezním období.

V dalších, nyní již čistě nedotačních tématech.

Došlo k novele Zákona o urychlení výstavby 416/2009Sb. Nové znění přidává nová ustanovení o řízení s účastí více osob, a upravuje termíny v řízení.

Zvláštní zřetel berte na §2i.

Chystá se další novela tohoto zákona. VNICTP předkládá návrh na povinnost vložení pasivní infrastruktury (HDPE trubiček) pro každou novou, či zásadním způsobem rekonstruovanou liniovou stavbu v majetku státu (i spravovanou nestátní organizací, jako jsou krajké SUS). Paragrafované znění s odůvodněním připravuje AK Šrubař.

Pracovní skupině při MPO předložila jiný návrh skupina právníků CETIN, T-mobile, k přípoložím. Bohužel neprošel diskuzí (časová tíseň), tak uvidíme, jak se bude návrh k povinné akceptaci přípoloží vyvíjet. Prosím o Vaše případné reakce na jakub.rejzek@vnictp.cz. Vyvolávám sezení PS Nedotace na MPO.

Odpisy: řešíme benchmark s ECTA, počítáme říjnu s dopisem na MPO s otevřením legislativního procesu.

Spektrum:

dobrá zpráva a potom ještě lepší zpráva. Jako novopečený člen PS CEPT ECC SE19 pro regulaci pevné služby jsem se zúčastnil schůzky ve Vídni.

Byl schválený (SE19 je technická skupina) návrh neprovádět studii kompatibility provozu pevné služby (ETSI EN 302 217) a MGWS (ETSI EN 302 567), protože data získaná měřením v dřívějších regulatorních podmínkách naznačují nízkou pravděpodobnost ovlinění provozu díky podmínkám propagace v tomto pásmu. Pracovní skupina podpořila i při těchto podmínkách navýšení výkonu na +55dBm e.i.r.p, přičemž je stanovený minimální výkon do antény na +27dBm. Tí bude umožněná i izotropní anténa (teoreticky).

Další dobrou zprávou je hladký průběh technickou skupinou, změnit šíře kanálů v licencovaných pásmech 11-42 GHz na násobky 55/56 MHz. Tedy v budoucnosti je reálné provozovat šíře pásma 56/112/224MHz. To přepočtem přes palec znamená při XPIC 224 MHz kapacitu 4000 Mbps. Při zachování dnešního nařízení Vlády o způsobu výpočtu výše poplatku za individuální oprávnění nebude za větší šiří pásma vyšší poplatek. PPS Spektrum se tímto teprve začne zabývat.

Legislativa:

kromě výše zmíněných návrhů jsme sebrali celou řadu podnětů pro návrhy legislativních změn. Proběhla schůzka s odborníky na stavební procesy v SITELu, vzniká zadání, které po diskuzi ve VNICTP posuneme na MPO. Časový rámec do konce září.

Normy:

Odmítnuli jsme kompletně celý návrh ČSN 73 6005, Prostorová norma, tedy 5. verzi dodanou IPR. Meritem jejich návrhu byly koridory pro zelené pásy, s přesným popisem možného průběhu inženýrských sítí. O žádné nové technologie, například kořenobalové kontejnery se nejednalo. Institut plánování a rozvoje Prahy navrhul pro celorepublikovou normu svoji představu městské zeleně. K tomu jsme postavili zásadní připomínku a požadujeme návrat ke 4. variantě.

Dotační podpora
Kolektivní správa

PS Kolektivní správa, Tereza Rychtaříková

Dne 4.9. proběhla další schůzka PS Kolektivní správa.

V rámci dalšího postupu byly dohodnuty následující nejbližší kroky:

1) Zaslání stížnosti na jednání kolektivních správců na Ministerstvo kultury – za HK i za jednotlivé asociace - odeslali jsme je.

2) Námitky proti návrhům ceníků zaslaných kolektivními správci – za HK i jednotlivé asociace - ceníky jsme obdrželi, PS Kolektivní správa s nimi pracuje.

Pro případné dotazy či připomínky prosím kontaktujte také Katerina.Dlouha@upc.cz, Frantisek.Smejkal@upc.cz

Deadline pro zaslání stížností i námitek byl stanoven na 17.9.2018.

Výstavba NGA
EU regulace a velkoobchodní přístup

PS Regulace, Martin Dvořák

Čekáme na materiály k odpisům od ECTA.

EU:

Došlo k potvrzení nápravných opatření v případu Orange Polsko (potlačování konkurence v oblasti broadbandového připojení)

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=204385&pageIndex=0&doclang=EN&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=832699

https://www.ectaportal.com/news/ecta-press-releases/833-ecta-intervention-before-cjeu-helps-avoid-negative-precedent-of-investment-exonerating-abuse

Běží konzultace Evropské komise ohledně hodnoty WACC, ECTA připravuje svou odpověď během srpna a září 2018. Podkladem pro EK je níže uvedená studie:

https://berec.europa.eu/eng/document_register/subject_matter/berec/reports/7316-berec-report-regulatory-accounting-in-practice-2017

2.8.2018 publikovala EK notifikaci holandského regulátora ohledně návrhu analýzy velkoprodejního trhu fixního přístupu s následnými opatřeními (WFA). Problematickým se jeví řada věcí. Nová definice trhu (pasivní + aktivní produkty), zřejmě první určení společné dominance, rozdílná nápravná opatření.

Google translate verze:

https://translate.google.com/translate?sl=nl&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.acm.nl%2Fnl%2Fpublicaties%2Fnotificatie-bij-europese-commissie-van-marktanalysebesluit-toegang-tot-vaste-telecomnetwerken-wholesale-fixed-access&edit-text=

31.8. Komise zveřejnila své vyjádření kterým hlavně vyžaduje doplnění některých informací. Shrnutí od ECTA viz níže:

According to this statement, the Commission neither objects to the market definition, nor to the finding of joint dominance, but requests the regulator to further substantiate its decision.

In particular, ACM is asked to

  • Further substantiate its conclusion regarding the market definition;
  • Monitor whether local access products and central access products continue to be functional substitutes;
  • Further justify the proportionality of extending the full set of remedies also to VodafoneZiggo; and
  • Consider whether a more flexible price control remedy (economic replicability test rather that strict cost orientation) related to VULA as well as all fibre and cable products could better address the identified retail market failures.

Prospectively, the Commission also calls on ACM to reassess the decision in light of developments that might be brought about once the European Electronic Communications Code has been transposed, pointing to the possible advent of cooperative arrangements or co-investment commitments.

You find the full text of the statement here: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/commission-issues-comments-proposed-regulation-wholesale-internet-access-market-netherlands.

Ostatní aktivity VNICTP

Znemožnili jsme odpovídat na hromadné mailové schránky VNICTP z jiných, nežli @vnictp.cz mailových schránek. Výjimkou je adresa vybor@vnictp.cz.

Předchozí nastavení umožňovalo některé příjemce obtěžovalo, docházelo k posílání předběžných odpovědí či omylů a zaplavovalo hromadně schránky members a newsletter.

Každý relevantní návrh bude na členy komunikovat sekretariát, anebo vedoucí pracovní skupiny. Nastavení změníme podle potřeby, ale zatím se mi jeví míti filtr jako dobré řešení.

Přejeme Vám mnoho zdaru ve Vašem podnikání.

S přátelským pozdravem

Jakub Rejzek

Přejeme Vám mnoho zdaru ve Vašem podnikání.

S přátelským pozdravem

Jakub Rejzek

Zbytek článku je pouze pro členy. Už jste členem? Přihlásit se

Novinky z ICT ve vašem dosahu.
Staňte se členem a nic vám neunikne!

Budete mít přístup k veškerému obsahu na této stránce.

Staňte se členem Členství je možné kdykoliv zrušit.