Regulace EU:
Kompas pro konkurenceschopnost (EU Compass)
Chtěli bychom tímto naše členy upozornit na novou zásadní iniciativu Komise a to Kompas pro konkurenceschopnost. Je velmi pravděpodobné, že tato iniciativa bude řídit kroky Komise po několik dalších let a může se promítat jak pozitivně tak negativně do našeho působení. Jako pozitivní můžeme vnímat důraz na deklarované zjednodušení reportování, na druhou stranu je nebezpečný důraz v Draghiho zprávě na větší posilování velkých podniků pro jejich konkurenceschopnost vůči jiným globálním hráčům. Omezení byrokracie by bylo pozitivní ale
bohužel zpráva predikuje řadu nových směrnic a strategií které zcela jistě budou generovat nové povinnosti.
Dne 29. ledna 2025 zveřejnila Komise Evropské unie „kompas pro konkurenceschopnost“ (EU Compass) doprovázený tiskovou zprávou předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyen.
Kompas sleduje dva široké cíle. Nejprve identifikujte potřebné změny zásad Evropa přeřadit na vyšší rychlostní stupeň (aktualizace stávajících politik; jinde skoková změna. Druhým cílem je rozvíjet se nové způsoby spolupráce pro zvýšení rychlosti a kvality rozhodování, zjednodušení rámců a pravidel a překonání roztříštěnosti.
Draghiho zpráva identifikovala tři transformační imperativy, pro posílení konkurenceschopnosti a Kompas stanovuje jak je implementovat:
- Překlenutí mezery v inovacích
- Společný plán pro dekarbonizaci a konkurenceschopnost
- Snížení nadměrných závislostí a zvýšení bezpečnosti
Pro dosažení těchto cílů je třeba následujících postupů/podpory:
- zjednodušení regulačního prostředí, snížení zátěže a upřednostnění rychlosti a flexibilita
- plně využívat výhod, které jednotný trh nabízí, odstraněním překážek
- financování prostřednictvím Unie úspor a investic a nového zaměření rozpočtu EU
- podpora dovedností a kvalitních pracovních míst při zajištění sociální spravedlnosti
- lepší koordinace politik na úrovni EU a na vnitrostátní úrovni.
Datovou podporou Kompasu je i Výroční zpráva o jednotném trhu a
konkurenceschopnosti za rok 2025:
Pro zajímavost Digitální iniciativy:
"Mezi mnoha iniciativami zdůrazňujeme ty, které souvisejí s překlenutím mezery v inovacích: EU musí znovu nastartovat svůj inovační motor. Chceme vytvořit prostředí pro mladé inovativní začínající podniky, podporovat průmyslové vedoucí postavení v odvětvích s vysokým růstem založených na hlubokých technologiích a podporovat šíření technologií mezi zavedené společnosti a malé a střední podniky. V tomto ohledu Komise navrhne iniciativy „AI
Gigafactories“ a „Apply AI“ s cílem podpořit vývoj a průmyslové přijetí AI v klíčových odvětvích. Předloží akční plány pro pokročilé materiály, kvantové, biotechnologie, robotiku a vesmírné technologie.
Specializovaná strategie EU pro zakládání a rozšiřování se bude zabývat překážkami, které brání novým společnostem ve vzniku a růstu.
Výběr návrhů v oblasti reportingu/CSR. Deklarovaným cílem je snížit ohlašovací povinnosti EU pro všechny společnosti o 25 % a pro malé a střední podniky o 35 %. Bude vytvořena nová definice malých středních kapitalizací pro společnosti, které jsou „větší než malé a střední podniky, ale menší než velké společnosti. Společnosti v této velikostní kategorii mají těžit ze zjednodušení regulace „ve stejném duchu jako malé a střední podniky“. Obecně by požadavky na zveřejňování měly být přiměřené rozsahu činností společnosti. Kromě toho by požadované informace měly být lépe v souladu s potřebami investorů. Mělo by být zajištěno, že vykazování během přechodné fáze nenaruší investice do menších společností. Počáteční lhůty pro podávání zpráv o udržitelnosti by měly být přiměřené. Jsou plánována opatření, která zamezí efektu stékání požadavků na podávání zpráv na menší společnosti v rámci dodavatelského řetězce.
11/2024 NIS investice 2024 report
Cílem této zprávy je poskytnout tvůrcům bezpečnostních politik podklady pro posouzení účinnosti stávajícího rámce kybernetické bezpečnosti EU, konkrétně prostřednictvím údajů o tom, jak směrnice NIS ovlivnila investice do kybernetické bezpečnosti a celkovou vyspělost organizací. Vzhledem k tomu, že rok 2024 je rokem transpozice NIS 2, má tato zpráva také v úmyslu zachytit předimplementační snímek relevantních metrik pro nové sektory a subjekty v rozsahu NIS 2, aby pomohl budoucímu hodnocení dopadu NIS 2. Tato pátá iterace zprávy představuje data od 1350 organizací ze všech 27 členských států EU.
12/2024 Zpráva za rok 2024 o stavu kybernetické bezpečnosti v Unii
Tento dokument představuje první zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti v Unii, kterou přijala ENISA ve spolupráci se skupinou pro spolupráci v oblasti NIS a Evropskou komisí v souladu s článkem 18 směrnice NIS2. Cílem zprávy je poskytnout tvůrcům politik na úrovni EU přehled založený na důkazech o aktuálním stavu prostředí a schopností v oblasti kybernetické bezpečnosti na úrovni EU, na vnitrostátní a společenské úrovni, jakož i politická doporučení k řešení zjištěných nedostatků a zvýšení úrovně kybernetické bezpečnosti v celé Unii.
1/2025 Pracovní program BEREC 2025
Cíle pracovního programu BEREC 2025 vycházejí ze závazných úkolů vyplývajících z nového Evropského kodexu elektronických komunikací (EECC), ale v zásadě také ze Strategie BEREC na období 2021–2025 se silným zaměřením na následující tři strategické priority:
Podpora plné konektivity;
Podpora udržitelných a otevřených digitálních trhů;
Posílení pravomocí koncových uživatelů.
Podstatné veřejné konzultace:
1. Veřejná konzultace k návrhu zprávy o sdílení infrastruktury jako
páky pro udržitelnost životního prostředí ECN/ECS
2. Veřejná konzultace k návrhu zprávy BEREC o pokroku v procesu
vypínání měděné sítě
3. Veřejná konzultace k návrhu zprávy BEREC o regulaci přístupu k
fyzické infrastruktuře
30.1.2025 Postoj BEREC k veřejné konzultaci Evropské komise o Bílé knize - Jak zvládnout evropské potřeby digitální infrastruktury? Předseda sdružení BEREC Robert Mourik (ComReg, Irsko) během svého hlavního projevu na Konferenci 5G v Bruselu zdůraznil cíl sdružení BEREC pomoci vytvořit vhodný nový efektivní regulační rámec. S ohledem na příspěvek sdružení BEREC k veřejné konzultaci Evropské komise k Bílé knize Jak zvládnout evropské potřeby digitální infrastruktury zdůraznil, že hospodářská soutěž zůstává i nadále nejúčinnějším nástrojem pro zajištění pobídek pro operátory k investicím a inovacím. Zdůraznil, že 5G je zásadním faktorem, který umožňuje digitální transformaci Evropy, a zdůraznil její roli při prosazování inovací, konektivity a hospodářského růstu.
2/2024 Nyní platí první pravidla zákona o umělé inteligenci
Od neděle 2. února začala platit první pravidla podle zákona o umělé inteligenci (AI Act). Zahrnují definici systému umělé inteligence, gramotnost umělé inteligence a také velmi omezený počet případů zakázaných případů použití umělé inteligence uvedených v zákoně o umělé inteligenci, které v EU představují nepřijatelná rizika.