European Accessibility Act - směrnice o přístupnosti
Tímto chceme upozornit naše členy na blížící se účinnost směrnice EAA (Directive EU 2019/882). Směrnici EAA do české legislativy implementuje zákon č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb, který nabývá účinnosti 28. 6. 2025.
EAA se vztahuje na širokou škálu produktů a služeb, včetně:
- Produkty: Počítače, operační systémy, bankomaty, automaty na prodej vstupenek a odbavení, chytré telefony a telefonní služby.
- Služby: Elektronické komunikace, audiovizuální mediální služby, dopravní služby (letecká, autobusová, železniční a vodní), bankovní služby, elektronický obchod a elektronické knihy
Požadavky na shodu - podniky a poskytovatelé služeb musí zajistit, aby jejich produkty a služby splňovaly specifické normy přístupnosti, které zahrnují:
- Uživatelské rozhraní: rozhraní musí být pro uživatele se zdravotním postižením srozumitelná a snadno ovladatelná. Řada standardů je definována třeba v normě EN 301 549, což jsou vlastně Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) verze 2.2 úroveň AA. Abyste vyhověli požadavkům Evropského aktu o přístupnosti, Váš web musí splňovat normy WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines)
- Kompatibilita: produkty a služby by měly být kompatibilní s asistenčními technologiemi, jako jsou čtečky obrazovky a přístupné klávesnice.
- Vizuální přístupnost: pro usnadnění čtení a porozumění musí být poskytnut odpovídající barevný kontrast a alternativní text pro obrázky.
- Možnosti komunikace: pro osoby se sluchovým nebo zrakovým postižením musí být dostupné dostupné způsoby komunikace, včetně titulků a přepisů. Např. požadavek na harmonizaci umožnění přístupu osobám se zdravotním postižením ke službám elektronických komunikací včetně tísňových komunikací (číslo 112)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32019L0882
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/disability/union-equality-strategy-rights-persons-disabilities-2021-2030/european-accessibility-act_en
Český implementační zákon se vztahuje např. i na:
- služby elektronických komunikací,
- služby poskytující přístup k audiovizuálním mediálním službám
- služby elektronického obchodování
Konkrétně:
1. služby elektronických komunikací včetně tísňových komunikací - vedle hlasové komunikace musí být poskytován text v reálném čase, je-li vedle hlasové komunikace poskytováno i video, musí být poskytována úplná konverzace. Tísňové komunikace prostřednictvím hlasového volání a textu (včetně textu v reálném čase) musí být synchronizovány, a pokud je poskytováno video, musí být rovněž synchronizovány jako úplná konverzace a přenášeny poskytovateli služeb elektronických komunikací do nejvhodnějšího centra tísňové komunikace.
2. služby poskytující přístup k audiovizuálním mediálním službám - poskytování elektronického programového průvodce musí být vnímatelné, ovladatelné, srozumitelné a stabilní a musí poskytovat informace o dostupnosti přístupnosti. Prvky přístupnosti audiovizuálních mediálních služeb, zejména otevřené nebo skryté titulky, audiopopis nebo tlumočení do českého znakového jazyka, musí být plně přenášeny v odpovídající kvalitě pro přesné zobrazení a synchronizovány se zvukem a videem, a současně umožňovat uživateli ovládání jejich zobrazení a používání
Regulace EU
5.3.3025 Zpráva ENISA NIS360 2024: Komplexní pohled na vyspělost a kritičnost sektorů NIS2 v oblasti kybernetické bezpečnosti
Cílem reportu NIS360 je pomoci vnitrostátním orgánům a agenturám pro kybernetickou bezpečnost v členských státech pověřených implementací NIS2:
(1) porozumět celkovému obrazu,
(2) pomoci jim se stanovením priorit,
(3) upozornit na oblasti, které je třeba zlepšit, a
(4) usnadnit sledování pokroku v jednotlivých sektorech. NIS360 se také zaměřuje na podporu tvůrců politik na národní úrovni a na úrovni EU, přispívat k rozvoji politiky a strategie a iniciativám k budování kybernetické odolnosti.
Zpráva stanoví tři hlavní priority.
1. doporučuje, aby byla posílena spolupráce v rámci odvětví a mezi nimi prostřednictvím akcí zaměřených na budování komunity a spolupráce na odvětvové, vnitrostátní a evropské úrovni.
2. v tomto období pro transpozici NIS2 se stává prioritou vypracování pokynů pro konkrétní odvětví, jak implementovat klíčové požadavky NIS2 v každém odvětví. Zpráva uvádí, že vnitrostátní odvětvové orgány zintenzivňují implementaci NIS2. Zatímco investice napříč sektory rostou, je zapotřebí další zvyšování kvalifikace.
3. NIS360 zdůrazňuje potřebu jak přeshraničního sladění požadavků v každém sektoru NIS, tak i přeshraniční spolupráce.
https://www.enisa.europa.eu/news/enisa-nis360-2024-report
12.2.2025 byl zveřejněn Affordable Energy Action Plan Evropské komise pro boj s vysokými cenami energií
V rámci dohody o čistém průmyslu předložila Komise dne 26. února 2025 akční plán pro dostupnou energii (COM/2025/79), který je založen na 4 pilířích:
1.Snížení nákladů na energii pro všechny
2.Dokončení energetické unie
3.Přilákání investic a zajištění dodávek
4.Být připraven na potenciální energetické krize
Tento plán je součástí širší strategie zaměřené na zajištění stabilních a cenově dostupných energetických zdrojů v rámci Evropské unie. Akční plán dále obsahuje osm konkrétních opatření, která mají za cíl snížit náklady na energii, zajistit energetickou bezpečnost a podpořit konkurenceschopnost evropských zemí. Mezi hlavní opatření patří zvýšení efektivity, zajištění lepších trhů s energií a rozvoj obnovitelných zdrojů.
20.3.2025 BEREC public debriefing ohledně výstupů z 62. zasedání BEREC
Podstatné je zmínit spuštění veřejné konzultace: Draft BEREC Guidelines on Very High Capacity Networks
Stávající veřejně konzultovaná verze pokynů přezkoumává prahové hodnoty výkonu kritéria tři, které byly původně definovány v roce 2020. BEREC by rád upozornil, že předmětem této veřejné konzultace je aktualizace třetího kritéria, nikoli však zbývajících tří kritérií, protože ty zůstávají nezměněny. Termín konzultace: do 30.dubna 2025
27.3.2025 studie o smluvních praktikách ovlivňujících převod autorských práv a práv s nimi souvisejících v EU
Studie poskytuje přehled smluvních praktik používaných v určitých kreativních odvětvích (audiovizuální, hudební, vizuální umění, videohry a literární díla), se zaměřením na převod autorských práv a souvisejících práv z autorů/výkonných umělců a audiovizuálních producentů na smluvní protějšky využívající tato práva. Studie analyzuje používání smluvních praktik zahrnujících úplný převod práv, jako jsou kupní smlouvy, a posuzuje, jak takové smluvní praktiky ovlivňují odměny autorů a schopnost producentů investovat do kreativního obsahu, v návaznosti na zjištění Media Industry Outlook 2023. Studie rovněž zkoumá příslušná ustanovení směrnice o autorském právu z roku 2019 o odměňování autorů a výkonných umělců a identifikuje příslušná vnitrostátní pravidla v oblasti autorského a smluvního práva. Nakonec se studie zabývá otázkou volby práva a jurisdikce ve smluvních dohodách.
28.3.2025 Pracovní program 2025–2027 programu Digitální Evropa (DIGITAL)
Program také odráží několik nových akcí a reaguje na současné výzvy identifikované v politických prioritách nové Komise v oblasti technologické suverenity, demokracie a bezpečnosti a související zejména s implementací zákona o čipech, zákona o umělé inteligenci (AI) a sdělení balíčku AI Innovation a cíle učinit Evropu kontinentem AI prosperujícím ve vývoji, integraci a přijetí AI díky strategii EU pro digitální AI, kybernetickou zeď. Solidarity Act a Cyber Resilience Act, stejně jako Interoperable Europe Act.